Hopp til hovedinnhold

Universitetsbibliotekene har digitale og fysiske tjenester. Prosjektet har utforsket hvordan hvordan man kan skape et universitetsbibliotek studentene elsker, og som de ansatte er stolte av.

Virksomheter: UiT – Norges Arktiske Universitet, Universitetsbiblioteket, NTNU: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Universitetsbiblioteket og Universitetet i Oslo, Universitetsbiblioteket

Leverandør: Netlife og Nudgelab

Behovet som skal dekkes

Bibliotekbrukerne – her iblant en økende andel unge, digital natives, distansestudenter og en ny post-pandemi student – stiller nye krav og forventninger til universitetsbibliotekets digitale tjenester. I dag oppleves universitetsbibliotekenes tilbud som fragmentert, av årsaker som faglig spredning, store organisasjoner og utilstrekkelig samarbeid, internt eller på tvers av institusjoner og hierarkier. Flere tjenester kan ofte få et kunstig skille i form av organisatorisk, faglig, geografisk, fysisk/digital eller tidsmessig avgrensning, eller de kan ha unødvendige overlapp.

Universitetsbibliotekenes brukergrupper har varierende behov, ulik geografisk tilknytning og kjennskap til tjenestetilbud. I tillegg er mange kontaktflater og forskjellige typer programvare i bruk på tvers av institusjonene og internt ved samme institusjon.

Om prosjektet

Universitetsbibliotekene hos Norges Arktiske Universitet-UiT, NTNU: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og Universitetet i Oslo ønsket i prosjektet å tenke nytt på servicetilbud og førstelinjetjenester i en ny hybrid hverdag. Man ønsker at det skal være lettere å nå universitetsbibliotekenes tjenester og forenkle kontaktflatene man har til brukerne. Universitetsbibliotekene har mye å tjene på å samarbeide om tjenesteutvikling. Institusjonene har mye til felles, og møtes også i et ønske om å bli mer brukerorienterte og jobbe smartere med tjenestene.

Hvordan kan universitetsbibliotekene utvikle et tjenestetilbud som møter fremtidens endrede brukerbehov på universitetsbiblioteket?

Stimulab-prosjektet å undersøke hvordan biblioteksektoren kan samles rundt en helhetlig, fremtidsrettet og brukersentrert utvikling av tjenester, og å videreutvikle servicen fra første- og andrelinjetjenesten for å imøtekomme en økende hybrid hverdag. En ambisjon med prosjektet er å styrke ansatt- og brukerinvolvering, gjennom en mer helhetlig praksis for tjenesteutvikling.

Resultater

Prosjektet har gjennomført eksperimenter og prototypetesting. Testingen gav mye innsikt om brukerne. Prosjektdeltakerne lærte at det er enkelt og lett å brukerteste, noe som igjen kan gi stor effekt i å avkrefte eller bekrefte utviklingstiltak.

Prosjektet har en egen blogg, med beskrivelser metodikk som ble brukt, feltturer som ble gjennomført og observasjoner Stimulab: Sømløse tjenester | Stimulabprosjektet - sømløse tjenester (uit.no)

Prosjektet har kommet med fire hovedleveranser:

  • Tjenesteutvikling med veileder
  • Innovasjonshåndbok med introduksjonsopplegg for nye ledere
  • Tjenesteoversikt med ansvarsplassering, med struktur for metoden mulighetstreet
  • Samarbeidsforum på tvers av institusjonene

Veien videre

Prosjektet ønsker å arbeide videre med metodikken, både lokalt og nasjonalt. UB-ene ønsker å være pådrivere i et nasjonalt nettverk for tjenesteutvikling.

Prosjektet sin blogg Stimulab: Sømløse tjenester | Stimulabprosjektet - sømløse tjenester (uit.no)

Prosjektet har vært med på et frokostmøte hvor de snakker om brukerinvolvering i prosjektet sammen med leverandøren Netlife, se frokostseminaret.

Sluttrapporten fra Stimulab-prosjektet

Innovasjonshåndboken som ble utviklet i prosjektet