Hopp til hovedinnhold

Kunnskapsassistenten

Kunnskapsassistenten skal hjelpe offentlige ansatte å gjenbruke og sammenstille informasjon fra åpne og trygge kilder. Det er et behov for verktøy som effektiviserer kunnskapsarbeid i offentlig sektor, som i dag bruker store ressurser på å etablere kunnskap for beslutningsgrunnlag. Kunnskapsassistenten kan redusere ressursbruken ved utarbeidelse av kunnskapsgrunnlag, utredninger og rapporter.

Opprettet: 21. mai 2025
blablabla
Digdir

Kunnskapsassistenten i dag

Produktet eksisterer i dag som en betaversjon, og testes av flere kunnskapsarbeidere i statlig sektor. Parallelt arbeides det med videreutvikling av løsningen for å kunne møte ulike brukerbehov og støtte bredere bruk i offentlig forvaltning.

Dette er innovasjon i praksis!

Prosjektet har vært drevet fram gjennom en eksperimentell og iterativ tilnærming, med tidlig involvering av brukere og kontinuerlig testing. Teamet består i dag av en tverrfaglig gruppe med forretningsutviklere, designere og utviklere, og prosjektet er en del av porteføljen til Digdirs nyopprettede KI R&D LAB.

Bildet visere teamet som arbeider med Kunnskapsassistenten, gruppebildet er tatt på Deichman Bjørvika og avbildet fra venstre ser man: Olav Fosse, Asli Aydemir, Fredrik Danker Monsen, Benjamin David Brodie, Marie Berntsen, Simen Strøm Braaten
Teamet som arbeider med Kunnskapsassistenten fra venstre: Olav Fosse, Asli Aydemir, Fredrik Danker Monsen, Benjamin David Brodie, Marie Berntsen, Simen Strøm Braaten
Digdir

Teamet har utviklet et enkelt webgrensesnitt. Løsningen bygger på en RAG-arkitektur (retrieval-augmented generation), som kobler en stor språkmodell med pålitelige, offentlige datakilder fra Kudos. Dette gir brukerne mulighet til å effektivt utforske kvalitative data om offentlig sektor på en intuitiv måte.

Bildet viser en skjermdump fra arbeidet med kunnskapsassistenten. Man ser helt kort hvordan assistenten kan fungere i praksis, med å søke opp dokumenter og gjengi tekst.
Bildet er en skjermdump fra designarbeidet med kunnskapsassistenten.
Digdir

Om prosjekt "Kunnskapsassistenten"


Arbeidet med KI-assistert kunnskapsarbeid startet som et initiativ fra ansatte i Digitaliseringsdirektoratet (Digdir), med mål om å effektivisere et kunnskapsoppdrag gitt til dem av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. Digdir fikk i oppdrag å kartlegge status for innovasjon i staten, og levere et kunnskapsgrunnlag til departementet.

Utforskende arbeid

I denne sammenhengen fikk et lite team mulighet til å utforske nye arbeidsformer og teknologier. De valgte å samarbeide med et oppstartsselskap for å undersøke potensialet for bruk av kunstig intelligens på offentlige dokumenter. Gjennom dette arbeidet ble det tydelig at Kudos-databasen – som samler kunnskaps- og styringsdokumenter fra offentlig sektor – representerte en verdifull kilde for kunnskapsinnhenting.

Chat GPT gir alle svarene, men ikke de riktige. Kunnskapsassistenten gir riktige svar, men ikke alle svarene.

Mot slutten av Digdir sitt oppdrag ble et kunnskapsgrunnlag levert, og teamet delte sine erfaringer med bruk av KI. Det ble samtidig klart at det fantes et bredere behov – både internt i Digdir og hos andre offentlige aktører – for verktøy som gjør det enklere å utforske og hente ut innsikt fra store mengder tekstbasert kunnskap.

Eksempler

I dag tester flere virksomheter Kunnskapsassistenten på temaer som likestilling, bærekraft, digitalisering, sikkerhet og mye mer for å finne status, trender og utfordringer i staten.

Kontakt

Asli Aydemir

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: 98 06 24 79

Marie Berntsen

Rådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: 90 17 36 32

Mer om Kunnskapsassistenten