Statsbygg så behov for å utvikle en ny tjeneste, metoder og verktøy for å forbedre måten de ivaretar langsiktige arealbehov hos sine leietakere og følge opp statens nye og strengere føringer for arealbruk.
Virksomhet: Statsbygg
Leverandør: Knowit og Designit
Om prosjektet
Statsbyggs hovedoppgave er å tilby kostnadseffektive og funksjonelle lokaler til statlige virksomheter. Prosjektet inkluderer to piloter, Statens hus i Steinkjer og ett bygg i Oslo-regionen.
Stadig strengere kostnads- og klimakrav, stiller større krav til at Statsbygg tilbyr kostnadseffektive og funksjonelle lokaler som er gode å bruke. Prosjektet handlet om å balansere bærekraftig utnyttelse av samfunnets ressurser med enkeltmennesket behov for gode arbeidsforhold. Statsbygg påpeker selv hvordan den tradisjonelle kompetansen de har anvendt kommer til kort for å avdekke erkjente og ikke-erkjente behov. StimuLab mener at det ligger et innovasjons- og gevinstpotensial i at Statsbygg utvikler nye metoder for mer effektivt å innhente nødvendig kunnskap om ulike brukeres behov.
Statsbygg forteller om hvordan de jobbet i StimuLab-prosjektet
Tiltak
Prosessen ble planlagt og gjennomført som en tjenestedesignprosess med 5 faser. Gevinstrealiseringsaktiviteter og forankringsmøter er gjennomført parallelt med tjenestedesignaktivitetene. Resultater og status ble presentert jevnlig for referansegruppen underveis.
Fase 1: Legge grunnlaget
Fase 2: Forstå landskapet
Fase 3: Tenke nytt
Fase 4: Test, lær, involver
Fase 5: Forankring og dokumentasjon
Prosjektet har utviklet 10 verktøy og metoder til hjelp for å avdekke behov når bygg skal endres eller bygges:
- egentegnet plan
- brukerreise
- strategisk samtale
- nøkkelfunn
- modellering og pilotering
- assosiasjonsord
- visjonsøvelse
- behovsoversetter
- behovsgrupper
- myteknuser
Antatte gevinster
Ved implementering av verktøy og prosess for behovskartlegging antas det på bakgrunn av nøkkelfunnene at Statsbygg og leietakerne kan oppnå følgende gevinster:
- mindre tid på ikke-verdiskapende kundedialog
- bedre brukeropplevelse hos leietaker i rådgivningsprosjekt
- mindre feil og mangler ved befaring på grunn av identifisering av behov tidlig
- færre kompenserende tiltak med bedre forståelse av behov og riktig krav i kravspesifikasjonen til byggherre
- færre iterasjoner/kortere tid i avklaringsfasen i små/middels byggeprosjekter
- mindre tid brukt på support
- generelt høyere kundetilfredshet
- lavere kostnad per kvm
- kompetanseheving