Overordnede arkitekturprinsipper De overordnede arkitekturprinsippene for digitalisering av offentlig sektor er en støtte til arbeid med virksomhetsarkitektur og skal bidra til økt samhandlingsevne på tvers av virksomheter og sektorer. Føringer for bruk Les mer om hvem som er prinsippenes målgruppe, når de skal brukes og hvordan de skal forstås. Prinsippene er obligatoriske for statlig sektor og anbefalte for kommunesektoren. Prinsipp 1: Ta utgangspunkt i brukernes behov Offentlige tjenester skal ta utgangspunkt i brukernes behov og perspektiver og kunne brukes av alle, uavhengig av alder og funksjonsevne. Prinsipp 2: Ta arkitektur-beslutninger på rett nivå Arkitekturbeslutninger bør tas så nær oppgaveløsningen og brukernes behov som mulig. Enkelte beslutninger må likevel løftes opp for å øke evnen til å samhandle med andre og ta hensyn til felles mål for digitalisering i offentlig sektor. Prinsipp 3: Bidra til digitaliseringsvennlige regelverk Regelverk setter rammer for offentlig oppgaveløsning, og må kontinuerlig videreutvikles slik at det er tilpasset dagens og morgendagens muligheter og utfordringer. Prinsipp 4: Del og gjenbruk data Virksomheter skal legge til rette for deling og gjenbruk av data. Prinsipp 5: Del og gjenbruk løsninger Deling og gjenbruk av løsninger omfatter arkitekturprodukter, løsningskomponenter og tjenester. Prinsipp 6: Lag digitale løsninger som støtter samhandling Digitale løsninger skal utvikles slik at de kan samhandle med andre løsninger i offentlig og privat sektor. Prinsipp 7: Sørg for tillit til oppgaveløsningen Innbyggere, næringsliv og frivillige organisasjoner skal ha tillit til at offentlige virksomheter løser sine oppgaver på en god og sikker måte. Endringshistorikk og versjonslogg Les om forvaltningen av prinsippene, se endringslogg, og finn en liste over gjeldende og tidligere versjoner i pdf-format.