Hopp til hovedinnhold

Utnytte mulighetene i kunstig intelligens

Regjeringen vil frem mot 2030 få på plass en nasjonal infrastruktur for kunstig intelligens (KI), og Norge skal være i front på etisk og trygg bruk av KI. Næringslivet skal ha gode rammevilkår for å utvikle og bruke KI. Offentlig sektor skal anvende KI for å utvikle bedre tjenester og løse oppgaver mer effektivt.

Opprettet: 21. mai 2025
Regjeringen vil:Ansvarlig departement:Status:
at 80 prosent av offentlige virksomheter skal ha tatt i bruk KI i løpet av 2025, og 100 prosent innen 2030Digitaliserings- og forvaltningsdepartementetPågår
jobbe for å videreutvikle en nasjonal infrastruktur for KI som skal gi tilgang til grunnmodeller tuftet på norske og samiske språk og samfunnsforholdDigitaliserings- og forvaltningsdepartementet/Kunnskapsdepartementet/Kultur- og likestillingsdepartementetPågår
utrede behov for tungregnekraft med utgangspunkt i kjente behov i forskningssektoren, offentlig sektor og næringslivetKunnskapsdepartementetPågår
gjennomføre KI-forordningen i norsk rett Digitaliserings- og forvaltningsdepartementetPågår
etablere en nasjonal tilsyns- og forvaltningsstruktur for KIDigitaliserings- og forvaltningsdepartementetPågår
gjennomføre endringer i sektorregelverket som følge av utbredelse av KI i samfunnetDigitaliserings- og forvaltningsdepartementetIkke startet
utrede hvordan man kan bruke data og tekst fra offentlige virksomheter til etisk og trygg trening av nasjonale språkmodeller Kultur- og likestillingsdepartementetPågår
klargjøre hva som er lovlig bruk av åndsverk og andre vernede arbeider i tekst- og datautvinningsprosesserKultur- og likestillingsdepartementetPågår
utrede om datagrunnlaget i Lovdata kan gjøres tilgjengelig, blant annet for trening av språkmodeller Digitaliserings- og forvaltningsdepartementetIkke startet
styrke veiledningsarbeidet for ansvarlig utvikling og bruk av KI, blant annet gjennom regulatoriske sandkasserDigitaliserings- og forvaltningsdepartementetPågår
sikre ansvarlig utvikling og bruk av KI i offentlig sektor Digitaliserings- og forvaltningsdepartementetPågår
bidra til bedre og enklere tilgang til helsedata og bruk av kunstig intelligens for videreutvikling av vår felles helsetjeneste, forskning og næringsutviklingHelse- og omsorgsdepartementetPågår
legge til rette for innovasjon basert på KI i næringslivet gjennom det næringsrettede virkemiddelapparatetNærings- og fiskeridepartementetLøpende
at Norge tar en aktiv rolle internasjonalt for å påvirke regelverksutviklingen på KI-området, særlig når det gjelder etisk og trygg bruk av KIDigitaliserings- og forvaltningsdepartementetPågår
etablere forskningssentre for utvikling og bruk av KI i samfunnetKunnskapsdepartementetPågår
styrke forskningen på kvanteteknologiKunnskapsdepartementetPågår
Dette er allerede i gang:

Regjeringen oppretter KI Norge som en nasjonal arena for innovativ og ansvarlig kunstig intelligens. Arenaen etableres som et nytt og utvidet kompetansemiljø i Digdir, og skal ha en pådriver- og veilederrolle, samt fungere som bindeledd mellom sentrale KI-aktører i offentlig sektor, næringsliv, forskning og akademia. Et viktig verktøy blir KI-sandkassen, som skal drives i samarbeid mellom Digdir, Nkom og Datatilsynet, der virksomheter kan eksperimentere og utvikle KI-systemer innenfor trygge rammer.

For å gjøre det enklere for offentlig sektor å ta i bruk kunstig intelligens på en trygg måte har Digdir har gitt ut en veiledning. Den gir en innføring i de viktigste vurderingene som må gjøres for å sikre ansvarlig utvikling og bruk av teknologien. Veiledningen er supplert med temasider om transparens, risikovurderinger og generativ KI.

I 2024 vedtok EU en horisontal KI-forordning som regulerer utvikling og bruk av kunstig intelligens på det europeiske markedet. Denne skal innlemmes i norsk rett og Regjeringen la 21. mars 2025 frem sin plan og varslet at et lovutkast sendes på høring før sommeren 2025. Målet er ikrafttredelse fra sensommeren 2026. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er utpekt som nasjonalt koordinerende tilsyn og skal sørge for enhetlig håndheving av regelverket.