Hjem Informasjonsforvaltning Hvordan jobbe med Informasjonsforvaltning Informasjon er en viktig ressurs, og å forvalte den godt gir verdiskapning for virksomheten og i samfunnet. Det bidrar også til bedre tjenester. Informasjon er en viktig ressurs, og å forvalte den godt gir verdiskapning for virksomheten og i samfunnet. Det bidrar også til bedre tjenester. Hva er informasjonsforvaltning? Alle virksomheter har ansvar for å forvalte informasjonen de eier på en god måte. Dette er viktig, fordi informasjon er en av de viktigste ressursene vi har i offentlig sektor. Rammeverk for informasjonsforvaltning Rammeverket skal gjøre det lettere for offentlige virksomheter å jobbe med informasjonsforvaltning, slik at vi sammen legger grunnlaget for en forvaltning der gjenbruk av data og tjenester er hovedregelen. Faglig arena Denne møteplassen er til for å diskutere temaer innenfor informasjonsforvaltning. Orden i eget hus Veilederen til hvordan vi i offentlig sektor skal utnytte informasjon på en bedre måte for å gi bedre tjenester til innbyggere og næringsliv, bruke ressursene mer effektivt og bidra til økt rettssikkerhet. Rapporter og undersøkelser Informasjonsforvaltning i offentlig sektor (2013) Sluttrapport (2015) - Foranalyse Informasjonsforvaltning og -utveksling (pdf) Samfunnsøkonomisk rapport (2015) - Gevinstpotensialet i et felles konsept for informasjonsforvaltning i offentlig sektor (pdf) Sluttrapport for utredning av informasjonsforvaltning i offentlig sektor (pdf) Arrangementer, inkludert Faglig arena 09. oktober 2024 Fagleg arena for datadeling og informasjonsforvaltning Tid: 09:00–10:00 Sted: Digitalt møte Emne: Datadeling Informasjonsforvaltning Innlegg fra Digitaliseringsbloggen Felles metadata – en døråpner for helhetlig informasjon 27. juni 2023 I dag må innbygger og næringsliv forholde seg til en rekke ulike kilder til informasjon fra det offentlige. Det er behov for en mer helhetlig tilnærming til hvordan informasjon legges fram for brukerne. I dette innlegget kan du lese om hvordan Digdir jobber for å forenkle informasjonstilbudet og hvorfor felles metadata er en viktig komponent i dette arbeidet. Hvordan løfte utlendingsforvaltningen digitalt? 15. februar 2022 Når vi i UDI skal ta det neste steget i vår digitaliseringsreise, tar vi utgangspunkt i egen virksomhetsstrategi og ser på hva som skulle til for å realisere den. Det har blitt mye viktigere for oss å sette brukerne av utlendingsforvaltningens tjenester og nytten for våre samarbeidspartnere i offentlig sektor, i sentrum. Spør oss, bruk oss, utfordre oss! 27. august 2021 6 kommentarer Sammen for en enklere digital hverdag, er Digitaliseringsdirektoratets visjon. Det første ordet er ikke tilfeldig. Sammen med offentlige virksomheter, privat næringsliv og frivillig sektor skal vi realisere regjeringens og KS sin digitaliseringsstrategi, skape en enklere digital hverdag og bidra til at det offentlige bruker ressursene mer effektivt. Mattilsynets erfaring med Behandlingsoversikt 25. juni 2021 I et blogginnlegg i fjor spurte jeg om du bruker «hjemmesnekra» lister for å føre GDPR-protokoll, og anbefalte å heller ta i bruk løsningen Behandlingsoversikt. Det har Mattilsynet gjort. Her forteller de om sine erfaringer – som kanskje også kan være nyttig for deg å høre om. Vi må dele mer data for å bygge Norge 05. mai 2021 Hver dag skaper og samler norske offentlige og private virksomheter data som kan brukes for å bygge ny næringsvirksomhet. Men Norge går glipp av store verdier fordi dataene ikke deles. I stortingsmeldingen «Data som ressurs – Datadrevet økonomi og innovasjon» sier regjeringen at de ønsker å gjøre noe med dette. Hva kom først, referansearkitekturen eller løsningen? 20. april 2021 Du er i godt selskap om du er usikker på hva som er riktig svar på dette spørsmålet. I dette innlegget vil jeg gi noen hint og fortelle om hva referansearkitekturer er, hvem det er for, hvor vi står, og hvor vi går i utviklingen av denne formen for veiledning i Norge. Nyheter Ny veileder for bruk av skytjenester i offentlig sektor ute 15. september 2022 Veilederen tar for seg risikovurderinger etter personvernforordningen ved bruk av skytjenester. Den går også inn på de særlige reglene som gjelder ved overføring av personvernopplysninger til tredjeland, samt noen spørsmål knyttet til skytjenesteleveransdørens standardavtaler. Nå er den nye veilederen for orden i eget hus her 03. november 2021 Veilederen for orden i eget hus er kommet i en ny, oppdatert versjon. Etter et samarbeid med KS, Arkivverket og Digdir, vil enda flere få god drahjelp fra veilederen i arbeidet med å skape orden i sine data. Tilda lansert – en milepæl for deling av tilsynsdata 27. august 2021 Altinn og Maskinporten utgjør kjernen i den nye datadelingstjenesten for tilsynsdata – Tilda – som ble lansert i dag. Løsningen skal sikre bedre koordinerte og mer målrettede tilsyn. Rapporter Personvern Innsynsløsning – tekniske og juridiske muligheter En utredning av løsninger for å sikre at innbyggerne får innsyn og kontroll over egne personopplysninger. Informasjonsforvaltning i offentleg sektor Difi-rapport 2013:10 Informasjon er ein av dei viktigaste ressursane i offentleg sektor. Handsaminga av informasjon har verknad både på rettstryggleik, personvern, effektivitet og verdiskaping, og det er viktig at vi forvaltar denne ressursen på ein god måte. Rapporten tek føre seg status i forvaltninga når det gjeld å utnytte informasjon som ressurs, og ser på om tida igjen er inne for ei samla vurdering av korleis vi best kan handsame og nytte informasjonen. Los - teknisk oversikt og eksempel på bruk i praksis Difi-rapport 2008:8 Jamfør tildelingsbrevet for 2008 skal Difi stimulere til betre kvalitet, tilgjengelegheit og samordning av offentlege nettstader bl.a. ved å vidareføre arbeidet med Los (offentleg tenestestruktur). Los er ein informasjons- og navigasjonsstruktur for å gjere det lettare for innbyggjarane å finne fram til offentlege tenester på Internett.
09. oktober 2024 Fagleg arena for datadeling og informasjonsforvaltning Tid: 09:00–10:00 Sted: Digitalt møte Emne: Datadeling Informasjonsforvaltning
Felles metadata – en døråpner for helhetlig informasjon 27. juni 2023 I dag må innbygger og næringsliv forholde seg til en rekke ulike kilder til informasjon fra det offentlige. Det er behov for en mer helhetlig tilnærming til hvordan informasjon legges fram for brukerne. I dette innlegget kan du lese om hvordan Digdir jobber for å forenkle informasjonstilbudet og hvorfor felles metadata er en viktig komponent i dette arbeidet.
Hvordan løfte utlendingsforvaltningen digitalt? 15. februar 2022 Når vi i UDI skal ta det neste steget i vår digitaliseringsreise, tar vi utgangspunkt i egen virksomhetsstrategi og ser på hva som skulle til for å realisere den. Det har blitt mye viktigere for oss å sette brukerne av utlendingsforvaltningens tjenester og nytten for våre samarbeidspartnere i offentlig sektor, i sentrum.
Spør oss, bruk oss, utfordre oss! 27. august 2021 6 kommentarer Sammen for en enklere digital hverdag, er Digitaliseringsdirektoratets visjon. Det første ordet er ikke tilfeldig. Sammen med offentlige virksomheter, privat næringsliv og frivillig sektor skal vi realisere regjeringens og KS sin digitaliseringsstrategi, skape en enklere digital hverdag og bidra til at det offentlige bruker ressursene mer effektivt.
Mattilsynets erfaring med Behandlingsoversikt 25. juni 2021 I et blogginnlegg i fjor spurte jeg om du bruker «hjemmesnekra» lister for å føre GDPR-protokoll, og anbefalte å heller ta i bruk løsningen Behandlingsoversikt. Det har Mattilsynet gjort. Her forteller de om sine erfaringer – som kanskje også kan være nyttig for deg å høre om.
Vi må dele mer data for å bygge Norge 05. mai 2021 Hver dag skaper og samler norske offentlige og private virksomheter data som kan brukes for å bygge ny næringsvirksomhet. Men Norge går glipp av store verdier fordi dataene ikke deles. I stortingsmeldingen «Data som ressurs – Datadrevet økonomi og innovasjon» sier regjeringen at de ønsker å gjøre noe med dette.
Hva kom først, referansearkitekturen eller løsningen? 20. april 2021 Du er i godt selskap om du er usikker på hva som er riktig svar på dette spørsmålet. I dette innlegget vil jeg gi noen hint og fortelle om hva referansearkitekturer er, hvem det er for, hvor vi står, og hvor vi går i utviklingen av denne formen for veiledning i Norge.
Ny veileder for bruk av skytjenester i offentlig sektor ute 15. september 2022 Veilederen tar for seg risikovurderinger etter personvernforordningen ved bruk av skytjenester. Den går også inn på de særlige reglene som gjelder ved overføring av personvernopplysninger til tredjeland, samt noen spørsmål knyttet til skytjenesteleveransdørens standardavtaler.
Nå er den nye veilederen for orden i eget hus her 03. november 2021 Veilederen for orden i eget hus er kommet i en ny, oppdatert versjon. Etter et samarbeid med KS, Arkivverket og Digdir, vil enda flere få god drahjelp fra veilederen i arbeidet med å skape orden i sine data.
Tilda lansert – en milepæl for deling av tilsynsdata 27. august 2021 Altinn og Maskinporten utgjør kjernen i den nye datadelingstjenesten for tilsynsdata – Tilda – som ble lansert i dag. Løsningen skal sikre bedre koordinerte og mer målrettede tilsyn.
Personvern Innsynsløsning – tekniske og juridiske muligheter En utredning av løsninger for å sikre at innbyggerne får innsyn og kontroll over egne personopplysninger.
Informasjonsforvaltning i offentleg sektor Difi-rapport 2013:10 Informasjon er ein av dei viktigaste ressursane i offentleg sektor. Handsaminga av informasjon har verknad både på rettstryggleik, personvern, effektivitet og verdiskaping, og det er viktig at vi forvaltar denne ressursen på ein god måte. Rapporten tek føre seg status i forvaltninga når det gjeld å utnytte informasjon som ressurs, og ser på om tida igjen er inne for ei samla vurdering av korleis vi best kan handsame og nytte informasjonen.
Los - teknisk oversikt og eksempel på bruk i praksis Difi-rapport 2008:8 Jamfør tildelingsbrevet for 2008 skal Difi stimulere til betre kvalitet, tilgjengelegheit og samordning av offentlege nettstader bl.a. ved å vidareføre arbeidet med Los (offentleg tenestestruktur). Los er ein informasjons- og navigasjonsstruktur for å gjere det lettare for innbyggjarane å finne fram til offentlege tenester på Internett.