Hopp til hovedinnhold

- Det er enda noen dager til det braker løs, så fortsatt tar vi imot påmeldinger! I år kan deltakerne velge og vrake i et ekstra bredt program, sier Jens Nørve som er prosjektansvarlig for Digitaliseringskonferansen.

Jens Nørve og Siri Lill Mannes i aksjon på Digitaliseringskonferansen
Jens Nørve i studiosamtale med Siri Lill Mannes som er konferansier også på årets digitale arrangement.
Foto: Jan Khür

En knapp uke før Digitaliseringskonferansen går av stabelen 26.-28. mai har over 1000 deltakere meldt seg på.

- Erfaringsvis har vi den største pågangen av påmeldinger de siste dagene før konferansen, så vi regner med at deltakerantallet fortsatt vil øke betydelig, sier Nørve.

Tre dager

Årets konferanse er heldigital og strekker seg over tre dager. Et variert program innebærer at de fleste skal kunne finne programposter som oppleves som nyttige, inspirerende og lærerike.

Hovedoverskriften for konferansen er «Sammen for en enklere digital hverdag». Sentrale tema er samarbeid på tvers av sektorer og nivåer, effektiv bruk av felles løsninger og brukerretting av tjenester.

- Konferansen har gjennom tolv år etablert seg som den viktigste møteplassen for toppledere og andre som er opptatt av digitalisering i offentlig sektor. Samtidig er ønsker vi at innholdet i konferansen ikke skal bli alt for «topptungt» og overordnet. I år borer vi derfor litt dypere i flere sentrale tema som jeg er sikker på vil være av interesse langt ut over topplederne, sier Jens Nørve.

Fra visjon til praktiske løsninger

Hovedkonferansen 26. mai tar sikte på å gi et overblikk over status på digitaliseringen i det offentlige Norge, hvilke ambisjoner regjeringen og forvaltningen har, og gi råd, innsikt og eksempler på hvordan offentlig og privat sektor samarbeider for å skape gode digitale tjenester for folk og samfunn.

Et kjernespørsmål er hva som skal til for å realisere digitaliseringsstrategien fra regjeringen og KS for å nå målet om «én digital offentlig sektor».

andre konferansedag følger det tre fagspor som ser nærmere på tema som sammenhengende tjenester, felles digitalt økosystem og informasjonssikkerhet. Her presenteres konkrete prosjekter, løsninger, verktøy og ressurser som er relevante i digitaliseringsarbeidet hos store og små aktører – og på tvers og i samarbeid mellom offentlig og privat sektor.

Utstillerarena

- Tredje konferansedag er viet utstillerne. Vi har i år et tett samarbeid med Arkivverket som inviterer til en spennende reportasjepreget sending der temaet er hvordan vi skal ta vare på og bruke den historiske dokumentasjonen som det offentlige har. Jeg lover at det blir spennende, og gleder meg også til å delta på den delen, sier Nørve.

Hittil har 16 virksomheter og aktører meldt seg på som utstillere på Digitaliseringskonferansen. I det digitale standområdet kan deltakerne ha en chat- eller videomøte med representanter for virksomheten, eller se video og annet informasjonsmateriell som utstillerne legger ut.

Kontakt

Jens Nørve

Avdelingsdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: 90849332