Filtrer Fjern alle filter Sektor Fylkeskommune Helseforetak Kommune (-) Stat Årstall 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Tema Barn og unge Helse Inngår i en livshendelse Økonomi Stimulab skal bidra til å utvikle kunnskap og spre erfaringer om samordnede tjenester til beste for brukerne. Les om de ulike prosjektene som er med i ordningen. Du valgte Stat, som gav 27 treff. 2019 Arkivverket: Arkivfloken Arkivverket sitt prosjekt så på utfordringer knyttet til hvordan offentlig sektor dokumenterer og tar vare på informasjon for fremtiden. Målet var å sette brukeren i sentrum og tenke nytt rundt dagens systemer og måter å jobbe på. 2017 Arkivverket: Brukerorientert tilsyn Målet for prosjektet var å utvikle en mer moderne og brukerorientert tilsynsvirksomhet basert på nye metoder og tilpasset en digital hverdag. 2022 Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet: Tiltaksoppfølging for voldsutsatte sårbare voksne Prosjektet skal se på oppfølgingen av voldsutsatte voksne. Målet er å få et helhetsperspektiv i arbeidet med tiltaksoppfølgingen. 2019 Brønnøysundregistrene og NAV Lillestrøm: Helhetlig tjeneste for forebygging av økonomiske problemer (KLOPP) Uhåndterlig gjeld og store økonomiske problemer er vanlig blant enkelpersonforetak. Prosjektet har sett på hvordan man kan forebygge uhåndterlig gjeld blant enkeltpersonforetak. 2020 Brønnøysundregistrene: Starte og drive en frivillig organisasjon I prosjektet samarbeider statlig og kommunal forvaltning med frivilligheten i å tilrettelegge for morgendagens frivillighet gjennom å forenkle og forbedre frivillig sektors møte med offentlig sektor. 2016 Difi: Barrierer mot mer offentlighet. Utvikling av tjenesten e-innsyn Den nye løsningen for offentlig elektronisk postjournal, eInnsyn, har utviklet en ny løsning for publisering og innsyn i offentlige saker, der ett av målene er å publisere mer av dokumentene fra forvaltningen i fulltekst. Prosjektet har sett nærmere på barrierene for dette og laget en kokebok for å gjøre implementeringen enklere. 2018 Direktoratet for Økonomistyring: Digital samling og deling av kunnskap i offentlig sektor (Kudos) Det offentlige bruker store beløp på å kjøpe inn, produsere, lagre og tilgjengeliggjøre kunnskapsdokumenter. Hvordan kan digitalisering, automatisering og andre teknologiske muligheter effektivisere de manuelle prosessene og samle alle kunnskapsdokumentene, til nytte for ansatte, media, innbyggerne og for forskningsformål? 2018 Folkehelseinstituttet: Matdugnaden – kosthold for sunn og bærekraftig folkehelse Hvordan kan et land som Norge få den gjennomsnittlige innbygger til å endre kostholdet fra å være kilde til de store helse- og miljøproblemene, til å gjøre riktig kosthold til en del av løsningen. 2020 Helsedirektoratet: Alvorlig sykt barn Hvordan kan barn og unge med sammensatte behov få bedre og mer koordinerte tjenester? 2019 Helsedirektoratet: Digitale behandlingsplaner Helsedirektoratet og Norsk helsenett skal utforske hvordan en digital behandlingsplan kan bidra til bedre kvalitet i behandlingen og bedre medvirkning fra pasientene. 2016 IMDi: Bedre kvalitet i kommunenes introduksjonsordning for nyankomne flyktninger IMDi har utviklet en digital delingstjeneste som tilrettelegger for at kommuner kan dele erfaringer, verktøy, modeller og fremgangsmåter de bruker i integreringsarbeidet. 2017 Justisdepartementet: Forbedret bistand og beskyttelse til ofre for menneskehandel Regjeringens handlingsplan mot menneskehandel fastslår at det skal treffes tiltak for å videreutvikle og styrke bistanden til ofre for menneskehandel. 2020 Kulturrådet: Fra objekt til opplevelse: hvordan nå frem til museenes ikke-brukere Kulturrådet og Munch skal utforske og forstå hvordan man når frem til museenes ikke-brukere. Prosjektet se på hva det innebærer å jobbe med brukerorientert innovasjon i kultursektoren og hvordan en slik arbeidsform kan bidra til å sikre museenes relevans i et samfunn i endring. 2022 Meteorologisk institutt: Effektiv håndtering av naturfare - forsterket lokal innsats (En fare – lokal innsats) Prosjektet skal utforske hvordan man kan få brukerne til å reagere etter man har mottatt et værrelatert farevarsel. 2017 Miljødirektoratet: Bedre luftkvalitetsdata for publikum og forvaltning Målet for prosjektet var å øke kunnskapen om klimadata og dermed utløse handling hos brukere for å redusere forurensningen og begrense skadeomfanget av den forurensningen som finnes. 2018 NAV Lillestrøm: Gjeldsfloka Økonomiske utfordringer er et omfattende og smertefullt problem. Prosjektet har skissert en digital tjeneste som gir brukerne komplett oversikt over sin økonomi og som muliggjør en rekke andre tjenester. 2019 NAV: Utsiden inn – med tjenestedesign for mer helhetlige tjenester i NAV Arbeids- og velferdsdirektoratet har sammen med lokale NAV-kontor jobbet med hvordan de kan lage bedre og mer helhetlige tjenester i de nye, sammenslåtte NAV-kontorene som etableres i forbindelse med kommunereformen. 2020 Politidirektoratet: Innbyggerstemmen Politidirektoratet skal se på «innbyggerstemmen» i politiets arbeid i Norge. Det er behov for å tenke nytt for å sikre at politiet når ut til ulike grupper av befolkningen, både kulturelt og i praksis. 2021 Skatteetaten: Fra informasjonsjungel til skreddersydd informasjon og løsninger for ditt enkeltpersonsforetak Skatteetaten og Brønnøysundregistrene vil i prosjektet se på hvordan de kan gi tilpasset og bedre informasjon til enkeltpersonsforetak. 2021 Skatteetaten: Tverrsektoriell styring og utvikling av sammenhengende tjenester – hvordan lykkes vi? Prosjektet skal utforske hvordan de kan lykkes med tverretatlig utviklingsarbeid, når etatene har hver sine avgrensende samfunnsoppdrag, styringslinjer, målsetninger og budsjetter. 2019 St. Olavs hospital: Medisinsk avstandsoppfølging Prosjektet har sett på hvordan kan man styrke den totale satsingen på medisinsk avstandsoppfølging i spesialisthelsetjenesten i Helse Midt-Norge (HMN). 2017 Statsbygg: Effektivisering av arealbruk Statsbygg så behov for å utvikle en ny tjeneste, metoder og verktøy for å forbedre måten de ivaretar langsiktige arealbehov hos sine leietakere og følge opp statens nye og strengere føringer for arealbruk. 2022 Statsforvalterens fellestjenester: Klagebehandling økonomisk sosialhjelp Prosjektet skal utforske hvordan samhandling mellom stat og kommune i tjenester som ligger i skjæringspunktet mellom sektorene kan videreutvikles til det beste for innbyggerne. 2022 UiT – Norges Arktiske Universitet, Universitetsbiblioteket: Sømløs service fra førstelinjen: Universitetsbiblioteket der brukeren trenger det Universitetsbibliotekene har digitale og fysiske tjenester. Prosjektet skal utforske hvordan det nye tjenestetilbudet hos universitetsbibliotekene skal innrettes. 2016 Utlendingsdirektoratet: Søknadsprosessen i familieinnvandringssaker Søknadsprosessen ble oppfattet som uoversiktlig og lite forutsigbar for brukerne. UDI har derfor iverksatt en rekke tiltak. 2017 Vegdirektoratet: Vilkår for førerett Prosjektets mål var å forbedre prosessen med fornyelse av førerett for personer som trenger en jevnlig vurdering av om de er egnet til å ha førerett. Dette gjelder alle over 75 år, folk med rushistorie eller visse sykdomsdiagnoser. 2020 Øyane DPS: Pasientens helsetjeneste i et helsefellesskap Når sykehus og kommuner ikke samarbeider godt nok går dette ut over de mest sårbare pasientene. Hvordan skape helhetlige tjenester for pasienten – mellom helseforetak og kommuner – på tvers av nivå og sektorer?
2019 Arkivverket: Arkivfloken Arkivverket sitt prosjekt så på utfordringer knyttet til hvordan offentlig sektor dokumenterer og tar vare på informasjon for fremtiden. Målet var å sette brukeren i sentrum og tenke nytt rundt dagens systemer og måter å jobbe på.
2017 Arkivverket: Brukerorientert tilsyn Målet for prosjektet var å utvikle en mer moderne og brukerorientert tilsynsvirksomhet basert på nye metoder og tilpasset en digital hverdag.
2022 Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet: Tiltaksoppfølging for voldsutsatte sårbare voksne Prosjektet skal se på oppfølgingen av voldsutsatte voksne. Målet er å få et helhetsperspektiv i arbeidet med tiltaksoppfølgingen.
2019 Brønnøysundregistrene og NAV Lillestrøm: Helhetlig tjeneste for forebygging av økonomiske problemer (KLOPP) Uhåndterlig gjeld og store økonomiske problemer er vanlig blant enkelpersonforetak. Prosjektet har sett på hvordan man kan forebygge uhåndterlig gjeld blant enkeltpersonforetak.
2020 Brønnøysundregistrene: Starte og drive en frivillig organisasjon I prosjektet samarbeider statlig og kommunal forvaltning med frivilligheten i å tilrettelegge for morgendagens frivillighet gjennom å forenkle og forbedre frivillig sektors møte med offentlig sektor.
2016 Difi: Barrierer mot mer offentlighet. Utvikling av tjenesten e-innsyn Den nye løsningen for offentlig elektronisk postjournal, eInnsyn, har utviklet en ny løsning for publisering og innsyn i offentlige saker, der ett av målene er å publisere mer av dokumentene fra forvaltningen i fulltekst. Prosjektet har sett nærmere på barrierene for dette og laget en kokebok for å gjøre implementeringen enklere.
2018 Direktoratet for Økonomistyring: Digital samling og deling av kunnskap i offentlig sektor (Kudos) Det offentlige bruker store beløp på å kjøpe inn, produsere, lagre og tilgjengeliggjøre kunnskapsdokumenter. Hvordan kan digitalisering, automatisering og andre teknologiske muligheter effektivisere de manuelle prosessene og samle alle kunnskapsdokumentene, til nytte for ansatte, media, innbyggerne og for forskningsformål?
2018 Folkehelseinstituttet: Matdugnaden – kosthold for sunn og bærekraftig folkehelse Hvordan kan et land som Norge få den gjennomsnittlige innbygger til å endre kostholdet fra å være kilde til de store helse- og miljøproblemene, til å gjøre riktig kosthold til en del av løsningen.
2020 Helsedirektoratet: Alvorlig sykt barn Hvordan kan barn og unge med sammensatte behov få bedre og mer koordinerte tjenester?
2019 Helsedirektoratet: Digitale behandlingsplaner Helsedirektoratet og Norsk helsenett skal utforske hvordan en digital behandlingsplan kan bidra til bedre kvalitet i behandlingen og bedre medvirkning fra pasientene.
2016 IMDi: Bedre kvalitet i kommunenes introduksjonsordning for nyankomne flyktninger IMDi har utviklet en digital delingstjeneste som tilrettelegger for at kommuner kan dele erfaringer, verktøy, modeller og fremgangsmåter de bruker i integreringsarbeidet.
2017 Justisdepartementet: Forbedret bistand og beskyttelse til ofre for menneskehandel Regjeringens handlingsplan mot menneskehandel fastslår at det skal treffes tiltak for å videreutvikle og styrke bistanden til ofre for menneskehandel.
2020 Kulturrådet: Fra objekt til opplevelse: hvordan nå frem til museenes ikke-brukere Kulturrådet og Munch skal utforske og forstå hvordan man når frem til museenes ikke-brukere. Prosjektet se på hva det innebærer å jobbe med brukerorientert innovasjon i kultursektoren og hvordan en slik arbeidsform kan bidra til å sikre museenes relevans i et samfunn i endring.
2022 Meteorologisk institutt: Effektiv håndtering av naturfare - forsterket lokal innsats (En fare – lokal innsats) Prosjektet skal utforske hvordan man kan få brukerne til å reagere etter man har mottatt et værrelatert farevarsel.
2017 Miljødirektoratet: Bedre luftkvalitetsdata for publikum og forvaltning Målet for prosjektet var å øke kunnskapen om klimadata og dermed utløse handling hos brukere for å redusere forurensningen og begrense skadeomfanget av den forurensningen som finnes.
2018 NAV Lillestrøm: Gjeldsfloka Økonomiske utfordringer er et omfattende og smertefullt problem. Prosjektet har skissert en digital tjeneste som gir brukerne komplett oversikt over sin økonomi og som muliggjør en rekke andre tjenester.
2019 NAV: Utsiden inn – med tjenestedesign for mer helhetlige tjenester i NAV Arbeids- og velferdsdirektoratet har sammen med lokale NAV-kontor jobbet med hvordan de kan lage bedre og mer helhetlige tjenester i de nye, sammenslåtte NAV-kontorene som etableres i forbindelse med kommunereformen.
2020 Politidirektoratet: Innbyggerstemmen Politidirektoratet skal se på «innbyggerstemmen» i politiets arbeid i Norge. Det er behov for å tenke nytt for å sikre at politiet når ut til ulike grupper av befolkningen, både kulturelt og i praksis.
2021 Skatteetaten: Fra informasjonsjungel til skreddersydd informasjon og løsninger for ditt enkeltpersonsforetak Skatteetaten og Brønnøysundregistrene vil i prosjektet se på hvordan de kan gi tilpasset og bedre informasjon til enkeltpersonsforetak.
2021 Skatteetaten: Tverrsektoriell styring og utvikling av sammenhengende tjenester – hvordan lykkes vi? Prosjektet skal utforske hvordan de kan lykkes med tverretatlig utviklingsarbeid, når etatene har hver sine avgrensende samfunnsoppdrag, styringslinjer, målsetninger og budsjetter.
2019 St. Olavs hospital: Medisinsk avstandsoppfølging Prosjektet har sett på hvordan kan man styrke den totale satsingen på medisinsk avstandsoppfølging i spesialisthelsetjenesten i Helse Midt-Norge (HMN).
2017 Statsbygg: Effektivisering av arealbruk Statsbygg så behov for å utvikle en ny tjeneste, metoder og verktøy for å forbedre måten de ivaretar langsiktige arealbehov hos sine leietakere og følge opp statens nye og strengere føringer for arealbruk.
2022 Statsforvalterens fellestjenester: Klagebehandling økonomisk sosialhjelp Prosjektet skal utforske hvordan samhandling mellom stat og kommune i tjenester som ligger i skjæringspunktet mellom sektorene kan videreutvikles til det beste for innbyggerne.
2022 UiT – Norges Arktiske Universitet, Universitetsbiblioteket: Sømløs service fra førstelinjen: Universitetsbiblioteket der brukeren trenger det Universitetsbibliotekene har digitale og fysiske tjenester. Prosjektet skal utforske hvordan det nye tjenestetilbudet hos universitetsbibliotekene skal innrettes.
2016 Utlendingsdirektoratet: Søknadsprosessen i familieinnvandringssaker Søknadsprosessen ble oppfattet som uoversiktlig og lite forutsigbar for brukerne. UDI har derfor iverksatt en rekke tiltak.
2017 Vegdirektoratet: Vilkår for førerett Prosjektets mål var å forbedre prosessen med fornyelse av førerett for personer som trenger en jevnlig vurdering av om de er egnet til å ha førerett. Dette gjelder alle over 75 år, folk med rushistorie eller visse sykdomsdiagnoser.
2020 Øyane DPS: Pasientens helsetjeneste i et helsefellesskap Når sykehus og kommuner ikke samarbeider godt nok går dette ut over de mest sårbare pasientene. Hvordan skape helhetlige tjenester for pasienten – mellom helseforetak og kommuner – på tvers av nivå og sektorer?