Hopp til hovedinnhold

Et skritt mot en nasjonal portefølje Kunnskapsgrunnlag om digitaliseringstiltak

Oversikt over digitaliseringstiltak er et nødvendig bidrag til å gjøre nasjonal porteføljestyring mulig. Oversikten, som presenteres i denne rapporten, kan bli det dynamiske kunnskapsgrunnlaget som muliggjør et helhetlig blikk på den digitale utviklingen som foregår i hele offentlige Norge. Det gjør det mulig å prioritere de tiltakene som har størst samfunnsmessig gevinst og gir de beste digitale tjenestene til befolkningen.

Oppsummering av rapporten

Ambisjonene i den nasjonale digitaliseringsstrategien Fremtidens digitale Norge, 2024-2030 understreker tydelig behovet for sterkere styring og samordning på tvers av sektorer. Kartleggingen viser at digitalisering i offentlig sektor i stor grad styres sektorvis, med stor variasjon i tilnærming. Samordning skjer primært på tiltak- og fagpersonnivå, mens strategisk koordinering på tvers er begrenset. Sektorstyringen og den hierarkiske strukturen gjør det krevende å ta beslutninger som går på tvers av departementsområder.

Les sammendraget og resten av rapporten

Samordning av digitalisering i sektorene

Norge styres etter et sektorstyringsprinsipp. Hver sektor har stor grad av selvstendighet og myndighet til å ta beslutninger innenfor eget område. Det samme gjelder forvaltningsnivåene, der kommuner og fylkeskommuner har stor grad av suverenitet på sine myndighetsområder. For å forstå hvordan digitalisering styres og prioriteres i offentlige Norge må vi dykke ned i de enkelte sektorene.

Les mer om samordning av digitalisering i sektorene

Oversikt over digitaliseringstiltak i offentlig sektor

Vi har registrert digitaliseringstiltak basert på offisiell offentlig tilgjengelig informasjon og oversikter vi har mottatt fra departementer og offentlige etater og virksomheter. Totalt er over 550 tiltak registrert, fordelt på statlige og kommunale virksomheter, samt enkelte private og frivillige aktører med offentlige samfunnsoppdrag.

Se oversikten over tiltakene

Nasjonal samordning av digitaliseringstiltak

I Norge er det Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) som har ansvaret for samordning på digitaliseringsområdet. Men det er behov og potensial for mer helhetlig og langsiktig prioritering. Digitaliseringsstrategien setter ambisjonen; «Regjeringen vil frem mot 2030 sikre sterkere styring og samordning av digitaliseringen på tvers av sektorer».

Les mer nasjonal samordning av digitalisering

Anbefalinger og veien videre

I rapportens konklusjoner og anbefalinger beskriver vi hva som kreves for å etablere og vedlikeholde en løpende oversikt og innsikt som kan støtte helhetlig og langsiktig prioritering av digitaliseringstiltak. Kunnskapsgrunnlaget kan integreres i eksisterende beslutningsprosesser i de organene som har myndighet til å foreta reelle prioriteringer på tvers av sektorer. Målet er å legge til rette for helhetlig og langsiktig prioritering av digitaliseringstiltak - styring av en nasjonal digitaliseringsportefølje – i tråd med ambisjonene uttrykt i regjeringens digitaliseringsstrategi.

Anbefalinger og veien videre

Bakgrunn

Digdir har fått i oppdrag fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) å lage et kunnskapsgrunnlag om digitaliseringtiltak i offentlig sektor. Denne rapporten er leveransen for dette oppdraget.

Få mer bakgrunn og leseveiledning

Referanser

Oversikt over kilder brukt i rapporten.

Gå til referanselisten

Faktaark med beskrivelser av samordning av digitalisering i hver sektor

Vi har utarbeidet fakta-ark med beskrivelser av 15 sektorers arbeid med å samordne digitalisering internt i sektorene. Med sektor mener vi her et samfunnsområde som er strukturert under et departements ansvarsområde. I tillegg er det laget en selvstendig beskrivelse av kommunal sektoren. Dette er rapportens vedlegg 1.

Se alle faktaarkene

KI-verktøy for identifisering av digitaliseringstiltak

Vi har testet bruk av KI-verktøy til å identifisere digitaliseringstiltak, trender og fellestrekk i strategidokumenter fra 2025 tilgjengelig på Kudos, på virksomhetenes egne nettsteder eller tilsendt oss av virksomheten selv. I denne del oppsummerer vi erfaringer fra dette arbeid. Dette er rapportens vedlegg 2.

Se KI-beskrivelsen

Beskrivelse av systemet for et dynamisk kunnskapsgrunnlag om digitaliseringstiltak

Digdir har laget en demoversjon av et system for innsamling av data om digitaliseringstiltak på tvers av alle sektorer og forvaltningsnivåer. Systemet gjør det mulig å ha oversikt over tiltak. Systemet er utformet for å håndtere store variasjoner i tilgjengelig og innsamlet informasjon. Det er et sentralt hensyn å finne balansen mellom struktur og fleksibilitet i håndteringen av data. Dette er rapportens vedlegg 3.

Lær om systemet

Metodisk beskrivelse av hvordan oppdraget er gjennomført

Vår metode bygger på en antakelse om at virksomheter og departementer allerede fører interne oversikter over digitaliseringstiltak, eller at slik informasjon finnes i offentlig tilgjengelige dokumenter. Istedenfor spørreskjema valgte vi å se på allerede offentlige tilgjengelige kilder og virksomhetenes eksisterende oversikter. Dette er rapportens vedlegg 4.

Les om metoden