Vis sidemeny Sidemeny Digital inkludering Samarbeidsforum for digital inkludering Statistikk og analyse Digital inkludering - felles kunnskapsgrunnlag om status og tiltak Kartleggingar og rapportar Strategi og handlingsplan Handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn Status på tiltaka i handlingsplanen for auka digital inkludering Elektronisk identitet (eID) Handlingsplan for nasjonal strategi for eID i offentlig sektor Bakgrunn og tilnærming Mål 1: Alle relevante brukergrupper skal enkelt kunne skaffe seg en eID på det sikkerhetsnivået de har behov for Mål 2: Løsning for innlogging og bruk av offentlige digitale tjenester skal være sikker, kostnadseffektiv og helhetlig Mål 3: Rammer for sikre og effektive løsninger for eID til offentlig ansatte skal være angitt Mål 4: Løsninger skal være tilpasset markeds- og teknologiutviklingen Mål 5: Samordningen av eID-utviklingen mellom sektorene og forvaltningsnivåer skal være kostnadseffektiv og god Styring og organisering for gjennomføring av handlingsplanen Nasjonalt og internasjonalt samarbeid på eID-området Veileder for bruk av eID i offentlig forvaltning Innledning Slik bruker du veilederen Ansatt-eID og privat eID Lover og regler som påvirker bruk av eID i offentlig forvaltning Hva bør arbeidstaker gjøres kjent med? Risiko og ansvarsfordeling Hva arbeidstaker må vite om personvern Bruk av eID i et arbeidsrettslig perspektiv Styringsrett og bruk av privat eID Avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker Informasjonssikkerhet Sjekkliste for arbeidsrettslige vurderinger Personvernet til arbeidstaker Roller og ansvar Behandlingsgrunnlag Konsekvenser og rettigheter Sjekkliste for personvern Sjekkliste Spørsmål og svar Veiledere og hjelpemidler Regler og krav for bruk av eID Hva er en elektronisk identitet (eID)? Ord og begreper innen eID-området Kunstig intelligens Anskaffelse av generativ KI Bruk av generativ KI KI-ressurser Fagforum for KI i offentlig sektor Åpenhet Om Digdirs KI-veiledning Internasjonalt arbeid The Nordic-Baltic eID Project (NOBID) Digital Inclusion NOBCCS - EUDI Wallet certification project NOBID Identity Matching project NOBID as a collaborative arena CBDS Identity Matching in the Nordic-Baltic Region Nordic-Baltic Cross-Border User Stories Power of Attorney in the Nordic-Baltic region About NOBID DIGITAL Aktive utlysninger i DIGITAL Europa Hva er DIGITAL? NCP - Nasjonale kontaktpunkter i DIGITAL Europa Prosjekter med norsk deltakelse finansiert gjennom DIGITAL-programmet Ta i bruk DIGITAL Delta i DIGITAL Utlysninger OPSI Felles arkitektur for samhandling Arkitektur for hendelser i felles økosystem Innledning Arkitektur for hendelser Samspill Eksempler på behov og scenarier Business Case Leseliste og kilder Felles økosystem Hva er felles økosystem? Overordnede arkitekturprinsipper Føringer for bruk av arkitekturprinsippene Prinsipp 1: Ta utgangspunkt i brukernes behov Prinsipp 2: Ta arkitekturbeslutninger på rett nivå Prinsipp 3: Bidra til digitaliseringsvennlige regelverk Prinsipp 4: Del og gjenbruk data Prinsipp 5: Del og gjenbruk løsninger Prinsipp 6: Lag digitale løsninger som støtter samhandling Prinsipp 7: Sørg for tillit til oppgaveløsningen Endringshistorikk og versjonslogg Rammeverk for digital samhandling Slik anvender du rammeverket for digital samhandling i praksis Referansearkitekturer Rettleiar om klarspråk i utvikling av digitale tenester Klart språk i oppstart av prosjektet Klart språk for betre samarbeid Klart språk for betre brukarinvolvering Klart språk for å forme sluttproduktet Korleis bruke rettleiaren? Standarder Referansekatalogen for IT-standarder Alfabetisk sortering av standarder Gjeld standardane for deg? Gamle versjoner av IT-standarder Utredning av nye krav til standarder Arkitektur- og standardiseringsrådet Høyringar MSP og Internasjonalt standardiseringsarbeid Deling av data Dataprioriteringsrådet EU-regelverk om deling og bruk av data Oversikt over EU-regelverk om deling og bruk av data Nasjonale grunndata Veileder digitaliseringsvennlig regelverk Steg 1: Digitaliseringsvennlig regelverk Steg 2: Automatiseringsvennlig regelverk Sjekkliste Hva er det, hvorfor er det viktig og hvordan bruke veilederen? Flere vurderingspunkter Regelverk for sammenhengende tjenester Slik blir du en god datatilbyder Slik kommer du i gang med å bruke data fra andre Virksomhetsautentisering Utfordringsbildet ved bruk av virksomhetssertifikat Juridiske vurderinger relevante for virksomhetsautentisering Identifisering Adressering Sertifikatbehandling, logging og sporing Autentisering Ressurssenter for deling av data Hva kan vi hjelpe deg med? Om ressurssenteret Identifikasjon og sporbarhet i elektronisk kommunikasjon Høste og dele språkdata Rettleiing i sosiale medium Eigenskapar Innhald Effekt Tilhøvet mellom forvaltning og politikk Privat bruk Universell utforming Arkivering Personvern på Facebook Om rettleiinga Informasjonsforvaltning Rammeverk for informasjonsforvaltning Veileder for orden i eget hus Hva er orden i eget hus? Hvorfor er orden i eget hus viktig? Når bruker dere veilederen? Hvordan bruke denne veilederen? Steg 1: Planlegge Steg 2: Prioritere Steg 3: Kartlegge Hva er et datasett og hvilke datasett skal beskrives? Hvordan bestemme hva et datasett er og hvilke datasett som skal beskrives? Steg 4: Vurdere tilgangsnivå Steg 5: Beskrive Steg 6: Tilgjengeliggjøre Steg 7: Styre og forvalte Om veilederen Samleside for nyttige ressurser og verktøy Modenhetsmodell for orden i eget hus Los - felles vokabular for klassifisering av offentlige tjenester og ressurser Prinsipper for informasjonsmodeller Principles for information models Introduksjon til informasjonsmodeller (PPT-fil) Felles modelleringsregler for offentlig forvaltning Adresse - felles informasjonsmodell Person og Enhet – felles informasjonsmodell Faglig arena for informasjonsforvaltning Innovasjon Hva er innovasjon i offentlig sektor? Kunnskapsassistenten Verktøy og metodar Strategisk fremsyn Drivkrefter og teknologiske trender mot 2030 Klima – Vinduet for omstilling smalner Makt - Kampen om demokratiet intensiveres Mennesker - Tilliten utfordres Teknologi – Omslutter oss på godt og vondt Økonomi – Tøffere tider i vente Fremsyn i livshendelsene Slik jobber du med fremsyn Dette er fremsyn Erfaringer – lær av andre Dette kan vi bidra med i ditt fremsynsarbeid Drivkraftanalyse Scenarioutviking Blindsonemetoden Fremtidspersonas Ordliste Fremsyn internasjonalt Design Missions – en ny retning for samfunnsfloker Stimulab Hva er Stimulab? Tilskuddsregelverk Stimulabs metode – den triple diamanten Hvordan bli med i Stimulab? For leverandører Utlysning av Stimulab-prosjekter 2025 Stimulab-tech Slik jobber designerne i Stimulab Stimulab-prosjekter Erfaringsbibliotek Case: Gjeldsfloka Case: Innbyggerstemmen Case: Eksperimentering som metode for innovasjon i offentlig sektor Case: Missions i livshendelsene Case: Alvorlig sykt barn Case: Fremtidens innkreving Lagmodellen - en enklere vei til tverrsektorielt samarbeid Innovasjonsbarometeret Sammenhengende tjenester Styre, organisere og samarbeide Fire prinsipper Hva er en god fordeling av roller og ansvar Hva er samarbeidets egenart og kompleksitet? Hva hjelper veilederen samarbeidet med Hvilke mål skal samarbeidet oppnå? Hvilken risiko kan dere sammen akseptere? Hvor tett må samarbeidet følges opp? Hvordan kan dere forbedre styringen sammen underveis Hvordan skal samarbeidet finansieres? Kan målene stykkes opp i effekter for brukerne? Nettverk Organisere og styre sammenhengende tjenester Produktorientering Programstyring Prosjektorganisering Samarbeid dere kan lære av Slik kan ulike faser av samarbeidet se ut Ta kontakt Å samarbeide om tjenester er nødvendig Om prinsipper for styring i stat og kommune Om veiledningen Livshendelser Få barn Alvorlig sykt barn Miste og finne jobb Dødsfall og arv Ny i Norge Starte og drive en frivillig organisasjon Starte og drive en bedrift Samarbeide om sammenhengende tjenester Hvordan lage sammenhengende tjenester? Fase 1: Starte sammen Etablere tverrsektorielle oppdrag Fase 2: Forme sammen Fase 3: Levere sammen Huskeliste når dere skal jobbe sammen Følg gjennomføringen av digitaliseringsstrategien Bli kjent med de 123 tiltakene i strategien Bevare tilliten, styrke inkluderingen og sikre hensynet til barn og unge Forsterke styring og samordning i offentlig sektor Fremme et omstillingsdyktig og innovativt næringsliv Sette fart på den grønne og digitale omstillingen Sikre en fremtidsrettet digital kompetanse Sikre et godt og ivaretatt personvern for alle Styrke sikkerheten, beredskapen og kriminalitetsbekjempelsen Sørge for en sikker og fremtidsrettet digital infrastruktur Utnytte mulighetene i kunstig intelligens Øke datadelingen og utnytte mulighetene i data og datadreven innovasjon For deg som skal rapportere på digitaliseringsstrategien Hvordan digitaliseres offentlige Norge? Nasjonalt veikart - det viktigste først Rikets digitale tilstand Norge i verden EIF-monitorering EUs eGovernment Benchmark 2022 FNs E-Government Development Indeks 2022 Government AI Readiness Indeks 2024 OECDs Digital Government-indeks 2023 OECDs Open, Useful and Re-usable data index Open Data Maturity 2023 IT i praksis Korleis involvere kommunesektoren Betre samordning mellom stat og kommune Sjekkliste for å involvere kommunesektoren Krav og anbefalinger Alle krav og anbefalinger Introduksjon til krav og anbefalingar Kunnskapsoppsummering om krav og anbefalingar i offentleg forvaltning Overordna krav og anbefalingar for digitalisering i offentlig sektor Informasjonssikkerhet En forutsetning for å nå virksomhetens mål Internkontroll i praksis Grunnleggende kunnskap Om Internkontroll i praksis Endringslogg Regelverkskrav og anbefalinger Kva seier NS-ISO/IEC 27001? Styringsaktiviteter Ledelsens styring og oppfølging Vurdering av risiko Foranalyse Trinn 1 Trinn 2 Trinn 3 Planlegge risikovurdering Gjennomføre risikovurdering Metodar for vurdering av risiko Om risiko og risikovurdering Vurdering av risiko etter sikkerhetsloven Håndtering av risiko Foreslå håndtering av risikoer Godkjenne forslag til risikohandtering Iverksetje godkjente tiltak Hva er håndtering av risiko? Om sikkerhetstiltak Om fellessikring og tilleggssikring Tiltaksbankar Overvaking og hendingshandtering Måling, evaluering og revisjon Vurdere status på eget ansvarsområde Kompetanse- og kulturutvikling Kommunikasjon Etableringsaktiviteter Utforme føringer Etablere dokumentasjonsrammeverk Etablere fellessikring Stifinneren Start Etappe 1 Etappe 2 Etappe 3 Etappe 4 Etappe 5 Etappe 6 Etappe 7 Slutt Malar og eksempel Begrepsliste Styring av informasjonssikkerhet Hvorfor? Fire historier Suksesskriterier Helhetlig styring og kontroll Hva vil det si å jobbe helhetlig? Fellestrekk for styring og kontroll Ulike perspektiver gir ulikt fokus Virksomhetsstyring Generelt arbeid med informasjonssikkerhet Skjermingsverdige verdier etter sikkerhetsloven Behandling av personopplysninger Veiledningsaktører Utarbeidet av NSM, DFØ og Digdir Etatsstyring Sertifisering etter ISO 27001 Kompetanse- og kulturutvikling Kartlegging av digital sikkerhetskultur Kompetanse- og kulturutvikling innen digital sikkerhet Bakgrunnsinformasjon Kompetansebeskrivelser Fagansvarlig informasjonssikkerhet Rådgiver informasjonssikkerhet Risikoeier Toppleder Øvrig ledergruppe IT-leder Systemeier Alle ansatte Dilemmatrening Begrepsliste Nettverk for informasjonssikkerhet - NIFS Bli medlem i NIFS Om nettverksmøtene Nettverk for veiledningsaktører Felles sikkerhet i forvaltningen Etterlevelse av fire sikkerhetsstandarder Etablering av sikkerhetsstandardene Testing av etterlevelsen Hva sier andre aktører Løsepengevirus Nasjonal sikkerhetsmåned Nasjonale vurderinger om risiko og trusler på IKT-sikkerhetsområdet NSMs grunnprinsipper Passordråd Samordning og koordinering Skate Skate-møte 16. oktober Skate-saker Skate-medlemmer Om Skate Skate sitt arbeidsutval Forslag til Skate Mandat for Skate Mandat for Skates AU Kommunikasjonsplan for Skate Skate sitt toppleiarseminar Skates topplederseminar 2023 Forholdet mellom Skate og styringsråd for Digdirs fellesløsninger Arkitektur- og standardiseringsrådet Arkitektur- og standardiseringsrådet sitt mandat Medlemmar i Arkitektur- og standardiseringsrådet Møter i rådet Arbeidsmetodikk for Referansekatalogen Digitaliseringsrådet Digitaliseringsrådets arbeid Digitaliseringsrådets mandat Melde inn tiltak til Digitaliseringsrådet Medlemmene i Digitaliseringsrådet Erfaringsrapportar Anbefalingsbrev Styring av prosjekter Virksomhetens prosjektorganisasjon Roller og ansvar Kompetanseutvikling for bedre prosjektorganisasjon Prosjektorganisasjonens modenhet Prosjektstyring Programstyring Norsk modell for programstyring Porteføljestyring Hvordan etablere porteføljestyring Steg 1 - Ta beslutningen Steg 2 - Etabler porteføljen Steg 3 - Implementer Steg 4 - Følge opp og evaluer Nettverk for prosjekt-, program- og porteføljestyring Finansiering Medfinansieringsordninga Kva er medfinansiering? Interesseskjema for medfinansieringsordningen Fått tilsegn om medfinansiering? Prosjekt med støtte Egenfinansiering av prosjekter Tilskudd til etablering av kommunale opplæringstilbud i digital kompetanse til innbyggerne Overskride driftsbevilgninger Satsingsforslag for store IKT-prosjekt Fellesløsninger Oversikt over nasjonale fellesløsninger Spørsmål og svar om nasjonale fellesløsninger Bruk av andre sentrale fellesløysingar Råd om digitaliseringsarbeid Digital transformasjon Hva er digital transformasjon Kompetansemodell for digital transformasjon Ledelse av digital transformasjon Politikk og overordnede føringer Fagkunnskap og ferdigheter for digital transformasjon Rapporter Arbeidet med informasjonssikkerhet i statsforvaltningen Samandrag og konklusjon Bakgrunn og behov Analyse av dei enkelte vurderingstema Metode og gjennomføring Vedlegg Brukarstøtteundersøking Samandrag Innleiing om undersøkinga Manglande tilgang er det vanlegaste bruksproblemet Mange treng hjelparar for å gjere digitale oppgåver Vanleg å bli kasteball i møtet med det offentlege Konklusjon Kjeldeliste Brukskvalitet på tvers av offentlige digitale tjenester Brukskvalitet påvirker digitalt utenforskap Utfordringene - Interaksjon med enkelttjenester - Brukervennlighet på tvers - Veiledning og hjelp - Trygghet og mestring Forslagene - Få til på egen hånd - Hjelp i digitale tjenester - Bedre personlig hjelp - Retningslinjer og designsystem - Slik kan forslagene se ut Veien videre Om prosjektet Sammendrag av workshopane Slik har vi jobbet MinVei - eksperimentering i praksis Digitaliseringsrådets erfaringsrapport 2021 Jakt på fornyelse! Hvorfor jakte på fornyelse? Jakte på fornyelse med begrenset handlingsrom Ledere må tenke nytt Prosjektoversikt Digitaliseringsrådets erfaringsrapport 2022 Leder Hvorfor skal vi samarbeide? Hvordan gå fra ord til handling Samarbeid som plattform for framtiden Året i Digitaliseringsrådet Om prosjektene vi har behandlet Digitaliseringsrådets erfaringsrapport 2023 Vi må ha meir fart Meir trening gir betre løysingar Modige leiarar veit ikkje alltid best Regjeringa styrer farten Høgdepunkt i Digitaliseringsrådet Medlemmane i Digitaliseringsrådet Prosjekta vi har behandla Digitaliseringsrådets erfaringsrapport 2024 Vi hjelper deg på vegen Digital modnad krev ein annan type leiing Tenke nytt om heilskapen Forsterka styring av heilskapen KI og ny teknologi utfordrar og gir forventningar Høgdepunkt i Digitaliseringsrådet Medlemmene i Digitaliseringsrådet Prosjekta vi har behandla Evaluering av forskrift om IT-standarder i offentlig forvaltning Sammendrag Innledning Hva er problemet, og hva vil vi oppnå? Hvilke tiltak er relevante? Hva er de positive og negative virkningene? Hvilket tiltak anbefales, og hvorfor? Hva er forutsetningene for vellykket gjennomføring? Innsynsløsning – tekniske og juridiske muligheter Et kort sammendrag Oppdraget er å utrede muligheten for innsyn i personopplysninger Problemet sett fra ulike perspektiver Tre sentrale innsatsområder Anbefalinger for veien videre Slik har vi jobbet Klare begreper gir bedre brukeropplevelse for etterlatte Klare begreper – bedre brukeropplevelse Om prosjektet Hvor nyttig har begrepsarbeidet vært for aktørene? Veien videre Konseptskisse for digital assistent Sammendrag Bakgrunn for arbeidet Hva er digital assistent? Juridisk samhandlingsevne Organisatorisk samhandlingsevne Semantisk samhandlingsevne Teknisk samhandlingsevne Styring og forvaltning Oppsummering, konklusjon og anbefalinger Vår tilnærming og teamet bak Kunnskapsgrunnlag om innovasjon i offenlig sektor Det er strekk i laget Barrierene blir større Kompetansegapet øker Klare forventninger gir resultater Vi bør utnytte innovasjonspotensialet Løypemelding for handlingsplanen 2022 Løypemelding 2.tertial 2022 Nasjonale grunndata - statusrapport 2025 Sammendrag Innledning Utfordringsbildet og behov Hva de gjør i våre naboland Grenseflater mot andre initiativ og aktiviterer Valgt tilnærming Anbefaling til videre arbeid Nullpunktmåling for Fremtidens digitale Norge Introduksjon Hovedmål: Norge er verdens mest digitaliserte land Forsterke styring og samordning i offentlig sektor (kap. 3.1) Sørge for en sikker og fremtidsrettet digital infrastruktur (kap. 3.2) Styrke sikkerheten, beredskapen og kriminalitetsbekjempelsen (kap. 3.3) Sikre et godt og ivaretatt personvern for alle (kap. 3.4) Sikre en fremtidsrettet digital kompetanse (kap. 3.5) Øke datadelingen og utnytte mulighetene i data og datadreven innovasjon (kap. 4.1) Utnytte mulighetene i kunstig intelligens (kap. 4.2) Sette fart på den grønne og digitale omstillingen (kap. 4.3) Fremme et omstillingsdyktig og innovativt næringsliv (kap. 4.4) Bevare tilliten, styrke inkluderingen og sikre hensynet til barn og unge (kap. 4.5) Rapport fra Rambøll om digital inkludering Innledning Mangel på eID og mulighet for digital representasjon Mangel på tilgjengelige analoge alternativer Manglende brukertilpasning og sammenheng Manglende klarspråk Manglende tilgang til informasjon og veiledning Manglende universell utforming Rikets digitale tilstand Forord Sammendrag Samlet status på mål i digitaliseringsstrategien Norge i verden Hindringer som har påvirket implementeringen av strategien Behov for mer samordnet styring Om rapporten Skates erfaringsrapport 2022 Skates arbeid i 2022 Skates råd til regjeringens digitaliseringsarbeid Dette er Skate Skate-direktørene Vedlegg Skate-rapport 2022 Skates erfaringsrapport 2023 Skates arbeid i 2023 Digitalisering på agendaen Dette er Skate Skate-direktørene Vedlegg Dette har Skate behandlet i 2023 Skates arbeidsutvalg Skates erfaringsrapport 2024 Dette er Skate i 2024 Intro frå leiar av Skate Ny digitaliseringsstrategi Skate-direktørane 2024 Skates arbeid i 2024 Løypemelding for handlingsplanen 2021 Hvordan ligger vi an med å nå målene i digitaliseringsstrategien? Erfaringsrapport om handlingsplanen 2020 Erfaringer fra 2020 Områder som krever oppmerksomhet Anbefalinger for 2021 Digitalisering under pandemien Bærekraft, internasjonalt samarbeid og innovasjon Det økonomiske handlingsrommet krymper Befolkningens ønsker, tillit og kompetanse Teknologi som vil påvirke oss fremover Hva er Schrems II-dommen Skates erfaringsrapport 2021 Dette er Skate Skate-direktørene Skates arbeid i 2021 Råd om tverrsektoriell styring Råd til regjeringens digitaliseringsarbeid Vedlegg 1: Dette har Skate behandlet i 2021 Vedlegg 2: Skates arbeidsutvalg Arrangementsoversikt Brukerrådet 2025 Et forum for dialog Program Digitaliseringskonferansen Digitaliseringsprisen Fremtidens digitale Norge Innledere på Digitaliseringskonferansen 2025 Praktisk informasjon 2025 Presseinformasjon Program Utstillere på Digitaliseringskonferansen Velkommen til dag 2! NOBID Seminar NOBID Seminar Vilkår for Digitaliseringsdirektoratet sine arrangement Nyheitsarkiv DigiTalt Om Digitaliseringsdirektoratet Hva er Digdir? Kontakt oss Jobb i Digdir Vårt oppdrag og våre verdier Jobbe i Oslo Jobbe i Brønnøysund Jobbe i Leikanger Ledige stillinger Ung i Digdir Vekstmuligheter for erfarne fagfolk - - Utfordrende og givende å være lærling Finn balansen i røff sjø Frå oversettar til internasjonal koordinator Jobber for et brukervennlig Norge Med hode for kode Techjurist og ekspert på KI Oversikt over organisasjonen Ledelsen Ansatte Sommercamp i Digdir DigdirCamp Leikanger DigiHelgeland sommarcamp Årsrapportar frå Digitaliseringsdirektoratet For presse Personvernerklæring Personvernombud Informasjonskapsler RSS Tilgjengelighet RSS Digdirs målbilde Samordning og prioritering Bruk av data og kunstig intelligens Trygg tilgang til digitale tjenester Vi løser komplekse utfordringer sammen About us International cooperation Responsible Disclosure Policy Powerpoint med samboereksempel Beskrivelse: Ulik definisjon av samboer Opprettet: 04. desember 2020 Sist endret: 10. september 2021 samboerpptx samboer