Strategi for Kontakt- og reservasjonsregisteret 2017–2022
Kontakt- og reservasjonsregisteret er en forutsetning for at forvaltningen skal kunne kommunisere digitalt med innbyggerne. Forvaltning og utvikling av registeret er derfor svært viktig for hele offentlig sektor.
Både i Stortingsmelding 23 Digital Agenda for Norge fra 2013, og i oppfølgningen i stortingsmelding 27 Digital agenda for Norge i 2016 er ønsket om et digitalt førstevalg sentralt. Med bakgrunn i de føringene som er lagt i stortingsmeldingene, er målsetningen at:
- Kontakt- og reservasjonsregisteret understøtter prinsippet om digital kommunikasjon som hovedregel for offentlig forvaltnings kontakt med innbyggerne, gjennom å tilby et register som er pålitelig, lett tilgjengelig og har god datakvalitet.
- Digital kommunikasjon med innbyggere er kostnadseffektivt for forvaltningen.
- Det er attraktivt for innbygger å være i registeret gjennom enkle måter å registrere og oppdatere egen kontaktinformasjon.
- Innbygger har kontroll på forvaltningens bruk av egen informasjon.
- Registeret ivaretar hensyn til personvern og informasjonssikkerhet.
Målsetningene skal også bidra til å realisere registerets overordnede visjon:
Kontakt- og reservasjonsregisteret dekker offentlig sektors behov for digital kontaktinformasjon til innbygger.
Strategien er delt inn i fem hovedområder som handler om informasjonsinnhold i registeret, distribusjon av informasjonen, bruk av informasjonen, datakvalitet og risiko og sårbarhet.
Målgruppen for strategidokumentet er registerets nåværende kunder, fremtidige kunder og personer med ansvar for tjenesteutvikling i eller på vegne av offentlige virksomheter.