Hopp til hovedinnhold

Moderne digitale tjenester ved hjelp av fellesløsninger Program

Gratis og digitalt

Foreløpig program for Brukerrådet 2025

Med forbehold om endringer. Tidspunkt legges inn forløpende.

Onsdag 19. november
09:00 - 09:05

Velkommen

Gjennom samarbeid og bruk av fellesløsninger bygger vi ikke bare digitale tjenester – vi bygger et enklere, tryggere og mer sammenhengende Norge.

Nytt av året er at vi inviterer dere til å bli med på hackaton! Sammen skal vi utforske, eksperimentere og lære. Her får vi et innblikk i hvordan kreativitet, samarbeid og teknologi kan møtes for å løse faktiske behov. Gjennom dagen sjekker vi inn hos deltakerne for å høre hvordan idéene utvikler seg – og hvilke løsninger som kan bli morgendagens virkelighet.

Kommunikasjonsrådgiver Khan Le er konferansier og leder oss gjennom årets Brukerråd.

Khan Le
Khan Le
Khan Le
Khan Le
Rådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Khan Le er kommunikasjonsrådgiver i Digdir hvor han siden 2020 har jobbet med digital innholdsproduksjon, og som produsent og konseptutvikler for Digdirs konferanser og arrangementer. Han har tidligere erfaring med digital markedsføring og merkevarebygging i privat sektor. Khan Le har utdanning i offentlig administrasjon og ledelse fra OsloMet, og offentlig innovasjon fra Universitetet i Innlandet.

Rådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
09:05 - 09:30

Slik bygger vi fremtidens digitale Norge – sammen

Hva har skjedd siden forrige Brukerråd, og hvor står vi nå? Våre ledere deler innsikt i den digitale utviklingen som preger offentlig sektor – fra KI og digital lommebok til neste generasjon Altinn. Sammen med KS Digital ser vi på hva som venter oss – og hvordan vi sammen kan skape enda bedre tjenester for virksomheter og innbyggere.

Frode Danielsen
Frode Danielsen
Frode Danielsen
Frode Danielsen
Direktør, Digitaliseringsdirektoratet

Danielsen vart utnemnt til direktør i Digitaliseringsdirektoratet i mars 2023 etter å ha vore konstituert i stillinga sidan november 2022. Han var avdelingsdirektør for digitale fellesløysingar i Digdir i perioden 2021-2022, har jobba med nasjonale fellesløysingar i 15 år, og har mellom anna hatt ei sentral rolle i å bygge opp eit sterkt og leveransedyktig forvaltningsmiljø for løysingane. Danielsen er utdanna jurist frå Universitetet i Bergen.

Direktør, Digitaliseringsdirektoratet
Nina Munthe Olsen
Nina Olsen Munthe
Nina Munthe Olsen
Nina Olsen Munthe
Avdelingsdirektør Fellesløsninger, Digitaliseringsdirektoratet

Olsen Munthe er utdannet jurist fra UiO. Hun gløder for digitale fellesløsninger i offentlig sektor og jobbet med markeds- og tjenesteoppfølging i direktoratet i en årrekke før hun ble avdelingsdirektør. Fra tidligere har hun også lang erfaring som avdelingsdirektør for veiledningstjenesten i Skatteetaten.

Avdelingsdirektør Fellesløsninger, Digitaliseringsdirektoratet
Andreas G. Rafaelsen
Andreas Gjertin Rafaelsen
Andreas G. Rafaelsen
Andreas Gjertin Rafaelsen
Avdelingsdirektør, Digitaliseringsdirektoratet

Andreas G. Rafaelsen har jobba med utvikling av Altinn sidan 2010 og har hatt roller som arkitekt, løysingsansvarleg, og seinast leiar for utviklingsseksjonen sidan 2018. Han har også fleire års erfaring frå Kongsberg Spacetec, som prosjektleiar og utviklar. Rafaelsen er utdanna sivilingeniør i informatikk frå universitetet i Tromsø.

Avdelingsdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Sidsel Nordhagen i i KS Digitale fellestjenester
Sidsel Nordhagen
Sidsel Nordhagen i i KS Digitale fellestjenester
Sidsel Nordhagen
Daglig leder, KS Digitale fellestjenester

Sidsel Nordhagen har vært daglig leder i KS Digitale fellestjenester siden 1.10.2023. Hun har bred bakgrunn som topp- og mellomleder innen digitalisering og IT fra ulike virksomheter i både privat og offentlig sektor. Hennes erfaring kommer blant annet fra Sopra Steria, Lørenskog kommune, Helsedirektoratet og Oslo Børs. Hun har siden 2023 vært styremedlem i Helseplattformen as.

Daglig leder, KS Digitale fellestjenester
09:30 - 10:05

eID for alle – nøkkelen til trygg og enkel digital deltakelse

Elektronisk ID er grunnmuren for tillit i digitale tjenester.

I denne sesjonen ser vi på hvordan den nasjonale eID-strategien følges opp i praksis – hva vi har oppnådd, og hva vi jobber med nå. Vi får et innblikk i utviklingen av MinID for å møte nye behov, og hvordan digital ID-kontroll og satsingen på MinID i skolen bidrar til å styrke unges digitale kompetanse. Sammen diskuterer vi hvordan vi kan utnytte de nye mulighetene og være med på å forme framtidens eID-løsninger.

Stig Slaatto-Hornnes
Stig Slaatto-Hornnes
Stig Slaatto-Hornnes
Stig Slaatto-Hornnes
Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet

Stig Slaatto-Hornnes er fagdirektør i Digdir, og har i mange år jobbet med fellesløsningene. I dag er han blant annet ansvarlig for ID-porten, og har vært med på arbeidet med Nasjonal strategi for eID i offentlig sektor som ble lansert i 2023. Han deltar også i arbeidet med eIDAS 2.0 og innføring av dette i Norge.

Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Nour-Eddine Elkad
Nour Eddine Elkadi
Nour-Eddine Elkad
Nour Eddine Elkadi
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Nour-Eddine er prosjektleder for MinID for ungdom. Han er utdannet samfunnsøkonom og har enkeltemner innen digital forretningsutvikling og programmering.

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Sindre Børsheim Ramung
Sindre Børsheim Ramung
Sindre Børsheim Ramung
Sindre Børsheim Ramung
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Sindre Børsheim Ramung jobber med krav og løsningsarkitektur, spesielt for fellesløsningene MinID, Kontakt- og reservasjonsregisteret og eSignering. Sindre har jobbet i Digitaliseringsdirektoratet siden 2009.

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Trude Haram Frølich
Trude Haram Frølich
Trude Haram Frølich
Trude Haram Frølich
Organisasjonspedagog, Task

Trude Haram Frølich er organisasjonspedagog og jobber i konsulentfirmaet Task. Trude har over 20 års erfaring fra forskning og konsulentvirksomhet innen teknologistøttet læring, endring og organisasjonsutvikling.

Organisasjonspedagog, Task
Trond Gjellum
Trond Gjellum
Trond Gjellum
Trond Gjellum
Rådgiver , Ellingsrud skole

Trond Gjellum er rådgiver og spesialpedagogisk koordinator ved Ellingsrud skole, en ungdomsskole i bydel Alna. Gjellum har jobbet 28 år i Osloskolen, og er utdannet sosialantropolog. Han mottok i 2011 premie fra Kunnskap Oslo for beste Oslo-forskning med sin masteroppgave "Skulle bare skremme'n!", en studie av etniske minoritetsungdommers bruk av den etniske majoritetens stereotypier i strategier for sosial identifikasjon.

Rådgiver , Ellingsrud skole
Tristan Rolstad
Tristan Rolstad
Tristan Rolstad
Tristan Rolstad
Fagsjef for digitalisering, KS

Tristan Rolstad er fagsjef for digitalisering i KS. Han har tidligere ledet KS Digital og vært tjenesteleder for Utviklingsenheten i Bærum kommune. I tillegg har han hatt sentrale roller som virksomhetsarkitekt, teknisk teamleder og prosjektleder.

Fagsjef for digitalisering, KS
Ellen Margrethe Carlsen
Ellen Margrethe Carlsen
Ellen Margrethe Carlsen
Ellen Margrethe Carlsen
Avdelingsdirektør, Helsedirektoratet

Carlsen er direktør ved avdeling for barne- og ungdomshelse ved Helsedirektoratet. Hun sitter i programstyret til DigiUng, og er prosjekteier av Livshendelsen Alvorlig sykt barn.

Avdelingsdirektør, Helsedirektoratet
10:05 - 10:20

Pause

10:20 - 11:10

Fullmakt, samtykke og representasjon – enklere og tryggere hjelp på digitale flater

Når noen skal handle på vegne av andre, må det være enkelt, sikkert og riktig.

Gjennom tverretatlig samarbeid jobbes det nå mot en nasjonal løsning for fullmakt og representasjon som skal gjøre det mulig å hjelpe andre digitalt – enten du er verge, forelder eller pårørende.

I denne sesjonen får du høre om veien frem mot løsningen, hvordan fullmaktsinnlogging i ID-porten fungerer i dag, og en brukerhistorie fra en verge som viser hvordan digitale fullmakter kan forenkle hverdagen – både for den som hjelper og den som får hjelp.

Stig Slaatto-Hornnes
Stig Slaatto-Hornnes
Stig Slaatto-Hornnes
Stig Slaatto-Hornnes
Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet

Stig Slaatto-Hornnes er fagdirektør i Digdir, og har i mange år jobbet med fellesløsningene. I dag er han blant annet ansvarlig for ID-porten, og har vært med på arbeidet med Nasjonal strategi for eID i offentlig sektor som ble lansert i 2023. Han deltar også i arbeidet med eIDAS 2.0 og innføring av dette i Norge.

Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Espen Kørra
Espen Kørra
Espen Kørra
Espen Kørra
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Espen Kørra er produkteier for Altinn Autorisasjon. Han begynte i Digdir i 2014, der han jobbet som både løsningsarkitekt og produkteier for eFormidling. Etter et kort avbrekk i 2021-2022, hvor han jobbet med robotisering i anleggsbransjen, vendte Espen tilbake høsten 2022 for lede arbeidet med Altinn Autorisasjon.

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Marte Vidnes
Marte Vidnes Jensen
Marte Vidnes
Marte Vidnes Jensen
Avdelingsdirektør Seksjon informasjonsforvaltning, NAV

Marte har mange års erfaring fra ledelse av strategi-, utvikling- og digitaliseringsarbeid i NAV. Hun har ledet Seksjon informasjonsforvaltning siden 2016. Seksjonen har fagansvar for informasjonsforvaltning i etaten herunder informasjonsarkitektur, metadataforvaltning og dokumentasjonsforvaltning. Seksjon informasjonsforvaltning har også et ansvar for en rekke fellesregistre og felleskomponenter, som gir NAV korrekte grunnlagsdata, sikrer tilgjengeliggjøring av fellesinformasjon og understøtter digital samhandling med andre virksomheter. Herunder Aa-registeret som er et grunndataregister for arbeidsforholdsopplysninger. Seksjonen er en viktig bidragsyter i arbeidet med digitalisering og modernisering i NAV og i ulike fellesoffentlige samarbeid.

Avdelingsdirektør Seksjon informasjonsforvaltning, NAV
Morten Hagedal
Morten S. Hagedal
Morten Hagedal
Morten S. Hagedal
Senior skattejurist, Skatteetaten

Morten er jurist og har jobbet i grenselandet mellom juss, organisasjonsutvikling og IT siden 1990-tallet. Han jobber i dag i Skatteetaten, i juridisk stab i Divisjon informasjonsforvaltning. De siste 10 årene har han blant annet arbeidet med løsninger for representasjon i forvaltningen.

Senior skattejurist, Skatteetaten
Håkon Tverrli
Håkon Tverrli
Håkon Tverrli
Håkon Tverrli
Spesialrådgiver, Helsedirektoratet

Tverrli er leder av Arkitektur- og standardiseringsrådet, og er spesialrådgiver i avdeling for arkitektur og samhandling i Helsedirektoratet. Han har 30 års erfaring med IKT-arkitektur og strategisk utvikling i ulike roller innen bransjene Telecom, Finans, Kultur, Arbeid og Velferd og Helse. Fra 2016 har Tverrli jobbet med virksomhetsarkitektur, og har i disse årene arbeidet med tverrsektorielle behov, strategier og tiltak. Han har representert NAV og Helsedirektoratet i tverrsektorielle fora som Skates Arbeidsutvalg, Arkitektur- og Standardiseringsrådet og ID-nettverket, og er medlem av ekspertgruppen for innføring av eIDAS 2.0 i Norge. Tverrli er utdannet sivilingeniør i elektronikk fra NTNU.

Spesialrådgiver, Helsedirektoratet
Marianne Austheim
Marianne Austheim Person
Marianne Austheim
Marianne Austheim Person
UX- og tjenestedesigner , Lillestrøm kommune

Marianne Austheim Person er interaksjonsdesigner i Lillestrøm kommune. Hun har flere års erfaring fra konsulentbransjen, blant annet i Accenture og Sopra Steria. Marianne brenner for kunnskapsdeling på tvers av kommuner og virksomheter, og har et sterkt engasjement for å utvikle fellesløsninger som gagner alle innbyggere – ikke bare de i Lillestrøm.

UX- og tjenestedesigner , Lillestrøm kommune
Eirek Gullvåg
Eirek Gullvåg
Eirek Gullvåg
Eirek Gullvåg
Verge, Selvstendig næringsdrivende

Eirek Gullvåg har vert fast verge for Statsforvalteren i Buskerud, Østfold, Oslo og Akershus siden 2014. Eirek er medlem av Teknologi gruppen i Profesjonelle Vergers Interesseorganisasjon, tidligere styremedlem og med å starte PVI i 2013 da vergemålsloven trådte i kraft. PVI har som formål å ivareta profesjonelle vergers interesser.

Verge, Selvstendig næringsdrivende
11:10 - 11:35

Ansattporten – trygg pålogging på jobb, uansett virksomhet

Med Ansattporten får ansatte en enkel og sikker måte å logge inn på tvers av virksomheter – uten å blande jobb og privatliv.

Vi viser hvordan den videreutviklede løsningen legger til rette for samarbeid på tvers i offentlig sektor, og hvordan Entra ID som ny påloggingsmulighet åpner for enda flere bruksområder. Hør hva dette betyr for din virksomhet – og hvordan du kan ta i bruk Ansattporten.

Stig Slaatto-Hornnes
Stig Slaatto-Hornnes
Stig Slaatto-Hornnes
Stig Slaatto-Hornnes
Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet

Stig Slaatto-Hornnes er fagdirektør i Digdir, og har i mange år jobbet med fellesløsningene. I dag er han blant annet ansvarlig for ID-porten, og har vært med på arbeidet med Nasjonal strategi for eID i offentlig sektor som ble lansert i 2023. Han deltar også i arbeidet med eIDAS 2.0 og innføring av dette i Norge.

Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Steinar Noem
Steinar Noem
Steinar Noem
Steinar Noem
Ekstern, Digitaliseringsdirektoratet

Steinar er ekspert innen digital identitet, og jobber blant annet med løsningsarkitektur i ID-Porten og Ansattporten. Steinar har jobbet i mange år innenfor dette domenet, og har blant annet 10 års erfaring fra helse- og omsorgssektoren.

Ekstern, Digitaliseringsdirektoratet
11:35 - 12:05

Lunsj

12:05 - 13:05

Hva vil digitale lommebøker bety for innbyggere og virksomheter?

En ny æra for digital identitet er på vei – og den vil påvirke hvordan vi utvikler og leverer digitale tjenester i årene som kommer.

Med eIDAS 2.0 får vi et felles europeisk rammeverk for sikker, standardisert og grenseløs digital identifisering. Norge forbereder nå en nasjonal digital lommebok som skal gjøre det mulig for både innbyggere og virksomheter å bruke digitale bevis og sertifikater på tvers av sektorer og landegrenser.

I dette sporet får du innsikt i hva eIDAS 2.0 betyr for offentlig sektor, status i arbeidet med nasjonal eID og lommebok, og ikke minst – hvordan du og din virksomhet kan bidra i den nasjonale sandkassen for å teste, lære og forme løsningene som vil prege fremtidens tjenesteutvikling.

Jon Håkon Odd
Jon Håkon Odd
Jon Håkon Odd
Jon Håkon Odd
Seksjonssjef, Digitaliseringsdirektoratet

Odd er seksjonssjef strategi og forretningsutvikling i Digdir. Han har jobbet med digitale fellesløsninger i en årrekke, blant annet Norge.no, Offentlig elektronisk postjournal og eInnsyn gjennom ulike stillinger i Difi (Direktoratet for forvalting og ikt). I en fireårsperiode var han også ordfører i Leikanger. Odd er utdannet ved Universitetet i Bergen.

Seksjonssjef, Digitaliseringsdirektoratet
Tor Alvik
Tor Alvik
Tor Alvik
Tor Alvik
Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet

Alvik er fagdirektør i Digitaliseringsdirektoratet. Han har siden 2005 vært involvert i utviklingen av eID løsninger for offentlig sektor. I dag er hans ansvarsområde knytt opp mot digital strategi, samordning og identitetsforvaltning. Alvik er involvert i internasjonalt samarbeid om eID i Norden og Eu. Han deltar i Eus arbeid med eidas 2.0 og for tiden koordinerer en av fire storskalapiloter for innføringen av «European Digital Identity Wallet» (digital lommebok).

Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Jørgen Binningsbø
Jørgen Binningsbø
Jørgen Binningsbø
Jørgen Binningsbø
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Jørgen er produkteier, og har jobbet med videreutviklingen av ID-porten, Maskinporten og andre fellesløsninger siden 2015.

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Aamund Bremer
Aamund Lomheim Bremer
Aamund Bremer
Aamund Lomheim Bremer
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Aamund er arkitekt for den nasjonale sandkassa for digitale lommebøker. Han har jobba med utvikling av Digdir sine tillitstjenester i en årrekke.

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Thomas B. Johansen
Thomas Bergøy Johansen
Thomas B. Johansen
Thomas Bergøy Johansen
Spesialrådgiver, byrådsavdeling for kultur og næring, Oslo kommune

Thomas Bergøy Johansen er spesialrådgiver i byrådsavdeling for kultur og næring i Oslo kommune med ansvar for strategiske utviklingsprosjekter innen innovasjon, næringsutvikling og samarbeid på tvers av sektorer. Han har bred erfaring med å bygge partnerskap mellom offentlig sektor, næringsliv og forskningsmiljøer, og jobber særlig med initiativer som styrker kommunens posisjon innen teknologi og innovasjon. Thomas har tidligere bidratt til nasjonale og nordiske samarbeidsprosjekter og er opptatt av å fremme løsninger som gir gevinster for innbyggere, samfunn og miljø.

Spesialrådgiver, byrådsavdeling for kultur og næring, Oslo kommune
Nina Munthe Olsen
Nina Olsen Munthe
Nina Munthe Olsen
Nina Olsen Munthe
Avdelingsdirektør Fellesløsninger, Digitaliseringsdirektoratet

Olsen Munthe er utdannet jurist fra UiO. Hun gløder for digitale fellesløsninger i offentlig sektor og jobbet med markeds- og tjenesteoppfølging i direktoratet i en årrekke før hun ble avdelingsdirektør. Fra tidligere har hun også lang erfaring som avdelingsdirektør for veiledningstjenesten i Skatteetaten.

Avdelingsdirektør Fellesløsninger, Digitaliseringsdirektoratet
13:05 - 13:20

Pause

13:20 - 14:20

Sammen om bedre digitale tjenester – kraften i Designsystemet

Designsystemet, som et digitalt fellesgode, gjør det enklere å bygge helhetlige, gjenkjennbare og universelt utformede tjenester på tvers av offentlig sektor.

Gjennom samarbeid, gjenbruk og åpenhet får virksomheter et felles verktøy som sparer tid, styrker kvaliteten og gir bedre brukeropplevelser. Joakim Lystad leder oss gjennom sesjonen. Sesjonen inneholder innspill fra flere virksomheter som deler sine erfaringer med å bruke og/eller utvikle Designsystemet i samspill.

Portrettbilde av Joakim Lystad, leder i Digitaliseringsrådet fra 2024
Joakim Lystad
Portrettbilde av Joakim Lystad, leder i Digitaliseringsrådet fra 2024
Joakim Lystad
Rådsleiar, Digitaliseringsrådet

Joakim Lystad er leiar av Digitaliseringsrådet. Han har 30 års leiarerfaring. 12 av desse åra som toppleiar i Mattilsynet og Arbeids- og velferdsetaten (NAV). Han er utdanna naturforvaltningskandidat frå nåverande NMBU. På slutten av 80-talet var han med å bygge opp eit norsk dotterselskap av eit amerikansk programvarefirma. Både i Mattilsynet og NAV leia han omfattande digitaliseringsprosjekt og erfarte kva gevinstar og utfordringar dette kan gje for verksemdene. Lystad er oppteken av at verksemdene må meistre dei organisatoriske og personalmessige endringane som ofte er ei forutsetning for vellykka digitalisering.

Spisskompetanse: Leiing, styring, endring, strategi og samarbeid.

Rådsleiar, Digitaliseringsrådet
Marianne Røsvik
Marianne Røsvik
Marianne Røsvik
Marianne Røsvik
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Røsvik leder arbeidet med felles designsystem i Digdir. Hun brenner for likere brukergrensesnitt på tvers av offentlig sektor og mener vi må samarbeide tettere om utformingen av digitale tjenester til innbyggerne!

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Morten Tollefsen
Morten Tollefsen
Morten Tollefsen
Morten Tollefsen
Spesialist på universell utforming, Team Aksel, NAV

Morten jobbet på Universitetet i Oslo og i Oslo kommune før han var med å starte MediaLT i 1999. Firmaet ble solgt i 2020, og da ville Morten ha et større fagmiljø og nye utfordringer, han begynte da i NAV.

Han har jobbet med universell utforming siden tidlig på 1990-tallet, spesielt knyttet til frontend på Web, apper og native programvare.

Morten er opptatt av brukeres preferanser, forutsetninger og behov, og han mener at felles mønstre og universelt utformede komponenter er noe alle har nytte av.

Spesialist på universell utforming, Team Aksel, NAV
Magnus Børnes Hellevik
Magnus Børnes Hellevik
Magnus Børnes Hellevik
Magnus Børnes Hellevik
Produktleiar Team Aksel, NAV

Magnus Børnes Hellevik har vore produktleiar i Team Aksel sidan 2021. Han byrja i Aetat, no NAV, i 1999 og jobba med digitale tenester sidan 2002 og har lang røynsle med samarbeid i offentleg sektor. Frå 2016 bygde han opp det interne designmiljøet i Nav.

Som Produktleiar for Aksel, designsystemet i Nav, er han oppteken av standardisering av digitale tenester både internt i NAV og for offentlege tenester. Han meiner at det er viktig at det er fleire sterke fagmiljø på designsystem i det offentlege, slik at desse kan inspirere kvarandre. Samarbeid om mønster vil bli svært viktig dei næraste åra slik at dei digitale tenestene blir gjenkjennelege for brukarane.

Produktleiar Team Aksel, NAV
Stian Morsund
Stian Morsund
Stian Morsund
Stian Morsund
Tech lead designsystem, KS Digital

Stian Morsund er plattformutvikler og Tech lead for designsystemet til KS Digital. Han har sentral rolle i arbeidet med å utvikle fellesløsninger for kommunesektoren, der universell utforming, gjenbruk og robuste tekniske prinsipper står i fokus.

Tech lead designsystem, KS Digital
Roy Halvor Frimanslund
Roy Halvor Frimanslund
Roy Halvor Frimanslund
Roy Halvor Frimanslund
Brukskvalitet-lead, Brønnøysundregistrene

Roy Halvor er ansvarlig for brukskvalitet i Brønnøysundregistrene, og har mange års erfaring innen design, nettsider og kommunikasjon. Han brenner for tilgjengelighet og for mer helhetlige brukeropplevelser på tvers av tjenester. Siden 2018 har han vært en pådriver for et nasjonalt designsystem.

Brukskvalitet-lead, Brønnøysundregistrene
Eirik Backer
Eirik Backer
Eirik Backer
Eirik Backer
Tech Lead, Mattilsynet

Eirik er Tech lead for designsystem i Mattilsynet og en aktiv deltager i utviklingen av desingsystemet.no. Han har lang erfaring med utvikling av tilgjengelige komponenter, og trives spesielt godt i skjæringspunktet mellom kode, design og gode brukeropplevelser.

Tech Lead, Mattilsynet
Cato Lie
Cato Lie
Cato Lie
Cato Lie
Seniorrådgiver, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO)

Cato Lie er seniorrådgiver i FFO, som han har jobbet for siden 2002. Hans ekspertise er innen universell utforming på alle samfunnsområder. Han er styreleder i RH-foreningen og er nyoppnevnt internasjonal valgobservatør for NORCAP. Han er styremedlem i Stiftelsen Sophies Minde og har tidligere vært 1. visepresident i IDA, styremedlem og president i IFSBH, samt styremedlem i EDF.

Seniorrådgiver, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO)
Une Sofie Kinn Ekroll
Une Sofie Kinn Ekroll
Une Sofie Kinn Ekroll
Une Sofie Kinn Ekroll
Frontend-utvikler, Bekk

Une Sofie er en viktig bidragsyter i arbeidet med Designsystemet. Hun har lang erfaring med frontend-utvikling og designsystemer fra ulike prosjekter i Bekk, og er for tiden innleid hos Utdanningsdirektoratet for å bidra til å etablere et designsystem der.

Frontend-utvikler, Bekk
David Norheim
David Norheim
David Norheim
David Norheim
Avdelingsdirektør forretningsutvikling, Brønnøysundregistrene

Norheim er avdelingsdirektør for avdeling Forretningsutvikling i Brønnøysundregistrene, og som har ansvar for Brønnøysundregistrenes arbeid med livshendelsene starte og drive en bedrift og starte og drive en frivillig organisasjon. Han var også med på å ta fram felles datakatalog som ble lansert i 2017. Norheim har jobbet i Brønnøysundregistrene siden 2015 og har før det bakgrunn fra privat sektor. Han har i hele sin karriere jobbet for utnyttelse av dataene på tvers av organisasjoner og at dataene blir riktig forstått. Norheim er utdannet sivilingeniør fra NTNU.

Avdelingsdirektør forretningsutvikling, Brønnøysundregistrene
14:20 - 14:35

Digitalisering i stort og smått

Joakim Lystad er leder av Digitaliseringsrådet. Med mange år som toppleder i offentlig sektor har han et unikt blikk på hvorfor digitalisering er avgjørende for å utvikle velferdsstaten – både i det store bildet og i de helt konkrete tjenestene vi leverer til innbyggere og virksomheter.

Lystad vil dele erfaringer fra ledelse i komplekse organisasjoner, og reflektere over hva vi har lært så langt, hva vi bør holde fast på, og hva vi må endre for å lykkes videre. Hvilke trender og utviklingstrekk vil påvirke digitaliseringsarbeidet fremover – og hva det betyr for oss i forvaltningen?

Portrettbilde av Joakim Lystad, leder i Digitaliseringsrådet fra 2024
Joakim Lystad
Portrettbilde av Joakim Lystad, leder i Digitaliseringsrådet fra 2024
Joakim Lystad
Rådsleiar, Digitaliseringsrådet

Joakim Lystad er leiar av Digitaliseringsrådet. Han har 30 års leiarerfaring. 12 av desse åra som toppleiar i Mattilsynet og Arbeids- og velferdsetaten (NAV). Han er utdanna naturforvaltningskandidat frå nåverande NMBU. På slutten av 80-talet var han med å bygge opp eit norsk dotterselskap av eit amerikansk programvarefirma. Både i Mattilsynet og NAV leia han omfattande digitaliseringsprosjekt og erfarte kva gevinstar og utfordringar dette kan gje for verksemdene. Lystad er oppteken av at verksemdene må meistre dei organisatoriske og personalmessige endringane som ofte er ei forutsetning for vellykka digitalisering.

Spisskompetanse: Leiing, styring, endring, strategi og samarbeid.

Rådsleiar, Digitaliseringsrådet
14:35 - 14:40

Takk for i dag – hva skjer i morgen?

Khan Le
Khan Le
Khan Le
Khan Le
Rådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Khan Le er kommunikasjonsrådgiver i Digdir hvor han siden 2020 har jobbet med digital innholdsproduksjon, og som produsent og konseptutvikler for Digdirs konferanser og arrangementer. Han har tidligere erfaring med digital markedsføring og merkevarebygging i privat sektor. Khan Le har utdanning i offentlig administrasjon og ledelse fra OsloMet, og offentlig innovasjon fra Universitetet i Innlandet.

Rådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Nina Munthe Olsen
Nina Olsen Munthe
Nina Munthe Olsen
Nina Olsen Munthe
Avdelingsdirektør Fellesløsninger, Digitaliseringsdirektoratet

Olsen Munthe er utdannet jurist fra UiO. Hun gløder for digitale fellesløsninger i offentlig sektor og jobbet med markeds- og tjenesteoppfølging i direktoratet i en årrekke før hun ble avdelingsdirektør. Fra tidligere har hun også lang erfaring som avdelingsdirektør for veiledningstjenesten i Skatteetaten.

Avdelingsdirektør Fellesløsninger, Digitaliseringsdirektoratet
Andreas G. Rafaelsen
Andreas Gjertin Rafaelsen
Andreas G. Rafaelsen
Andreas Gjertin Rafaelsen
Avdelingsdirektør, Digitaliseringsdirektoratet

Andreas G. Rafaelsen har jobba med utvikling av Altinn sidan 2010 og har hatt roller som arkitekt, løysingsansvarleg, og seinast leiar for utviklingsseksjonen sidan 2018. Han har også fleire års erfaring frå Kongsberg Spacetec, som prosjektleiar og utviklar. Rafaelsen er utdanna sivilingeniør i informatikk frå universitetet i Tromsø.

Avdelingsdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Sidsel Nordhagen i i KS Digitale fellestjenester
Sidsel Nordhagen
Sidsel Nordhagen i i KS Digitale fellestjenester
Sidsel Nordhagen
Daglig leder, KS Digitale fellestjenester

Sidsel Nordhagen har vært daglig leder i KS Digitale fellestjenester siden 1.10.2023. Hun har bred bakgrunn som topp- og mellomleder innen digitalisering og IT fra ulike virksomheter i både privat og offentlig sektor. Hennes erfaring kommer blant annet fra Sopra Steria, Lørenskog kommune, Helsedirektoratet og Oslo Børs. Hun har siden 2023 vært styremedlem i Helseplattformen as.

Daglig leder, KS Digitale fellestjenester
Torsdag 20. november
09:00 - 09:10

Velkommen til Brukerrådets andre dag

Gjennom samarbeid og bruk av fellesløsninger bygger vi ikke bare digitale tjenester – vi bygger et enklere, tryggere og mer sammenhengende Norge.

Bli med oss på hackaton i dag også! Sammen skal vi utforske, eksperimentere og lære. Her får vi et innblikk i hvordan kreativitet, samarbeid og teknologi kan møtes for å løse faktiske behov. Gjennom dagen sjekker vi inn hos deltakerne for å høre hvordan idéene utvikler seg – og hvilke løsninger som kan bli morgendagens virkelighet.

Kommunikasjonsrådgiver Khan Le leder oss gjennom dagen.

Khan Le
Khan Le
Khan Le
Khan Le
Rådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Khan Le er kommunikasjonsrådgiver i Digdir hvor han siden 2020 har jobbet med digital innholdsproduksjon, og som produsent og konseptutvikler for Digdirs konferanser og arrangementer. Han har tidligere erfaring med digital markedsføring og merkevarebygging i privat sektor. Khan Le har utdanning i offentlig administrasjon og ledelse fra OsloMet, og offentlig innovasjon fra Universitetet i Innlandet.

Rådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
09:10 - 09:55

Hvordan eInnsyn bidrar til åpenhet og demokrati i praksis

Gjennom samtale med statsviter og forfatter Jette Christensen, erfaringer fra relevante virksomheter, og en sniktitt på nytt eInnsyn-grensesnitt, ser vi nærmere på hvordan digitalt innsyn skaper mer åpenhet i forvaltningen. Du får også høre om Digdirs veileder for fulltekstpublisering og samarbeidet med sak-/arkivleverandører for bedre kvalitet og samspill på tvers av systemer.

Siv Sanden
Siv Kvåle Sanden
Siv Sanden
Siv Kvåle Sanden
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Siv Kvåle Sanden jobbar i seksjon for strategi og forretningsutvikling i Digitaliseringsdirektoratet. Ho er jurist og har sidan hausten 2023 jobba som produktsjef for eInnsyn. Saman med eInnsyn-teamet jobbar ho for styrke tilliten og engasjementet til offentleg forvaltning. Gjennom ein open og transparent forvaltning kan vi sikre tilgang til riktig informasjon og ta opplyste avgjerder.

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Mathias Flo
Mathias Flo
Mathias Flo
Mathias Flo
Rådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Rådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Jette F. Christensen
Jette F. Christensen
Jette F. Christensen
Jette F. Christensen
Statsviter og forfatter,

Jette F. Christensen er statsviter, forfatter og tidligere stortingsrepresentant (2010-2021). I dag sitter hun i Riksvalgsstyret og er Europa - og sikkerhetsanalytiker i Altinget. Hun er aktuell med boken “Demokratiet, det er oss - 10 sårbarheter i verdens beste folkestyre”. Christensen har også gått Forsvarets Høyskoles sjefskurs og kurs om strategisk kriseledelse.

Statsviter og forfatter,
09:55 - 10:00

Samarbeidsportalen – din kanal for å holde deg oppdatert om fellesløsningene

Hva er nytt? Her får du en introduksjon til Samarbeidsportalen med informasjon om fellesløsningene og pågående prosjekter. Til slutt inviteres du til å svare på årets brukerundersøkelse, slik at vi sammen kan gjøre Samarbeidsportalen enda bedre.

Miriam Høyheim Lægreid
Miriam Høyheim Lægreid
Miriam Høyheim Lægreid
Miriam Høyheim Lægreid
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Miriam Høyheim Lægreid er produkteier og redaktør for Samarbeidsportalen i Digitaliseringsdirektoratet, der hun jobber i seksjon for forvaltning og kundeoppfølging. Hun er siviløkonom med spesialisering i innovasjon og markedsføring. Sammen med redaksjonen har hun ansvar for å utvikle og forvalte nettsiden og sikre at virksomheter finner oppdatert og relevant informasjon om fellesløsningene og pågående prosjekter. Miriam brenner for å gjøre Samarbeidsportalen både nyttig og brukervennlig for alle som bruker den.

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
10:00 - 10:15

Pause

Tjenesteutvikling for alle!

Altinn Studio setter små og store virksomheter i stand til å utvikle digitale dialoger og tjenester enkelt, raskt og med stor innovasjonskraft.

Vi ser nærmere på hva som er levert siden sist, hvilke nye muligheter som finnes, og hvordan virksomheter i praksis tar verktøyet i bruk for å skape bedre tjenester for brukerne sine.

Statsforvalterenes fellestjenester (STAF) vil fortelle oss om sitt arbeid med å utvikle en rekke skjemaløsninger i Altinn Studio – fra oppstart og samarbeid til gjennomføring og videre planer.

Altinn Studio har blitt et kraftig og effektivt tjenesteutviklingsverktøy, men vi hviler ikke. Hør hvilke ambisjoner vi har fremover.

Ronny Birkeli
Ronny Birkeli
Ronny Birkeli
Ronny Birkeli
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Ronny Birkeli har jobbet som utvikler og arkitekt siden før årtusenskiftet. Etter noen år i konsulentrollen gikk han over til å jobbe in-house med smidig produktutvikling i privat næringsliv. Han har hatt de fleste roller i smidige team, men alltid beholdt en fot i koden. Det gjennomgående fokuset har vært å bygge opp gode, selvstendige utviklingsteam, som jevnt og trutt leverer kvalitet til brukerne. I 2021 startet han i Digdir som utvikler og teamarkitekt. Men selv om han nå har nå «byttet side» og blitt produkteier på Altinn Studio Apps, så sitter fortsatt den ene foten fast i koden – noe han mener er en styrke for en produkteier på et produkt som har 50% GUI for sluttbrukere og 50% API for utviklere.

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Nina Kylstad
Nina Kristine Eksaa Kylstad
Nina Kylstad
Nina Kristine Eksaa Kylstad
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Nina Kylstad har bakgrunn som utvikler, og har 9 år i konsulentbransjen bak seg. Hun har vært tungt involvert i utvikling av Altinn på flere områder siden 2015, med hovedfokus på Altinn Studio som utvikler og team arkitekt de siste 5 årene. Med en fot godt plantet i kodebasen har Nina nå blitt produkteier for Altinn Studio, og ser frem til å være med å utvikle produktet fra «andre siden».

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Tor Arild Sunnevåg
Tor Arild Sunnevåg
Tor Arild Sunnevåg
Tor Arild Sunnevåg
Seksjonssjef, Digitaliseringsdirektoratet

Tor Arild Sunnevåg er ansvarlig for produktgruppen Datadeling og er seksjonsleder for Strategi og forretningsutvikling i Digitaliseringsdirektoratet. Han jobber tett på Nasjonalt ressurssenter for deling av data og arkitektene i direktoratet for å ha en produktgruppestrategi som adresserer behovene i offentlig sektor for datadelingsproduktene.

Seksjonssjef, Digitaliseringsdirektoratet
Silje Gustavsen
Silje Gustavsen
Silje Gustavsen
Silje Gustavsen
Rådgiver, Statsforvalterens fellestjenester

Silje jobber med utvikling av digitale skjema i Digitaliseringsavdelingen hos Statsforvalterens fellestjenester (STAF). STAF leverer nasjonale digitale tjenester som alle innbyggere bruker når de skal kontakte Statsforvalteren, og bruker Altinn Studio som fellesløsning for utvikling og forvaltning av skjema. Silje har lang erfaring med offentlige nettbaserte skjema og er i dag en av fire som utvikler skjema i Altinn Studio.

Rådgiver, Statsforvalterens fellestjenester
Eddie Borlaug
Eddie Borlaug
Eddie Borlaug
Eddie Borlaug
Rådgiver, Statsforvalterens fellestjenester

Eddie jobber med utvikling av digitale skjema i Digitaliseringsavdelingen hos Statsforvalterens fellestjenester (STAF). STAF leverer nasjonale digitale tjenester som alle innbyggere bruker når de skal kontakte Statsforvalteren, og bruker Altinn Studio som fellesløsning for utvikling og forvaltning av skjema. Eddie er i dag en av fire som utvikler skjema i Altinn Studio hos STAF.

Rådgiver, Statsforvalterens fellestjenester

Slik fikk Direktoratet for mineralforvaltning superkrefter

Hvordan utrette store ting ved å gripe mulighetene som ligger i digitale fellesløsninger.

Direktoratet for mineralforvaltning er en liten virksomhet som med få ressurser har tatt i bruk Altinn Studio for å lage MinSide og sørge for bedre tjenester til sine brukere. Gjennom tjenesteutvikling i Altinn Studio har de fått fart til å etablere og videreutvikle sine tjenester bygget på andre tjenester som ID porten, Autorisjasjon, Arbeidsflate og mange flere. Vi hører hva de har gjort og hvilke erfaringer de har gjort seg.

Tor Arild Sunnevåg
Tor Arild Sunnevåg
Tor Arild Sunnevåg
Tor Arild Sunnevåg
Seksjonssjef, Digitaliseringsdirektoratet

Tor Arild Sunnevåg er ansvarlig for produktgruppen Datadeling og er seksjonsleder for Strategi og forretningsutvikling i Digitaliseringsdirektoratet. Han jobber tett på Nasjonalt ressurssenter for deling av data og arkitektene i direktoratet for å ha en produktgruppestrategi som adresserer behovene i offentlig sektor for datadelingsproduktene.

Seksjonssjef, Digitaliseringsdirektoratet
Askild Olsen
Askild Olsen
Askild Olsen
Askild Olsen
Prosjektleder IT-utvikling, Direktoratet for mineralforvaltning

Askild Olsen er sivilingeniør i datateknikk fra NTNU, og har vært utvikler, arkitekt og prosjektleder for IT-utvikling i DMF siden 2016. Dit kom han etter 8 år i Artsdatabanken, og har også bred erfaring som konsulent og gründer med en rekke kunder innen privat og offentlig sektor.

Prosjektleder IT-utvikling, Direktoratet for mineralforvaltning
Maria Lauritzen
Maria Lauritzen
Maria Lauritzen
Maria Lauritzen
Avdelingsdirektør, Direktoratet for mineralforvaltning

Lauritzen er utdannet sivilingeniør og jurist. Hun har lang erfaring fra private virksomheter og har jobbet i ulike stillinger i DMF siden 2016. En gjennomgående motivasjon for eget arbeid har vært og er fremdeles å legge til rette for effektive og brukervennlige arbeidsmetoder, systemer og verktøy.

Avdelingsdirektør, Direktoratet for mineralforvaltning
11:25 - 12:00

Lunsj

12:00 - 12:30

Én innboks – flere muligheter

Altinn får en ny arbeidsflate for sluttbrukere med en innboks som gir både tjenesteeiere og brukere en enklere og mer oversiktlig hverdag. Innboksen lanseres og produkteier Mette Saltnes viser hva som er nytt og status på veien videre for innboks og profilinnstillinger.

Produkteier Livar Bergheim forklarer samtidig hvordan Dialogporten åpner for samspill mellom ulike MinSide-løsninger og innbokser på tvers av offentlig sektor.

Hvordan fungerer dette i praksis? NAV tar oss med på en brukerreise som viser hvordan Dialogporten bidrar til en mer effektiv og sømløs flyt når inntektsmeldinger brukes som grunnlag for å behandle søknader om sykepenger, foreldrepenger og andre ytelser.

Mette Saltnes
Mette Saltnes
Mette Saltnes
Mette Saltnes
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Mette Saltnes er produkteier for felles arbeidsflate og har jobbet med digital produktutvikling i forvaltningen siden 2017. Hun er overbevist om at gjenbruk og samarbeid er nøkkelen til å skape verdifulle løsninger.

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Bilde av ansatt Livar Bergheim
Livar Bergheim
Bilde av ansatt Livar Bergheim
Livar Bergheim
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Livar tok over som produkteigar for Dialogporten i Altinn hausten 2025. Han er utdanna informatiker med master i programvareutvikling frå Universitetet i Bergen / Høgskulen på Vestlandet.

Han har lang fartstid i Digdir og erfaring med datadeling. Han brenn for løysingar som heng godt saman og legg til rette for moderne brukarvenlege tenester.

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Dag Raaum
Dag Raaum
Dag Raaum
Dag Raaum
Produktleder, team Helsearbeidsgiver, NAV

Dag Raaum har jobbet i Nav siden 2013. De siste årene som produktleder i team Helsearbeidsgiver, der vi utvikler digitale tjenester for arbeidsgivere på sykepengeområdet.

For Dag handler produktutvikling om å være tett på brukerne, forstå behovene deres, og bygge gradvis og smidig – slik at vi stadig lærer og blir bedre.

Produktleder, team Helsearbeidsgiver, NAV
12:30 - 12:45

Meldinger og muligheter

Produktgruppen for meldingsutveksling omfatter eFormidling, Dialogporten, Altinn Melding, Altinn Formidling og Digital postkasse til innbyggere. Digdir har fått utarbeidet en mulighetsstudie som ser på hvordan disse løsningene kan videreutvikles for å styrke samhandling og gjøre meldingsutveksling på tvers av sektorer enklere og mer effektiv.

Stein Magne Os
Stein Magne Os
Stein Magne Os
Stein Magne Os
Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet

Stein Magne jobbar i seksjon for strategi og forretningsutvikling i Digitaliseringsdirektoratet. Han er produktgruppeleiar for produktgruppe Meldingsutveksling.

Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
12:45 - 12:55

Når samarbeid gir gevinst – både for leger og pasienter

Gjennom et samarbeid mellom KS, Digdir, Norsk helsenett og Legeforeningen er mottak av brev hos fastlegene blitt mer effektivt og sømløst.

I denne sesjonen får du høre hvordan løsningen bidrar til å frigjøre tid som legene kan bruke på pasientbehandling – og hvordan også din virksomhet kan ta den i bruk.

Johannes Hunderi
Johannes Hunderi
Johannes Hunderi
Johannes Hunderi
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Johannes Hunderi er produktsjef for eFormidling og har jobbet i Difi/Digitaliseringsdirektoratet siden 2016. Han er utdannet høgskolekandidat i informasjonsteknologi. Samordning av meldingsutveksling er viktig for effektivisering av offentlig forvaltning. Desto flere virksomheter som tar i bruk eFormidling, desto større vil gevinstene være for fellesskapet

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Nina Munthe Olsen
Nina Olsen Munthe
Nina Munthe Olsen
Nina Olsen Munthe
Avdelingsdirektør Fellesløsninger, Digitaliseringsdirektoratet

Olsen Munthe er utdannet jurist fra UiO. Hun gløder for digitale fellesløsninger i offentlig sektor og jobbet med markeds- og tjenesteoppfølging i direktoratet i en årrekke før hun ble avdelingsdirektør. Fra tidligere har hun også lang erfaring som avdelingsdirektør for veiledningstjenesten i Skatteetaten.

Avdelingsdirektør Fellesløsninger, Digitaliseringsdirektoratet
12:55 - 13:10

Slik bygde vi Digitalt dødsbo

Digitalt dødsbo gir arvinger veiledning og oversikt over registrerte opplysninger om den dødes formue og gjeld. Opplysningene brukes til å ta et informert valg om skifteform. Vi ser nærmere på funksjonalitet, avhengigheter og samspill. Hva tar vi med oss videre i arbeidet med digital transformasjon?

Janne Øren Antonsen
Janne Øren Antonsen
Janne Øren Antonsen
Janne Øren Antonsen
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Janne Øren Antonsen er tjenesteeier i Digdir for den sammenhengende tjenesten Digitalt dødsbo. Før hun begynte i Digdir, var hun nesten 20 år i konsulentbransjen, hvor hun hele tiden jobbet med digitalisering i offentlig sektor.

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
13:10 - 13:25

Pause

13:25 - 13:45

Datadeling som drivkraft for smartere tjenester

Hvordan kan kunstig intelligens og gode databeskrivelser forenkle og forbedre tjenesteutviklingen i offentlig sektor?

Altinn tester nå ut en KI-assistent som hjelper tjenesteeiere å utvikle skjema og tjenester raskere og mer effektivt. Samtidig ser vi på hvorfor standardiserte og maskinlesbare databeskrivelser er avgjørende for å sikre kvalitet, tillit og bærekraftig bruk av KI i offentlig sektor.

Kjersti Stenerud
Kjersti Stenerud Steien
Kjersti Stenerud
Kjersti Stenerud Steien
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Kjersti er produkteier for data.norge.no (Felles datakatalog) og Datalandsbyen. Hun brenner for at flere skal dele dataene de sitter på og dokumentere dem på en måte som gjør dataene lett å finne, forstå og ta i bruk.

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Nina Kylstad
Nina Kristine Eksaa Kylstad
Nina Kylstad
Nina Kristine Eksaa Kylstad
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Nina Kylstad har bakgrunn som utvikler, og har 9 år i konsulentbransjen bak seg. Hun har vært tungt involvert i utvikling av Altinn på flere områder siden 2015, med hovedfokus på Altinn Studio som utvikler og team arkitekt de siste 5 årene. Med en fot godt plantet i kodebasen har Nina nå blitt produkteier for Altinn Studio, og ser frem til å være med å utvikle produktet fra «andre siden».

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Nora Sofie Laeskogen
Nora Sofie Thesen Laeskogen
Nora Sofie Laeskogen
Nora Sofie Thesen Laeskogen
Eksterne, Digitaliseringsdirektoratet

Nora er KI-utvikler i Accenture og jobber for Digdirs KI R&D-lab og Team App Migration. Sammen med Simen Waitz er hun produkteier for den nye KI-agentløsningen i Altinn Studio - et produkt under utvikling for å automatisk generere skjemakode i Altinn 3.

Eksterne, Digitaliseringsdirektoratet
Simen M. Waitz
Simen Myhre Waitz
Simen M. Waitz
Simen Myhre Waitz
Eksterne, Digitaliseringsdirektoratet

Simen er KI-utvikler i Accenture og jobber for Digdirs KI R&D-lab og Team App Migration. Sammen med Nora Laeskogen er han produkteier for den nye KI-agentløsningen i Altinn Studio - et produkt under utvikling for å automatisk generere skjemakode i Altinn 3.

Eksterne, Digitaliseringsdirektoratet
13:45 - 13:55

Felles løft – Sammenhengende tjenester for barn og unge

KS Digital deler mål og planer for å redusere utfordringene med datadeling og -forvaltning i kommunal sektor. Samarbeidsprosjektet Felles løft – Sammenhengende tjenester for barn og unge utforsker hvordan bedre bruk av data og åpen dataforvaltning kan bidra til mer sammenhengende tjenester på tvers av sektorer – med pilotering innen området barn og unge, fra barnehage til høyere utdanning.

Mina Ottestad Gaupseth
Mina Ottestad Gaupseth
Mina Ottestad Gaupseth
Mina Ottestad Gaupseth
Forretningsutvikler, KS Digital

Mina Ottestad Gaupseth er forretningsutvikler i KS Digital. Hun har tidligere jobbet i Bergen kommune og konsulentbransjen, og har over lengre tid arbeidet med digitalisering i kommunal sektor. I KS Digital jobber Mina særlig med selskapets satsning med felles kommunal tjenesteplattform og aktiviteter knyttet til datadeling- og forvaltning.

Forretningsutvikler, KS Digital
13:55 - 14:10

Resultater og refleksjoner fra hackatons

14:10 - 14:20

Takk for årets Brukerråd – hva skjer videre?

Khan Le
Khan Le
Khan Le
Khan Le
Rådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Khan Le er kommunikasjonsrådgiver i Digdir hvor han siden 2020 har jobbet med digital innholdsproduksjon, og som produsent og konseptutvikler for Digdirs konferanser og arrangementer. Han har tidligere erfaring med digital markedsføring og merkevarebygging i privat sektor. Khan Le har utdanning i offentlig administrasjon og ledelse fra OsloMet, og offentlig innovasjon fra Universitetet i Innlandet.

Rådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Nina Munthe Olsen
Nina Olsen Munthe
Nina Munthe Olsen
Nina Olsen Munthe
Avdelingsdirektør Fellesløsninger, Digitaliseringsdirektoratet

Olsen Munthe er utdannet jurist fra UiO. Hun gløder for digitale fellesløsninger i offentlig sektor og jobbet med markeds- og tjenesteoppfølging i direktoratet i en årrekke før hun ble avdelingsdirektør. Fra tidligere har hun også lang erfaring som avdelingsdirektør for veiledningstjenesten i Skatteetaten.

Avdelingsdirektør Fellesløsninger, Digitaliseringsdirektoratet
Andreas G. Rafaelsen
Andreas Gjertin Rafaelsen
Andreas G. Rafaelsen
Andreas Gjertin Rafaelsen
Avdelingsdirektør, Digitaliseringsdirektoratet

Andreas G. Rafaelsen har jobba med utvikling av Altinn sidan 2010 og har hatt roller som arkitekt, løysingsansvarleg, og seinast leiar for utviklingsseksjonen sidan 2018. Han har også fleire års erfaring frå Kongsberg Spacetec, som prosjektleiar og utviklar. Rafaelsen er utdanna sivilingeniør i informatikk frå universitetet i Tromsø.

Avdelingsdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Beklager, finner ingen resultater. Forsøk med andre filtrerings kriterier

Kontakt

Linda Johansen

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: 99 35 30 55

Mari Forberg Jøndahl

Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: 93 44 77 70