Moderne digitale tjenester ved hjelp av fellesløsninger Program
Foreløpig program for Brukerrådet 2025
Med forbehold om endringer.
Velkommen
Gjennom samarbeid og bruk av fellesløsninger bygger vi ikke bare digitale tjenester – vi bygger et enklere, tryggere og mer sammenhengende Norge.
Nytt av året er at vi inviterer dere til å bli med på hackaton! Sammen skal vi utforske, eksperimentere og lære. Her får vi et innblikk i hvordan kreativitet, samarbeid og teknologi kan møtes for å løse faktiske behov. Gjennom dagen sjekker vi inn hos deltakerne for å høre hvordan idéene utvikler seg – og hvilke løsninger som kan bli morgendagens virkelighet.
Kommunikasjonsrådgiver Khan Le er konferansier og leder oss gjennom årets Brukerråd.
Slik bygger vi fremtidens digitale Norge – sammen
Hva har skjedd siden forrige Brukerråd, og hvor står vi nå? Våre ledere deler innsikt i den digitale utviklingen som preger offentlig sektor – fra KI og digital lommebok til neste generasjon Altinn. Sammen med KS Digital ser vi på hva som venter oss – og hvordan vi sammen kan skape enda bedre tjenester for virksomheter og innbyggere.
eID for alle – nøkkelen til trygg og enkel digital deltakelse
Elektronisk ID er grunnmuren for tillit i digitale tjenester.
I denne sesjonen ser vi på hvordan den nasjonale eID-strategien følges opp i praksis – hva vi har oppnådd, og hva vi jobber med nå. Vi får et innblikk i utviklingen av MinID for å møte nye behov, og hvordan digital ID-kontroll og satsingen på MinID i skolen bidrar til å styrke unges digitale kompetanse. Sammen diskuterer vi hvordan vi kan utnytte de nye mulighetene og være med på å forme framtidens eID-løsninger.
Pause
Hva vil digitale lommebøker bety for innbyggere og virksomheter?
En ny æra for digital identitet er på vei – og den vil påvirke hvordan vi utvikler og leverer digitale tjenester i årene som kommer.
Med eIDAS 2.0 får vi et felles europeisk rammeverk for sikker, standardisert og grenseløs digital identifisering. Norge forbereder nå en nasjonal digital lommebok som skal gjøre det mulig for både innbyggere og virksomheter å bruke digitale bevis og sertifikater på tvers av sektorer og landegrenser.
I dette sporet får du innsikt i hva eIDAS 2.0 betyr for offentlig sektor, status i arbeidet med nasjonal eID og lommebok, og ikke minst – hvordan du og din virksomhet kan bidra i den nasjonale sandkassen for å teste, lære og forme løsningene som vil prege fremtidens tjenesteutvikling.
Lunsj
Fullmakt, samtykke og representasjon – enklere og tryggere hjelp på digitale flater
Når noen skal handle på vegne av andre, må det være enkelt, sikkert og riktig.
Gjennom tverretatlig samarbeid jobbes det nå mot en nasjonal løsning for fullmakt og representasjon som skal gjøre det mulig å hjelpe andre digitalt – enten du er verge, forelder eller pårørende.
I denne sesjonen får du høre om veien frem mot løsningen, hvordan fullmaktsinnlogging i ID-porten fungerer i dag, og en brukerhistorie fra en verge som viser hvordan digitale fullmakter kan forenkle hverdagen – både for den som hjelper og den som får hjelp.
Ansattporten – trygg pålogging på jobb, uansett virksomhet
Med Ansattporten får ansatte en enkel og sikker måte å logge inn på tvers av virksomheter – uten å blande jobb og privatliv.
Vi viser hvordan den videreutviklede løsningen legger til rette for samarbeid på tvers i offentlig sektor, og hvordan Entra ID som ny påloggingsmulighet åpner for enda flere bruksområder. Hør hva dette betyr for din virksomhet – og hvordan du kan ta i bruk Ansattporten.
Pause
Sammen om bedre digitale tjenester – kraften i Designsystemet
Designsystemet, som et digitalt fellesgode, gjør det enklere å bygge helhetlige, gjenkjennbare og universelt utformede tjenester på tvers av offentlig sektor.
Gjennom samarbeid, gjenbruk og åpenhet får virksomheter et felles verktøy som sparer tid, styrker kvaliteten og gir bedre brukeropplevelser. Joakim Lystad leder oss gjennom sesjonen. Sesjonen inneholder innspill fra flere virksomheter som deler sine erfaringer med å bruke og/eller utvikle Designsystemet i samspill.
Digitalisering i stort og smått
Joakim Lystad er leder av Digitaliseringsrådet. Med mange år som toppleder i offentlig sektor har han et unikt blikk på hvorfor digitalisering er avgjørende for å utvikle velferdsstaten – både i det store bildet og i de helt konkrete tjenestene vi leverer til innbyggere og virksomheter.
Lystad vil dele erfaringer fra ledelse i komplekse organisasjoner, og reflektere over hva vi har lært så langt, hva vi bør holde fast på, og hva vi må endre for å lykkes videre. Hvilke trender og utviklingstrekk vil påvirke digitaliseringsarbeidet fremover – og hva det betyr for oss i forvaltningen?
Takk for i dag – hva skjer i morgen?
Vi runder av dag 1
Velkommen til Brukerrådets andre dag
Gjennom samarbeid og bruk av fellesløsninger bygger vi ikke bare digitale tjenester – vi bygger et enklere, tryggere og mer sammenhengende Norge.
Bli med oss på hackaton i dag også! Sammen skal vi utforske, eksperimentere og lære. Her får vi et innblikk i hvordan kreativitet, samarbeid og teknologi kan møtes for å løse faktiske behov. Gjennom dagen sjekker vi inn hos deltakerne for å høre hvordan idéene utvikler seg – og hvilke løsninger som kan bli morgendagens virkelighet.
Kommunikasjonsrådgiver Khan Le leder oss gjennom dagen.
Hvordan eInnsyn bidrar til åpenhet og demokrati i praksis
Gjennom samtale med statsviter og forfatter Jette Christensen, erfaringer fra relevante virksomheter, og en sniktitt på nytt eInnsyn-grensesnitt, ser vi nærmere på hvordan digitalt innsyn skaper mer åpenhet i forvaltningen. Du får også høre om Digdirs veileder for fulltekstpublisering og samarbeidet med sak-/arkivleverandører for bedre kvalitet og samspill på tvers av systemer.
Pause
Tjenesteutvikling for alle!
Altinn Studio setter små og store virksomheter i stand til å utvikle digitale dialoger og tjenester enkelt, raskt og med stor innovasjonskraft.
Vi ser nærmere på hva som er levert siden sist, hvilke nye muligheter som finnes, og hvordan virksomheter i praksis tar verktøyet i bruk for å skape bedre tjenester for brukerne sine.
Statsforvalterenes fellestjenester (STAF) vil fortelle oss om sitt arbeid med å utvikle en rekke skjemaløsninger i Altinn Studio – fra oppstart og samarbeid til gjennomføring og videre planer.
Altinn Studio har blitt et kraftig og effektivt tjenesteutviklingsverktøy, men vi hviler ikke. Hør hvilke ambisjoner vi har fremover.
Slik fikk Direktoratet for mineralforvaltning superkrefter
Hvordan utrette store ting ved å gripe mulighetene som ligger i digitale fellesløsninger.
Direktoratet for mineralforvaltning er en liten virksomhet som med få ressurser har tatt i bruk Altinn Studio for å lage MinSide og sørge for bedre tjenester til sine brukere. Gjennom tjenesteutvikling i Altinn Studio har de fått fart til å etablere og videreutvikle sine tjenester bygget på andre tjenester som ID porten, Autorisjasjon, Arbeidsflate og mange flere. Vi hører hva de har gjort og hvilke erfaringer de har gjort seg.
Lunsj
Én innboks – flere muligheter
Altinn får en ny arbeidsflate for sluttbrukere med en innboks som gir både tjenesteeiere og brukere en enklere og mer oversiktlig hverdag. Innboksen lanseres og produkteier Mette Saltnes viser hva som er nytt og status på veien videre for innboks og profilinnstillinger.
Produkteier Livar Bergheim forklarer samtidig hvordan Dialogporten åpner for samspill mellom ulike MinSide-løsninger og innbokser på tvers av offentlig sektor.
Hvordan fungerer dette i praksis? NAV tar oss med på en brukerreise som viser hvordan Dialogporten bidrar til en mer effektiv og sømløs flyt når inntektsmeldinger brukes som grunnlag for å behandle søknader om sykepenger, foreldrepenger og andre ytelser.
Samhandlingsmønstre: Mål, behov, prosesser og interaksjon
Når samarbeid gir gevinst – både for leger og pasienter
Gjennom et samarbeid mellom KS, Digdir, Norsk helsenett og Legeforeningen er mottak av brev hos fastlegene blitt mer effektivt og sømløst.
I denne sesjonen får du høre hvordan løsningen bidrar til å frigjøre tid som legene kan bruke på pasientbehandling – og hvordan også din virksomhet kan ta den i bruk.
Pause
Datadeling som drivkraft for smartere tjenester
Hvordan kan kunstig intelligens og gode databeskrivelser forenkle og forbedre tjenesteutviklingen i offentlig sektor?
Altinn tester nå ut en KI-assistent som hjelper tjenesteeiere å utvikle skjema og tjenester raskere og mer effektivt. Samtidig ser vi på hvorfor standardiserte og maskinlesbare databeskrivelser er avgjørende for å sikre kvalitet, tillit og bærekraftig bruk av KI i offentlig sektor.
Slik bygde vi Digitalt dødsbo
Digitalt dødsbo gir arvinger veiledning og oversikt over registrerte opplysninger om den dødes formue og gjeld. Opplysningene brukes til å ta et informert valg om skifteform. Vi ser nærmere på funksjonalitet, avhengigheter og samspill. Hva tar vi med oss videre i arbeidet med digital transformasjon?
Resultater og refleksjoner fra hackatons
Takk for i dag – hva skjer videre?