Forsterke styring og samordning i offentlig sektor
Regjeringen vil frem mot 2030 sikre sterkere styring og samordning av digitaliseringen på tvers av sektorer, slik at vi utnytter det store potensialet vi i dag har. Vi skal skape sterke synergier mellom norsk og europeisk digitaliseringspolitikk. Regjeringen ønsker et taktskifte i digitaliseringen av offentlig sektor. Vi skal ha en offentlig sektor som tilbyr bedre, mer sammenhengende digitale tjenester til innbyggere og næringsliv. Vi skal bruke digitalisering til avbyråkratisering og sørge for at fagfolk får brukt mer av kompetansen sin til å gi gode tjenester til folk. Vi skal innføre personellbesparende teknologi gjennom tillitsbasert og involverende digitalisering.
Forsterket styring av digitaliseringspolitikken
Regjeringen vil: | Ansvarlig departement: | Status: |
styrke samordningen av, og gjennomføringskraften i digitaliseringstiltak som går på tvers av sektorer | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet | Pågår |
sørge for en helhetlig og langsiktig prioritering av digitaliseringstiltak i offentlig sektor | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet | Pågår |
styrke medfinansieringsordningen for samfunnsøkonomisk lønnsomme statlige tiltak | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet | Fullført |
identifisere nye områder for samarbeid om digitalisering mellom offentlig og privat sektor | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet | Pågår |
videreutvikle samarbeidet med KS om digitalisering i offentlig sektor | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet | Pågår |
få på plass veiledning om regelverksutvikling innen digitalisering, KI og datadeling | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet | Pågår |
styrke arbeidet med digitaliseringsvennlig regelverk og klart lovspråk | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet | Pågår |
Dette er allerede i gang:
Departementene er i gang med flere av tiltakene for forsterket styring av digitaliseringspolitikken. I tillegg etablerer Digdir Nasjonalt veikart, et rammeverk som beskriver roller, prosesser, prioriteringskriterier og gir oversikt over digitaliseringstiltak knyttet til strategien. Arbeidet skal bidra til samordnet digitalisering i offentlig sektor, og en god gjennomføring av regjeringens digitaliseringsstrategi.
Digdir jobber kontinuerlig med å videreutvikle veilederen om Digitaliseringsvennlig regelverk, og søker stadig å samordne og oppdatere Digdirs veiledning om KI, datadeling og regelverkskompleksitet. Et spesielt fokusområde fremover blir EU-regelverk, og hvordan dette påvirker norsk rett i digitaliseringssammenheng.
Skape synergier mellom norsk og europeisk digitaliseringspolitikk
Regjeringen vil: | Ansvarlig departement: | Status: |
delta aktivt i utformingen av EUs fremtidige langtidsprogrammer på digitaliseringsområdet | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet | Løpende |
redusere etterslepet på gjennomføringen av vedtatt EØS-relevant EU-regelverk om digitalisering i norsk rett | Utenriksdepartementet | Pågår |
gjennomføre en helhetlig vurdering av Norges deltakelse i EUs fremtidige langtidsprogrammer | Utenriksdepartementet | Uavklart |
Dette er allerede i gang:
Regjeringen har satt i gang en underveisevaluering av norsk deltakelse i EU-programmet Programmet for et digitalt Europa (DIGITAL) 2021-2027. Formålet med evalueringen er å få kunnskap om resultatene av programdeltagelsen så langt, belyse om den nasjonale oppfølgingen er hensiktsmessig organisert, samt fremskaffe kunnskap til beslutningsgrunnlaget for vurdering av fremtidig programdeltagelse. Evalueringen utføres av Samfunnsøkonomisk Analyse og skal resultere i en rapport som inkluderer en analyse, samt konklusjoner og anbefalinger.
En samordnet og innovativ offentlig sektor for innbyggere og næringsliv
Regjeringen vil: | Ansvarlig departement: | Status: |
videreføre arbeidet med livshendelser og forsterke arbeidet med sammenhengende tjenester, i samarbeid med KS | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet | Pågår |
utrede en felles digital inngang til innbyggere og andre brukere til informasjon og til digitale offentlige tjenester | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet | Ikke startet |
etablere en utprøvingsarena for utforsking av regulatoriske og teknologiske utfordringer i arbeidet med sammenhengende tjenester | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet | Ikke startet |
vurdere om det skal stilles krav om at personellkonsekvenser skal være del av beslutningsgrunnlaget for offentlige digitaliseringstiltak | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet | Ikke startet |
videreutvikle virkemidler for digitalisering og innovasjon i offentlig sektor | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet | Pågår |
øke andelen innovative anskaffelser innen digitalisering og bruk av KI i offentlig sektor | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet | Pågår |
videreføre arbeidet med å redusere næringslivets kostnader knyttet til pålagte regler og utfylling av offentlige skjemaer | Nærings- og fiskeridepartementet | Løpende |
videreutvikle den digitale løsningen «Én vei inn», som gir næringslivet en felles inngang til virkemiddelapparatet | Nærings- og fiskeridepartementet | Pågår |
videreføre og styrke arbeidet med forenkling for frivillig sektor | Kultur- og likestillingsdepartementet | Pågår |
Dette er allerede i gang:
Offentlige tjenester skal henge sammen og være lette å bruke, uavhengig av hvem som tilbyr dem. Arbeidet med livshendelser fremmer sammenhengende tjenester i forvaltningen ved å sette brukeren i sentrum og møte hendelser i folks liv på en bedre måte. Vi jobber i et komplekst landskap som krever at vi jobber på nye måter for å oppnå effekt, sammen med ansvarlige virksomheter. I 2025 skal vi produsere kunnskap for handling, gjennom å kjenne behov for å gi innspill til prioriteringer i det nasjonale veikartet og produsere innsikt som støtter konkrete digitaliseringstiltak. Vi skal teste og utforske utprøvingsarena for regulatoriske og teknologiske utfordringer i arbeidet med sammenhengende tjenester. Videre skal vi fokusere på å spre og forankre denne kunnskapen.
Som del av arbeidet med livshendelsen dødsfall og arv, er "Digitalt dødsbo" utviklet og lanseres i år. Tjenesten vil gi etterlatte en mye enklere hverdag med å få oversikt over den avdødes formue og gjeld, samt at de kan velge skifte digitalt når den nye løsningen. Tjenesten er et godt eksempel på en sammenhengende tjeneste på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer. Domstoladministrasjon, Skatteetaten, Brønnøysundregistrene, Statens vegvesen, Finans Norge, Bits AS, Kartverket, Norsk Pensjon AS, Landbruksdirektoratet og Digdir har i samarbeid utviklet løsningen.
Stimulab er en ordning som stimulerer til å utvikle brukerrettede løsninger der teknologi er en del av løsningen. Regjeringen vil videreutvikle ordninger som legger til rette for innovasjon i offentlige tjenester. I 2025 er det tildelt midler til Stimulab-tech. Formålet med tildelingen er å koble behov i offentlig sektor med løsninger som oppstartsvirksomheter i teknologimarkedet kan tilby.
Digdir har jobbet eksperimentelt med utvikling av en kunnskapsassistent som benytter kunstig intelligens. Ved hjelp av den offentlige dokumentsamlingen Kudos, er målet å utnytte åpne data. Kunnskapsassistenten vil gi nye måter å arbeide med kunnskapsutvikling i offentlig sektor. Det er inngått en intensjonsavtale med Departementenes digitaliseringsorganisasjon (DIO) for å undersøke og planlegge utprøving av kunnskapsassistenten i departementene samt vurdere mulig skalering.