Hopp til hovedinnhold

Rapport Nullpunktmåling for digitaliseringsstrategien "Fremtidens digitale Norge"

Forsterke styring og samordning i offentlig sektor (kap. 3.1)

For området styring og samordning er det i strategien én måleindikator, om Norges plassering på Digital Government Index. Det er en tilleggsindikator som ser på det digitale tjenestetilbudet.

Digitaliseringsstrategien inneholder følgende målformulering for området styring og samordning:

Måleindikator fra strategien

Mål 2030: Norge skal komme på første plass blant OECD-land når det gjelder offentlig digitalisering. I 2023 var Norge på fjerde plass.

Regjeringen vil frem mot 2030 ha sterkere styring og samordning av digitaliseringen på tvers av sektorer, slik at vi utnytter det store potensialet vi har i dag. Vi skal skape sterke synergier mellom norsk og europeisk digitaliseringspolitikk. Regjeringen ønsker et taktskifte i digitaliseringen av offentlig sektor.

Vi skal ha en offentlig sektor som tilbyr bedre, mer sammenhengende digitale tjenester til innbyggere og næringsliv. Vi skal bruke digitalisering til avbyråkratisering og sørge for at fagfolk får brukt mer av kompetansen sin til å gi gode tjenester til folk. Vi skal innføre personellbesparende teknologi gjennom tillitsbasert og involverende digitalisering.

Kilden er OECDs Digital Government Index (DGI). Undersøkelsen ble gjennomført som en pilot i 2019 (Norge ble rangert på 13. plass). Andre utgave ble publisert i 2023, og dekker årene 2021 og 2022. Norge ble da rangert på 4. plass (se figur). Undersøkelsen gjennomføres også i 2025, og dekker årene 2023 og 2024. Undersøkelsen gjennomføres annethvert år.

Tilleggsindikatorer

Selv om dette området først og fremst handler om styring og samordning, viser målformuleringen at innholdet er bredere. Særlig er det i dette området målformuleringene knyttet til det offentlige digitale tjenestetilbudet ligger. Selv om Digital Government Index er bred, dekker den i liten grad kvaliteten på offentlige digitale tjenester. Derfor er det en styrke å ta inn tilleggsindikatorer som dekker dette. eGovernment Benchmark er en velrenommert undersøkelse som ser på nettopp digitalisering av offentlige tjenester.

Kilden er eGovernment Benchmark. Norge har ligget stabilt rundt 11. plass på undersøkelsen. Dette er også nullpunktet, basert på 2024-rapporten. I 2025 falt Norge ned til 13. plass. Undersøkelsen gjør det også mulig å skille mellom innbygger- og næringslivsrettede tjenester. Norge er plassert rundt 11. og 12. plass for innbyggerrettede tjenester. For næringslivsrettede tjenester var det fra 2024 til 2025 et fall i plassering, fra 11. plass til 18. plass.

Fram til 2024 var Norge en del av den felles europeiske gjennomføringen av undersøkelsen. I 2025 har Norge en egen gjennomføring av undersøkelsen, men med samme metodikk for fremdeles å kunne sammenligne resultatene med andre land. Det er ikke avklart hvordan gjennomføringen blir fra 2026 og framover.

Dybdeindikatorer

Ut over måleindikatoren og tilleggsindikatorene, er det følgende dybdeindikatorer innen området styring og samordning: