Begrepsprosjekt i Livhendelsen Dødsfall og arv Klare begreper gir bedre brukeropplevelse for etterlatte
Hva kan vi gjøre for at et begrep som flere aktører bruker, får én felles definisjon i klart språk som brukerne forstår? Digdir inviterte private og offentlige aktører til å samarbeide om å identifisere og definere begreper i prosjektet Begrepsarbeid i livshendelsen Dødsfall og arv.

Klare begreper – bedre brukeropplevelse
Etterlatte etter dødsfall har mange oppgaver de må løse, som å ordne med begravelse og håndtere dødsbo. Det er mye regelverk å sette seg inn i for å gjøre ting på riktig måte og i riktig rekkefølge.
Klare begreper – bedre brukeropplevelse

Hvor nyttig har begrepsarbeidet vært for aktørene
Innblikk under samarbeid og i diskusjoner mellom ulike aktører i Digitalt dødsbo, har økt min bevissthet om at samarbeid mellom ulike aktører om å definere begreper, kan bidra til gode og sammenhengende digitale tjenester. Sitat fra evalueringsundersøkelsen.
Hvor nyttig har begrepsarbeidet vært for aktørene?

Veien Videre
Digdir vil oppfordre aktørene i DOA til å fortsette samarbeidet på tvers om begreper. Deltakerne får tilgang til rapporten fra prosjektet.
Veien videre