Oversikt over nasjonale fellesløsninger Nasjonale fellesløsninger er byggeklosser som kan brukes i utviklingen av offentlige digitale tjenester. Bruk denne listen for å finne tjenesten eller byggeklossen du trenger i ditt arbeid. Bruksområde BruksområdeIdentifisere og verifisere brukereTilby digital signeringBe om samtykke til å hente dataStyre tilganger til digitale tjenesterHente data fra registerGi innsyn i offentlig informasjonSende post og meldingerGjøre anskaffelserHente informasjon fra brukerneUtvikle tjenester på felles plattform Forvaltere ForvaltereBrønnøysundregistreneDigitaliseringsdirektoratetKartverketKSSkatteetaten Altinn API 28. nov 2019 Emneord 1 Utvikle tjenester på felles plattform Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Med Altinn API kan du lage løsninger som fungerer utenfor Altinn, men samtidig benytte Altinn sine tekniske komponenter. Altinn API snakker med systemene dine og du har kontroll på brukeropplevelsen. Altinn Tjenesteutviklingsløsning (TUL) 02. des 2019 Emneord 1 Utvikle tjenester på felles plattform Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Altinn TUL gir deg tilgang til et sett med verktøy du behøver for å utvikle tjenester på Altinn-plattformen. Digital dialog 02. des 2019 Emneord 1 Hente informasjon fra brukerne Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Gjennom bruk av skjema legger løsningen til rette for brukerdialog med innbyggere og næringsliv på en sikker måte. Digital post til virksomheter 02. des 2019 Emneord 1 Sende post og meldinger Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Skal du sende sikker digital post til næringsdrivende og andre virksomheter med organisasjonsnummer, bruker du denne løsningen. Digital postkasse til innbyggere 02. des 2019 Emneord 1 Sende post og meldinger Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Digital postkasse hjelper deg med å sende digital post sikkert til innbyggerne, uavhengig av hvilken postkasse innbyggerne har valgt (e-Boks eller Digipost). eBevis 02. des 2019 Emneord 1 Gjøre anskaffelser Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet eBevis forenkler utveksling av informasjon mellom leverandører og det offentlige i anskaffelsesprosessene. Den lar innkjøpere hente inn og gi tilgang til offentlig informasjon om leverandørerer før og etter kontraktsinngåelse. eFormidling 03. des 2019 Emneord 1 Sende post og meldinger Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Med denne løsningen får din virksomhet en sikker, samordnet og effektiv meldingsutveksling mot virksomheter og innbyggere. eInnsyn 03. des 2019 Emneord 1 Gi innsyn i offentlig informasjon Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Med eInnsyn kan du publisere postjournalene dine. Innbyggere kan gratis og anonymt søke i journalene og be om innsyn i dokumenter som ikke er publisert. En postjournal er et register over all arkivført post og korrespondanse i en offentlig virksomhet. Elektronisk mottakerregister (ELMA) 03. des 2019 Emneord 1 Hente data fra register Gjøre anskaffelser Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Med ELMA får brukerne dine oversikt over alle virksomheter i Norge som kan motta elektroniske fakturaer i henhold til EHF-standarden. Enhetsregisteret 03. des 2019 Emneord 1 Identifisere og verifisere brukere Hente data fra register Emneord 2 Brønnøysundregistrene I Enhetsregisteret finner du samtlige norske foretak, så vel statlige som private. Alle er identifisert med et nisifret organisasjonsnummer. Registeret samordner opplysninger fra MVA-registeret, Konkursregisteret med flere. eSignering 03. des 2019 Emneord 1 Tilby digital signering Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet eSignering gir virksomheter sikker, praktisk og effektiv håndtering av dokumenter som krever digital signatur fra innbyggere. Felles datakatalog 03. des 2019 Emneord 1 Hente data fra register Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Felles datakatalog er en oversikt over hvilke data de ulike offentlige virksomhetene har, hvordan de henger sammen og hva de betyr. Datakatalogen gjør det mulig for deg å søke i opplysningene hos offentlige virksomheter og bruke de til for eksempel analyseformål. FIKS Tjenesteplattform 03. des 2019 Emneord 1 Utvikle tjenester på felles plattform Emneord 2 KS KS FIKS Tjenesteplattform er en plattform for utvikling og drift av kommunale applikasjonstjenester. Folkeregisteret 03. des 2019 Emneord 1 Identifisere og verifisere brukere Hente data fra register Emneord 2 Skatteetaten I Folkeregisteret henter du oppdatert nøkkelinformasjon om alle personer som er eller har vært bosatt i Norge: navn, adresse, kjønn, sivilstand, med mer. Hente data fra register 04. des 2019 Emneord 1 Gi innsyn i offentlig informasjon Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Med denne løsningen kan du gi brukerne dine tilgang til egne data som du har lagret i saksbehandlingssystem eller saksarkiv. ID-porten 04. des 2019 Emneord 1 Identifisere og verifisere brukere Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet ID-porten gjør det mulig for brukerne dine å logge seg inn på offentlige tjenester. Med kjente elektroniske ID-er som MinID, BankID, Buypass og Commfides kan innbyggerne bruke påloggingsløsninger de kjenner fra før til å autentisere seg. Kontaktregisteret 04. des 2019 Emneord 1 Hente data fra register Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Kontaktregisteret gir deg mobilnummer og e-post til innbyggerne i Norge slik at du kan sende post og varslinger digitalt. Du ser hvem som har reservert seg mot digital kommunikasjon, hvilken digital postkasse de eventuelt har valgt, og hvilken språkpreferanse de har. Maskinporten 04. des 2019 Emneord 1 Identifisere og verifisere brukere Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Maskinporten er en løsning for tilgangsstyring for virksomheter som utveksler data. Løsningen garanterer identiteten mellom virksomheter, og sørger for maskin-til-maskin autentisering. Matrikkelen 05. des 2019 Emneord 1 Hente data fra register Emneord 2 Kartverket Matrikkelen er Norges offisielle register over fast eiendom, og under dette bygninger, boliger og adresser. Informasjon du behøver i planlegging, utbygging, bruk av og vern av fast eiendom samt i kjøp og salg av bolig. Samtykke 05. des 2019 Emneord 1 Be om samtykke til å hente data Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Altinn Samtykke hjelper deg med å innhente samtykke fra personer og organisasjoner. Du kan dermed få midlertidig innsyn i data det offentlige har innhentet tidligere. Sending av dokument 05. des 2019 Emneord 1 Sende post og meldinger Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Denne løsningen kan du bruke til å sende og motta dokumenter og store datamengder. Du bruker en sikker infrastruktur til formidling og kan spore forsendelsene. Styring av tilgang 05. des 2019 Emneord 1 Styre tilganger til digitale tjenester Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Med denne løsningen styrer du hvem som kan bruke en digital tjeneste. Du kan bruke den til å styre tilganger for privatpersoner og til å gi tilganger basert på rettigheter noen har på vegne av en virksomhet. SvarUt/SvarInn 05. des 2019 Emneord 1 Sende post og meldinger Emneord 2 KS Med løsningen kan du formidle dokumenter fra kommunale saksarkiv og fagsystemer til innbyggere, næringsliv, offentlige og private organ på en sikker måte. SvarUt benyttes for utgående post, mens SvarInn benyttes for innkommende post. Tenor testdatasøk 24. Mar 2020 Emneord 1 Hente data fra register Emneord 2 Skatteetaten Tenor testdatasøk er et arbeidsverktøy for alle som driver systemutvikling og som trenger testdata. Løsningen gir deg enkel tilgang til testpersoner fra det syntetiske folkeregisteret. På sikt vil løsningen gi tilgang til testdata fra flere kilder. Formålet med søkeløsningen er at du skal kunne finne syntetiske testdata på tvers av testmiljøer i Norge. Varsling 05. des 2019 Emneord 1 Sende post og meldinger Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Vil du varsle innbyggere, virksomheter og organisasjoner på SMS eller e-post, kan du bruke løsningen Varsling. Brukeren logger seg deretter inn for å lese informasjonen du har sendt. Fellesløsninger Oversikt over nasjonale fellesløsninger Spørsmål og svar om nasjonale fellesløsninger Europeiske fellesløsninger eID eDelivery eInvoicing eSignature eTranslation eArchiving Blokkjede Stordataanalyse Single Digital Gateway (SDG)
Altinn API 28. nov 2019 Emneord 1 Utvikle tjenester på felles plattform Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Med Altinn API kan du lage løsninger som fungerer utenfor Altinn, men samtidig benytte Altinn sine tekniske komponenter. Altinn API snakker med systemene dine og du har kontroll på brukeropplevelsen.
Altinn Tjenesteutviklingsløsning (TUL) 02. des 2019 Emneord 1 Utvikle tjenester på felles plattform Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Altinn TUL gir deg tilgang til et sett med verktøy du behøver for å utvikle tjenester på Altinn-plattformen.
Digital dialog 02. des 2019 Emneord 1 Hente informasjon fra brukerne Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Gjennom bruk av skjema legger løsningen til rette for brukerdialog med innbyggere og næringsliv på en sikker måte.
Digital post til virksomheter 02. des 2019 Emneord 1 Sende post og meldinger Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Skal du sende sikker digital post til næringsdrivende og andre virksomheter med organisasjonsnummer, bruker du denne løsningen.
Digital postkasse til innbyggere 02. des 2019 Emneord 1 Sende post og meldinger Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Digital postkasse hjelper deg med å sende digital post sikkert til innbyggerne, uavhengig av hvilken postkasse innbyggerne har valgt (e-Boks eller Digipost).
eBevis 02. des 2019 Emneord 1 Gjøre anskaffelser Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet eBevis forenkler utveksling av informasjon mellom leverandører og det offentlige i anskaffelsesprosessene. Den lar innkjøpere hente inn og gi tilgang til offentlig informasjon om leverandørerer før og etter kontraktsinngåelse.
eFormidling 03. des 2019 Emneord 1 Sende post og meldinger Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Med denne løsningen får din virksomhet en sikker, samordnet og effektiv meldingsutveksling mot virksomheter og innbyggere.
eInnsyn 03. des 2019 Emneord 1 Gi innsyn i offentlig informasjon Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Med eInnsyn kan du publisere postjournalene dine. Innbyggere kan gratis og anonymt søke i journalene og be om innsyn i dokumenter som ikke er publisert. En postjournal er et register over all arkivført post og korrespondanse i en offentlig virksomhet.
Elektronisk mottakerregister (ELMA) 03. des 2019 Emneord 1 Hente data fra register Gjøre anskaffelser Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Med ELMA får brukerne dine oversikt over alle virksomheter i Norge som kan motta elektroniske fakturaer i henhold til EHF-standarden.
Enhetsregisteret 03. des 2019 Emneord 1 Identifisere og verifisere brukere Hente data fra register Emneord 2 Brønnøysundregistrene I Enhetsregisteret finner du samtlige norske foretak, så vel statlige som private. Alle er identifisert med et nisifret organisasjonsnummer. Registeret samordner opplysninger fra MVA-registeret, Konkursregisteret med flere.
eSignering 03. des 2019 Emneord 1 Tilby digital signering Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet eSignering gir virksomheter sikker, praktisk og effektiv håndtering av dokumenter som krever digital signatur fra innbyggere.
Felles datakatalog 03. des 2019 Emneord 1 Hente data fra register Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Felles datakatalog er en oversikt over hvilke data de ulike offentlige virksomhetene har, hvordan de henger sammen og hva de betyr. Datakatalogen gjør det mulig for deg å søke i opplysningene hos offentlige virksomheter og bruke de til for eksempel analyseformål.
FIKS Tjenesteplattform 03. des 2019 Emneord 1 Utvikle tjenester på felles plattform Emneord 2 KS KS FIKS Tjenesteplattform er en plattform for utvikling og drift av kommunale applikasjonstjenester.
Folkeregisteret 03. des 2019 Emneord 1 Identifisere og verifisere brukere Hente data fra register Emneord 2 Skatteetaten I Folkeregisteret henter du oppdatert nøkkelinformasjon om alle personer som er eller har vært bosatt i Norge: navn, adresse, kjønn, sivilstand, med mer.
Hente data fra register 04. des 2019 Emneord 1 Gi innsyn i offentlig informasjon Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Med denne løsningen kan du gi brukerne dine tilgang til egne data som du har lagret i saksbehandlingssystem eller saksarkiv.
ID-porten 04. des 2019 Emneord 1 Identifisere og verifisere brukere Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet ID-porten gjør det mulig for brukerne dine å logge seg inn på offentlige tjenester. Med kjente elektroniske ID-er som MinID, BankID, Buypass og Commfides kan innbyggerne bruke påloggingsløsninger de kjenner fra før til å autentisere seg.
Kontaktregisteret 04. des 2019 Emneord 1 Hente data fra register Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Kontaktregisteret gir deg mobilnummer og e-post til innbyggerne i Norge slik at du kan sende post og varslinger digitalt. Du ser hvem som har reservert seg mot digital kommunikasjon, hvilken digital postkasse de eventuelt har valgt, og hvilken språkpreferanse de har.
Maskinporten 04. des 2019 Emneord 1 Identifisere og verifisere brukere Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Maskinporten er en løsning for tilgangsstyring for virksomheter som utveksler data. Løsningen garanterer identiteten mellom virksomheter, og sørger for maskin-til-maskin autentisering.
Matrikkelen 05. des 2019 Emneord 1 Hente data fra register Emneord 2 Kartverket Matrikkelen er Norges offisielle register over fast eiendom, og under dette bygninger, boliger og adresser. Informasjon du behøver i planlegging, utbygging, bruk av og vern av fast eiendom samt i kjøp og salg av bolig.
Samtykke 05. des 2019 Emneord 1 Be om samtykke til å hente data Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Altinn Samtykke hjelper deg med å innhente samtykke fra personer og organisasjoner. Du kan dermed få midlertidig innsyn i data det offentlige har innhentet tidligere.
Sending av dokument 05. des 2019 Emneord 1 Sende post og meldinger Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Denne løsningen kan du bruke til å sende og motta dokumenter og store datamengder. Du bruker en sikker infrastruktur til formidling og kan spore forsendelsene.
Styring av tilgang 05. des 2019 Emneord 1 Styre tilganger til digitale tjenester Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Med denne løsningen styrer du hvem som kan bruke en digital tjeneste. Du kan bruke den til å styre tilganger for privatpersoner og til å gi tilganger basert på rettigheter noen har på vegne av en virksomhet.
SvarUt/SvarInn 05. des 2019 Emneord 1 Sende post og meldinger Emneord 2 KS Med løsningen kan du formidle dokumenter fra kommunale saksarkiv og fagsystemer til innbyggere, næringsliv, offentlige og private organ på en sikker måte. SvarUt benyttes for utgående post, mens SvarInn benyttes for innkommende post.
Tenor testdatasøk 24. Mar 2020 Emneord 1 Hente data fra register Emneord 2 Skatteetaten Tenor testdatasøk er et arbeidsverktøy for alle som driver systemutvikling og som trenger testdata. Løsningen gir deg enkel tilgang til testpersoner fra det syntetiske folkeregisteret. På sikt vil løsningen gi tilgang til testdata fra flere kilder. Formålet med søkeløsningen er at du skal kunne finne syntetiske testdata på tvers av testmiljøer i Norge.
Varsling 05. des 2019 Emneord 1 Sende post og meldinger Emneord 2 Digitaliseringsdirektoratet Vil du varsle innbyggere, virksomheter og organisasjoner på SMS eller e-post, kan du bruke løsningen Varsling. Brukeren logger seg deretter inn for å lese informasjonen du har sendt.