Hopp til hovedinnhold

Meld inn tiltak til Digitaliseringsrådet

Ta kontakt med oss for å finne ut om du kan få hjelp fra Digitaliseringsrådet.

Sekretariatet tar imot alle forespørsler om behandling i rådet. Vi svarer også på alle spørsmål du måtte ha.

Meld inn tiltak

Digitaliseringsrådets sekretariat

Ofte stilte spørsmål om hvordan vi behandler tiltak i rådet

Er det bare tradisjonelle digitaliseringsprosjekt som får behandling? Nei, vi behandler og gir anbefalinger til alle mulige prosesser. Vi har behandlet både digitaliseringsprosjekter, større programmer, strategier, satsingsforslag og andre endringsprosesser hvor digitalisering inngår.

Hvor langt dere ha kommet før dere kontakter rådet? Det er ingen begrensninger; vi behandler tiltak i alle faser, uansett hvor kort eller langt dere har kommet. Ta gjerne kontakt med oss tidlig i prosessen, så kan vi sammen bli enige om når det passer best med et rådsmøte. Det er flere virksomheter som har erfart at «jo før, jo bedre».

Er det noen krav til størrelsen på tiltaket? Vi gir råd til tiltak i alle størrelser. Du kan også søke om å få behandlet satsinger som faller inn under Finansdepartementets kvalitetssikringsordning. Dersom det er snakk om et stort tiltak, avklarer vi i sammen hvilke konkrete problemstillinger rådet skal konsentrere seg om.

Hva slags dokumentasjon skal virksomheten sende inn? Det er ingen strenge og byråkratiske krav til dokumentasjonen vi trenger. Vi ber om å få tilgjengelig og eksisterende dokumentasjon. Vi tar gjerne imot dokumentasjon som er under arbeid. Alt blir behandlet konfidensielt. Sekretariatet hjelper dere gjerne med å finne ut hva som kan være hensiktsmessig å sende inn.

Hvor lang tid tar det å få forespørselen behandlet? Fra dere sender oss dokumentasjonen til vi sender dere anbefalingsbrevet, tar det kun tre uker!

Hvem fra virksomheten skal stille i rådsmøtet? Det er et krav at virksomhetslederen representerer virksomheten i rådsmøtet. Tiltaket må derfor være godt forankret i ledelsen i virksomheten. Virksomhetsleder bestemmer selv hvem hun eller han velger å ta med seg i rådsmøtet. De som deltar, må beregne at det tar halvannen time. Samarbeider dere med andre synes vi det er flott om samarbeidsaktørene også deltar.

Vi fikk en sparringspartner til det vi jobber med. Dere har klart å fylle et rom der, spesielt når det gjelder samarbeid på tvers.

Har du spørsmål? Kontakt oss!

Digitaliseringsrådets sekretariat

Elin Oksavik

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: 90224846