Hopp til hovedinnhold

Steg 7: Styre og forvalte

Oversikten over datasett blir fort utdatert dersom dere ikke sørger for å holde den ved like. For at oversikten skal fortsette å være til nytte innad i virksomheten og for eksterne brukere er det viktig at dere får på plass gode vedlikeholdsrutiner.

Opprettet: 30. juni 2021 Sist endret: 16. november 2022

Denne delen av veilederen er under utvikling. Har du innspill til innhold vil vi gjerne høre fra deg! Kontakt oss på informasjonsforvaltning@digdir.no.

Informasjonslandskapet i virksomheten deres vil alltid være i endring. For eksempel vil nye typer data, informasjonssystemer, arbeidsprosesser og rapporteringsplikter tillegges virksomhetens ansvarsområde. Å ha oversikt over egne data er derfor en kontinuerlig oppgave som krever at dere oppdaterer oversikten med jevne mellomrom. Det innebærer også å utvide den med flere datasett etter behov.

Hvordan dere skal organisere videre forvaltning og utvikling av datasettoversikten, avhenger av faktorer som virksomhetens størrelse, ambisjonsnivå, styringsstruktur og kompleksiteten i dataene dere eier. Det finnes ikke én riktig måte å gjøre det på – det viktigste er at det gjøres på en måte som fungerer for dere.

Vi vil her skissere noen generelle anbefalinger som er nyttige å ha i bakhodet når dere skal etablere rutiner for videre forvaltning:

  • Ta utgangspunkt i eksisterende styringsmodell og rutiner som allerede er etablert i virksomheten.
  • Start med å etablere forvaltningsrutiner for det som dere anser som viktigst å vedlikeholde i datasettoversikten.
  • Etabler roller og plasser ansvar – avgjør hvem som har ansvar for å vedlikeholde hva og deleger ansvaret ut der kunnskapen ligger. Veldig ofte er det de ulike fagdomenene som kjenner dataene best.
  • Ansvar som tillegges virksomhetens IT-avdeling, bør begrenses til det rent tekniske, jamfør punktet over.
  • Legg til rette for tverrfaglig samarbeid.
  • Sørg for å til enhver tid ha oversikten synlig internt og åpne for tilbakemeldinger og korrigeringer.
  • Gjenta stegene i denne veilederen jevnlig, og anvend dem både på data dere allerede har oversikt over og nye utvalg data. Det kreves en iterativ prosess for å holde tritt med utviklingen i virksomhetens datalandskap.
  • Ha en tydelig kommunikasjon på hvorfor oversikt over egne data er viktig for deres virksomhet.

Gjenta prosessen

Nasjonal verktøykasse for deling av data