Bakgrunn
Denne rapporten er sluttleveransen for Digdirs arbeid med å svare ut et oppdrag fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) om å lage et kunnskapsgrunnlag om digitaliseringstiltak i offentlig sektor. Digdir har valgt å legge særlig vekt på hvordan kunnskapsgrunnlaget kan bidra til å realisere ambisjonene fra digitaliseringsstrategien om en mer helhetlig og langsiktig prioritering av digitaliseringstiltak.
I tildelingsbrevet fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) til Digitaliseringsdepartementet (Digdir) for 2025 er oppdrag 1 formulert slik:
Utarbeide kunnskapsgrunnlag om pågåande og planlagde digitaliseringstiltak i sektorane
Digdir skal levere en rapport som inneheld:
- oversikt over strategiar for digitalisering i dei ulike sektorane, mellom anna større pågåande og planlagde digitaliseringstiltak. Oversikten skal òg vise del av digitaliseringstiltaka som er samarbeidsprosjekt på tvers av sektorar og/eller forvaltningsnivå
- analyse av problemstillingar knytte til digitalisering av offentleg sektor (med utgangspunkt i oversikta over).
Departementet vil ha fagdialog med Digdir om oppdraget. Etter at rapporten er oversendt departementet skal arbeidet med kunnskapsgrunnlaget evaluerast, med mål om ei anbefaling om korleis arbeidet kan vidareførast
Denne rapporten er Digitaliseringsdirektoratets svar på dette oppdraget. Oppdraget tilsvarer oppdrag som Digitaliseringsdirektoratet har løst før, både i 2018 og i 2019 (jf. Difi 2019; Difi 2020).
Årets oppdrag må ses i lys av digitaliseringsstrategien, Fremtidens digitale Norge Nasjonal digitaliseringsstrategi 2024–2030, som ble lagt frem av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet 26. september 2024 (DFD 2024). I den står det:
Regjeringen vil sørge for en helhetlig og langsiktig prioritering av digitaliseringstiltak i offentlig sektor. Prioriteringen skal bygge på en samlet oversikt over digitaliseringsinitiativ i sektorene, gi forutsigbarhet og vise retning. Den skal bygge på faglige anbefalinger, konsistente og transparente kriterier, og ha et flerårig perspektiv. Prioriteringen skal sikre at midlene går til de områdene med størst behov og som gir størst gevinst for samfunnet.
Oppdraget sammenfaller med en uttrykt ambisjon i digitaliseringsstrategien om å ha en samlet oversikt over digitaliseringstiltak i sektorene. Formålet med en slik oversikt er å ha data for å kunne skape en helhetlig og langsiktig prioritering av digitaliseringstiltak i offentlig sektor. Vi har latt denne hensikten styre måten vi har løst oppdraget på.
Oppbygging av rapporten
I oppdraget etterspørres en oversikt over strategier for digitalisering i sektorene. I lys av målsettingen om en helhetlig og langsiktig prioritering av digitaliseringstiltak har vi tolket begrepet strategier bredt. Strategier forstår vi her som hvilke strategiske grep sektorene har tatt for å samordne og prioritere digitaliseringstiltak i egen sektor. Dette presenterer vi i egne fakta-ark med en beskrivelse av samordning av digitalisering i hver sektor (vedlegg 1). Faktaarkene inneholder også oversikt over hver sektors strategidokumenter, som omhandler digitalisering. Basert på dette materialet har vi gjort en analyse på tvers av de forskjellige sektorene for å forstå hvordan sektorstyringen kan påvirke den samlede nasjonale helhetlige og langsiktige prioritering av digitaliseringstiltak (kapittel 3). Vi har testet om KI kan brukes til å identifisere digitaliseringstiltak i sektorenes strategidokumenter og til å analysere trender og fellestrekk i samme dokumenter. En gjennomgang av hvordan denne analysen er gjennomført ligger i vedlegg 2.
Oppdraget etterspør også en oversikt over pågående og planlagte digitaliseringstiltak i sektorene. Vi har samlet inn informasjon fra alle sektorer om konkrete enkelttiltak og registrert dem i et system som vi har utviklet underveis. I kapittel 4 gir vi en oversikt over de over 550 tiltakene vi har innhentet informasjon om. Et av de områdene som er belyst er omfanget av samarbeidsprosjekter på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer. Systemet vi har brukt til å registrere digitaliseringstiltakene har potensial til å bli et nasjonalt, tverrsektorielt og dynamisk kunnskapsgrunnlag. Du kan lese mere om systemet i vedlegg 3.
Oppdraget etterspør en analyse av problemstillinger knyttet til digitalisering av offentlig sektor med utgangspunkt i oversikten over. Vår analyse tar sikte på å belyse hvordan oversiktene vi har utarbeidet kan være et bidrag til å nå målsettingene i digitaliseringsstrategien om å forsterke styring og samordning i digitaliseringspolitikken (kapittel 5).
Vi avslutter rapporten med våre anbefalinger om veien videre (kapittel 6). Våre anbefalinger peker på hvordan Norge kan komme nærmere å utvikle en nasjonal tverrgående digitaliseringsportefølje og sikre helhetlig og langsiktig prioritering av digitaliseringstiltak. Vi anbefaler også hvordan arbeidet vi har gjort må videreutvikles og videreføres for å få det til.
Det metodiske opplegget for rapporten er beskrevet i vedlegg 4.