Filtrer Fjern alle filter EmneDigital identitet Digitalisering og samordning Digital samhandling (-) Fellesløsninger Finansiering Informasjonssikkerhet Internasjonalt arbeid Årstall2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Nyttig Uu-tilsynet sine rapportar og kartleggingar om universell utforming Her finn du rapportar frå Digitaliseringsdirektoratet, rapportar om digitalisering frå tidlegare Difi, og frå einheiter Digdir har ein sekretariatsfunksjon for, som for eksempel Skate, CBDS og Digitaliseringsrådet. Study on Nordic-Baltic Trust Services “Digital trust services” includes electronic signatures, security certificates and similar, essential for the trust in online services. Study on Nordic-Baltic Trust Services provides insight and overview of the Nordic-Baltic “trust services landscape”. Digital post til innbyggere – fortsatt krav til obligatorisk bruk i Digitaliseringsrundskrivet? Difi-rapport 2019:6 Fra 2014 har det vært et krav at virksomheter skal bruke Digital postkasse til innbyggere til. Kravet er slått fast i Digitaliseringsrundskrivet. Difi har på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet levert et kunnskapsgrunnlag der vi blant annet vurderer konsekvenser av eventuelt å oppheve kravet. Strategi for nasjonal oppfølging av CEF Digital og ISA² Difi-rapport 2018:5 Strategien skal være et verktøy for målrettet koordinering og oppfølging av norsk deltakelse i EU-programmene ISA² (Interoperability Solutions for Public Administrations, Businesses and Citizens) og CEF (Connecting Europe Facility) Digital. Samarbeid og koordinering på informasjonssikkerhetsområdet i nasjonale felleskomponenter Difi-notat 2017:4 Difis kompetansemiljø for informasjonssikkerhet har kartlagt status på koordinering, samarbeid og helhetlig tilnærming på informasjonssikkerhetsområdet i utvikling og forvaltning av nasjonale felleskomponenter. Dette notatet oppsummerer resultatene og inneholder også forslag til tiltak der hvor vi har sett det kan være hensiktsmessig. Strategi for signeringstjenesten Difi-rapport 2017:3 Våren 2016 lanserte Difi en ny fellestjeneste for elektronisk signatur til offentlige virksomheter. Tjenesten, eSignering, tilbyr elektronisk signatur for privatpersoner til bruk for offentlige virksomheter. Strategi for Kontakt- og reservasjonsregisteret 2017–2022 Difi-rapport 2016:9 Kontakt- og reservasjonsregisteret er en forutsetning for at forvaltningen skal kunne kommunisere digitalt med innbyggerne. Forvaltning og utvikling av registeret er derfor svært viktig for hele offentlig sektor. Løsning for meldingsutveksling i offentlig sektor Difi-rapport 2015:3 Meldingsutveksling på papir og e-post mellom offentlige virksomheter hindrer effektivitet. Difi anbefaler derfor en løsning for å digitalisere meldingsutvekslingen mellom offentlige virksomheter. Strategi for ID-porten 2015–2020 Difi-rapport 2014:6 «ID-porten sikrer digital forvaltning» er ID-portens visjon, og for å nå denne er e-ID-tjenester, brukerretting og profesjonalisering valgt som strategiske satsningsområder. Meldingsutveksling internt i forvaltninga Difi-rapport 2013:13 Offentlege verksemder utvekslar informasjon med kvarandre i ei rekkje samanhengar. Eitt av prinsippa som vert lagt til grunn for digitaliseringa av offentleg sektor er at digital kommunikasjon i framtida skal vere hovudregelen. Dette gjeld også for kommunikasjon mellom offentlege verksemder. Servicemeldinger på SMS Difi-notat 2012:5 Difi gjør i dette notatet en vurdering av om det er grunnlag for å etablere en fellesløsning for SMS fra forvaltningen til innbyggerne. Notatet gir i hovedsak en presentasjon og vurdering av danske erfaringer med NemSMS-løsningen, men også enkelte beskrivelser og vurderinger av norske forhold. Noverande side 1 Nettside 2 Next page › Last page »
Study on Nordic-Baltic Trust Services “Digital trust services” includes electronic signatures, security certificates and similar, essential for the trust in online services. Study on Nordic-Baltic Trust Services provides insight and overview of the Nordic-Baltic “trust services landscape”.
Digital post til innbyggere – fortsatt krav til obligatorisk bruk i Digitaliseringsrundskrivet? Difi-rapport 2019:6 Fra 2014 har det vært et krav at virksomheter skal bruke Digital postkasse til innbyggere til. Kravet er slått fast i Digitaliseringsrundskrivet. Difi har på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet levert et kunnskapsgrunnlag der vi blant annet vurderer konsekvenser av eventuelt å oppheve kravet.
Strategi for nasjonal oppfølging av CEF Digital og ISA² Difi-rapport 2018:5 Strategien skal være et verktøy for målrettet koordinering og oppfølging av norsk deltakelse i EU-programmene ISA² (Interoperability Solutions for Public Administrations, Businesses and Citizens) og CEF (Connecting Europe Facility) Digital.
Samarbeid og koordinering på informasjonssikkerhetsområdet i nasjonale felleskomponenter Difi-notat 2017:4 Difis kompetansemiljø for informasjonssikkerhet har kartlagt status på koordinering, samarbeid og helhetlig tilnærming på informasjonssikkerhetsområdet i utvikling og forvaltning av nasjonale felleskomponenter. Dette notatet oppsummerer resultatene og inneholder også forslag til tiltak der hvor vi har sett det kan være hensiktsmessig.
Strategi for signeringstjenesten Difi-rapport 2017:3 Våren 2016 lanserte Difi en ny fellestjeneste for elektronisk signatur til offentlige virksomheter. Tjenesten, eSignering, tilbyr elektronisk signatur for privatpersoner til bruk for offentlige virksomheter.
Strategi for Kontakt- og reservasjonsregisteret 2017–2022 Difi-rapport 2016:9 Kontakt- og reservasjonsregisteret er en forutsetning for at forvaltningen skal kunne kommunisere digitalt med innbyggerne. Forvaltning og utvikling av registeret er derfor svært viktig for hele offentlig sektor.
Løsning for meldingsutveksling i offentlig sektor Difi-rapport 2015:3 Meldingsutveksling på papir og e-post mellom offentlige virksomheter hindrer effektivitet. Difi anbefaler derfor en løsning for å digitalisere meldingsutvekslingen mellom offentlige virksomheter.
Strategi for ID-porten 2015–2020 Difi-rapport 2014:6 «ID-porten sikrer digital forvaltning» er ID-portens visjon, og for å nå denne er e-ID-tjenester, brukerretting og profesjonalisering valgt som strategiske satsningsområder.
Meldingsutveksling internt i forvaltninga Difi-rapport 2013:13 Offentlege verksemder utvekslar informasjon med kvarandre i ei rekkje samanhengar. Eitt av prinsippa som vert lagt til grunn for digitaliseringa av offentleg sektor er at digital kommunikasjon i framtida skal vere hovudregelen. Dette gjeld også for kommunikasjon mellom offentlege verksemder.
Servicemeldinger på SMS Difi-notat 2012:5 Difi gjør i dette notatet en vurdering av om det er grunnlag for å etablere en fellesløsning for SMS fra forvaltningen til innbyggerne. Notatet gir i hovedsak en presentasjon og vurdering av danske erfaringer med NemSMS-løsningen, men også enkelte beskrivelser og vurderinger av norske forhold.