Tilskudd til etablering av kommunale opplæringstilbud i digital kompetanse til innbyggerne
Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) lyser ut engangsstøtte på til sammen 8 millioner kroner til kommuner som vil opprette og utvikle et lavterskel veiledningstilbud innen grunnleggende digital kompetanse til innbyggerne, med sikte på å etablere et varig tilbud etter tiltaksperioden. Søknadsfristen er fredag 20. juni 2025 innen kl. 24.00.
Tildelingen forutsetter en plan for videre drift og finansiering etter tilskuddsperioden, slik at veiledningstilbudet kan bli varig etablert ut fra behovene hos ulike målgrupper i kommunen(e).
Mål med tilskuddet
Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) lyser ut engangsstøtte på til sammen 8 millioner kroner til kommuner som vil opprette og utvikle et lavterskel veiledningstilbud innen grunnleggende digital kompetanse til innbyggerne, med sikte på å etablere et varig tilbud etter tiltaksperioden. Tildelingen forutsetter en plan for videre drift og finansiering etter tilskuddsperioden, slik at veiledningstilbudet kan bli varig etablert ut fra behovene hos ulike målgrupper i kommunen(e).
Formålet med tilskuddet er å legge til rette for etablering av et lavterskel veiledningstilbud hvor innbyggere med liten, eller ingen digital kompetanse, kan få hjelp og veiledning for å ta i bruk digitale verktøy og digitale tjenester. Veiledningstilbudet skal gi innbyggere, som har et behov, mulighet til å tilegne seg de grunnleggende digitale ferdighetene som trengs for å kunne ta i bruk digitale verktøy og digitale offentlige tjenester fra kommune og stat.
Kommunen(e) må stå som ansvarlig søker overfor direktoratet, men tiltaket kan utføres i samarbeid med andre kommuner eller med bistand fra frivillige organisasjoner.
Dette er en tilskuddsordning for å etablere nye veiledningstilbud, derfor prioriterer vi søkere som ikke har fått støtte tidligere. For å innhente erfaringer med ulike modeller, og nye måter å gi veiledning på, kan søkere som har fått støtte tidligere også søke. Dette vil gjelde utprøving av nye veiledningsløsninger og en detaljert beskrive av nybrottsarbeidet må legges inn i søknaden, gjerne hvordan dette bygger på deres tidligere erfaringer, og hvorfor erfaringene fra dette arbeidet kan komme hele kommunesektoren til gode.
Tilskuddsordningen skal støtte opp om regjeringens «Handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn»som Digdir har ansvar for å følge opp. Målet med handlingsplanen er å sikre at alle innbyggere skal få likeverdige tilgang til offentlige tjenester, uavhengig av bakgrunn, språkkunnskaper eller alder.
Tilskudd kan f.eks. brukes til:
- engasjement av veiledere som kan gi opplæring i digitale ferdigheter (dette inkluderer bruk av tilskuddsmidler for å engasjere egne ansatte for å gi opplæring og veiledning til innbyggerne)
- kompetanseheving av personell som skal drifte veiledningstilbudet
- markedsføring av tilbudet til aktuelle målgrupper
- legge til rettet for at innbyggere som trenger det kan delta fysisk og motta opplæring, f.eks. universell utforming av veiledningssted eller kostnader til dekning av særskilte utgifter for transport av deltakere som ikke kan bruke vanlige kollektivtilbud
- innkjøp av nødvendig spesialutstyr som er strengt nødvendig for å gjennomføre opplæring og veiledning, f.eks. skjerm for undervisning og noen smarttelefoner og nettbrett til undervisningsformål.
Kommuner som søker om tilskudd oppfordres til å se på muligheter for samarbeid på tvers av ulike tjenesteområder som f.eks. innbyggerservice/servicetorg, folkebiblioteket og helse- og omsorgstjenesten for eksempel knyttet til velferdsteknologi.
Kommuner som har utfordringer med å etablere et eget tilbud oppfordres til å samarbeide med andre kommuner for å få på etablert et veiledningstilbud til egne innbyggere. Digdir oppfordrer også til å utvikle nye innovative samhandlingsmodeller på tvers av kommuner, kommune-stat og i samarbeid med frivilligheten, med sikte på å etablere et varig tilbud for innbyggerne.
Bakgrunn
Regjeringen har som mål at Norge skal ligge i front i utviklingen av en digital forvaltning. Nettbaserte tjenester er sentrale for forvaltningens kommunikasjon med innbyggere og næringsliv og forutsetter at innbyggere med liten, eller ingen digital kompetanse, gis mulighet for å få hevet sine ferdigheter via et lavterskeltilbud i kommunen.
Det oppfordres til at kommuner som mottar tilskudd til etablering av et opplærings- og veiledningstilbud i digital kompetanse deltar på KS’ tilbud gjennom Digihjelpen-prosjektet (www.digihjelpen.no). KS tilbyr veiledning og praktiske råd til kommuner som ønsker å utvikle og etablere et veiledningstilbud i grunnleggende digital kompetanse for innbyggere. Her kan ansvarlig søker i kommunen finne tips og råd om etablering av et kommunalt veiledningstilbud og kontakte aktuelle kommuner som allerede har etablert et tilsvarende tilbud.
Vilkår, vurderingskriterier og søknadsprosess
Tilskuddet skal bidra til at kommuner, gjerne i samarbeid med andre kommuner og frivillige organisasjoner, kan etablere et varig tilbud om å gi opplæring og veiledning i digital kompetanse til innbyggere for at de skal kunne benytte digitale verktøy og tjenester.
Dette er en tilskuddsordning for å etablere nye veiledningstilbud, derfor prioriterer vi søkere som ikke har fått støtte tidligere. For å innhente erfaringer med ulike modeller og nye måter å gi veiledning på, kan søkere som har fått støtte tidligere også søke. Dere må da beskrive nybrottsarbeidet detaljert i søknaden, gjerne hvordan dette bygger på deres tidligere erfaringer, og hvorfor erfaringene fra dette arbeidet kan komme hele kommunesektoren til gode.
Digdir vil vektlegge følgende elementer i søknadene:
- Kommunens beskrivelse av behovet for å heve den digitale kompetansen hos aktuelle målgrupper.
- En plan for hvordan nå ut til aktuelle målgrupper slik at de kan delta på veilednings- og opplæringstiltak.
- En plan for hvordan bemanne og drifte et slikt tilbud.
- Politisk og administrativ forankring for etablering av et slikt veilednings- og opplæringstilbud for innbyggerne. Dersom dette ikke er gjort før innsending av søknad, må det beskrives hvordan dette planlegges gjennomført.
- En foreløpig beskrivelse av planer for videreføring av et varig opplæringstilbud etter tiltaksperioden.
- Ansvarlig kommune(r) skal ha gjennomført tiltaket og planlagte aktiviteter innen 30. juni 2027.
- Kommunen(e) må, så langt det er mulig, benytte seg av allerede utviklet opplæringsmateriell fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), slik at det unngås å bruke ressurser på å lage nytt materiell. Ulike ressurser til bruk i veiledning er tilgjengelig via nettsiden www.digidel.no. Her finner man også informasjon til veiledere med tips til veiledning. Kommunen(e) oppfordres også til å ta kontakt via nettsiden for ønsker om mer veiledning, ønsker om ressurser eller generelle tips.
- Etter gjennomført tiltaksperiode skal kommunens erfaringer med utviklingen av veiledningstilbudet deles med Digihjelpen-prosjektet i KS (www.digihjelpen.no).
Kommuner, gjerne i samarbeide med andre kommuner eller frivillige organisasjoner.
- Dekning av kostnader til drift av eksisterende og lovpålagte tjenester.
- Ordinær drift av eksisterende virksomhet som husleie, strøm etc. (Utgifter til dette kan settes opp som en del av egeninnsatsen i tiltaket).
Søknadsbeløpet har en nedre grense på 100 000 kroner for å tilrettelegge for etablering av et veiledningstilbud. Digdir vil, etter en helthetsvurdering av søknadene, ta en beslutning om hvor mange søkere som vil bli tildelt tilskudd, og beløpets størrelse.
Det forutsettes at søker bidrar med en egenandel av etablering av opplæringstilbudet som utgjør minimum 20 prosent av de totale kostnadene. Med egenandel menes økonomiske- og/eller personalressurser som kommunen bidrar med inn i tilbudet.
Søker må sette opp et budsjett i søknadsskjemaet i Altinn som viser en egenandel på minimum 20 prosent av totalkostnadene. Egenandel kan bestå av ulike typer ressurser som kommunen selv bidrar med, f.eks.:
- Arbeidstid: Verdien av timer som kommunens ansatte bruker på tiltaket, men som ikke dekkes direkte av tilskuddet
- Egne midler: Kommunens egne midler som brukes til å finansiere deler av tiltaket knyttet til lønn av medarbeider(e) eller innkjøp av nødvendig utstyr eller materiell for å drifte et veiledningstilbud.
- Lokaler og utstyr: Hvis kommunen stiller med lokaler, maskiner eller annet utstyr uten å kreve dekning fra tilskuddet.
- Andre ressurser: Kompetanse, administrative tjenester eller andre støttefunksjoner.
Fredag 20. juni 2025 innen kl. 24.00.
Digdir vil vurdere alle søknadene samlet etter søknadsfristens utløp. Endelig tildeling av tilskudd vil bli offentliggjort på Digdirs nettsider og en lenke til denne vil bli sendt ut per e-post til alle som har søkt om tilskudd.
Tilskuddsbeløpet skal brukes i tråd med søknaden og vil bli utbetalt etter at Digdir har mottatt akseptbrev med nødvendige opplysninger som konto- og organisasjonsnummer. Utbetaling av tilskudd vil skje innen 30. november 2025 og det gis en frist innen 30. juni 2027 på å gjennomføre tiltaket, med rapporteringsfrist innen 2 måneder etter at tiltaket er gjennomført.
Det skal framlegges bekreftelse på at midlene er brukt i henhold til formålet. Ubrukte midler (herunder midler som er ikke brukt i henhold til formålet eller at utgiftene er lavere enn antatt) kan bli krevd tilbakebetalt til departementet.
Etter tilskuddsperioden forventes det at kommunen(e) kan framvise en plan for videreføring av et varig lavterskel opplæringstilbud til sine innbyggere.
Utlysningen offentliggjøres på Digdirs nettside og søknadskjema og skjema for rapportering vil gjøres tilgjengelig via Altinn. Informasjon om utlysningen deles med KS som også vil videreformidle dette ut til kommunene.
Følg lenken nedenfor for å sende inn søknadsskjemaet via Altinn:
https://digdir.apps.altinn.no/digdir/tilskudd-dig-delt-komp/
For å fylle ut skjemaet og sende det inn er det nødvendig å få delegert tilgang til enkelttjenesten «Tilskudd til etablering av kommunale opplæringstilbud i digital kompetanse til innbyggerne» eller rollen Utfyller/innsender.
Søknaden må være mottatt av direktoratet senest kl. 24.00 fredag 20. juni 2025.
Søknader som ikke er sendt via Altinn, eller som kommer inn etter fristen, kan bli avvist.