Hopp til hovedinnhold

Rapport Nullpunktmåling for digitaliseringsstrategien "Fremtidens digitale Norge"

Introduksjon

Digdir foreslår å legge til 9 indikatorer til de 14 som ligger inne i den gjeldende digitaliseringsstrategien. Dette gir et mer helhetlig grunnlag for å følge måloppnåelsen. Basert på disse indikatorene gjennomfører vi her en nullpunktmåling for å vise hvor vi står i begynnelsen av strategiperioden.

I digitaliseringsstrategien Fremtidens digitale Norge presenteres 14 konkrete mål for 2030, fordelt på 10 forskjellige områder. For hvert av disse målene ligger det også inne indikatorer som kan brukes for å måle utviklingen. Disse måleindikatorene er et godt utgangspunkt for å følge opp implementeringen av strategien, og vurdere i hvilken grad ambisjonene realiseres.


Samtidig er det viktige deler av strategien som ikke kan sies å bli dekket av de 14 målene. I denne nullpunktmålingen suppleres det derfor med ni tilleggsindikatorer. Disse indikatorene bidrar til at det samlede indikatorsettet dekker helheten i strategien bedre. For disse indikatorene er det ikke satt konkrete måltall for 2030, men vi vil likevel kunne følge utviklingen.
Når indikatorer er valgt, er det noen forhold som det er tatt særlig hensyn til:

  • At datakilden er til å stole på. Undersøkelser som er offisiell statistikk er prioritert (blant annet flere SSB-undersøkelser, NKOMs bredbånds- og telefonistatistikk, og deler av DFØs innbyggerundersøkelse), samt velrenommerte internasjonale undersøkelser.
  • At datakilden oppdateres jevnlig og gjennom hele strategiperioden (helst årlig eller annethvert år), og som vil oppdateres fram mot 2030.

Nullpunktmåling

Måle- og tilleggsindikatorene utgjør kjernen i nullpunktmålingen. Disse 23 indikatorene er de Digdir legger opp til å følge gjennom strategiperioden fram mot 2030. Dette vil skje i tett samarbeid med ansvarlige departement og sektormyndigheter, embetsgruppen for digitalisering og Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. Målingene vil utgjøre en viktig del av styringsinformasjonen i oppfølgingen av strategien.

I arbeidet med dette indikatorsettet, er det identifisert et behov for etter hvert å kunne gå dypere inn på de ti områdene i strategien. Det har kommet forslag til indikatorer fra ansvarlige departementer og sektormyndigheter. Det brukes derfor en tredje indikatortype, nemlig dybdeindikatorer. Disse indikatorene er ikke en del av nullpunktmålingen, men vil kunne benyttes underveis i strategiperioden, dersom det er behov for å gjøre grundigere vurderinger av hvorvidt utviklingen går i ønsket retning. Det er inkludert noen forslag til dybdeindikatorer, men disse kan endres eller utvides etter behov. Foreløpig er det lagt inn totalt 36 dybdeindikatorer.

Leseveiledning

Strukturen i nullpunktmålingen følger kapittelinndelingen i digitaliseringsstrategien, og tar utgangspunkt i strategiens oppdeling i forutsetninger og innsatsområder. For hvert område presenteres først målindikatoren(e) fra strategien, inkludert tilgjengelige data. På noen områder har det kommet nye tall siden strategien ble publisert. Deretter presenteres forslag til tilleggsindikatorer. Det beskrives nærmere hva som er kildene, hvilke utvalg som er brukt, og historiske tall for de forskjellige indikatorene (der det er tilgjengelig). Til slutt listes dybdeindikatorene opp.

For alle måle- og tilleggsindikatorer er det laget figurer som viser utviklingen fram mot 2030. For måleindikatorene er måltallet for 2030 lagt inn med en grønn markering på høyre side av figuren. Der det er tilgjengelig er det inkludert tall tilbake til 2020. Nullpunktet, altså situasjonen ved strategiperiodens begynnelse, er markert med et rødt punkt. Dette er stort sett tall fra 2023 eller 2024, avhengig av når undersøkelsene har blitt gjennomført.