Klart og digitaliseringsvennlig regelverk

For å oppnå økt deling av data og mer sammenhengende tjenester må regelverket legge til rette for det.

Regelverket bør være klart og forståelig, uten unødvendige skjønnsbestemmelser og med harmoniserte begreper. Regelverket bør også legge til rette for hel- og delvis automatisert saksbehandling og formålstjenlig bruk av kunstig intelligens, samt digital transformasjon.

Innhold

    Initiativ: Foreta en gjennomgang av regelverk

    Regjeringen vil foreta en gjennomgang av regelverk for å kunne vurdere å fjerne gjenstående hindringer for digitalisering med utgangspunkt i arbeidet med sammenhengende tjenester.

    Ansvarlig departement Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD)
    Utførende direktorat/virksomhet Digitaliseringsdirektoratet
    Gjennomføres 2020–2024
    Status (oppdateres halvårlig) Grønn – god fremdrift

    Hovedleveranser:

    • Identifisere hindringer i dagens regelverk med utgangspunkt i livshendelsene

    Understøttende aktiviteter:

    • Oppgave i ressurssenteret (Digitaliseringsdirektoratet) i samarbeid med andre aktører i Digitaliseringsdirektoratet og andre virksomheter ved behov

    Medvirkende virksomheter og samarbeidspartnere:

    • KS
    • Arkivverket
    • Brønnøysundregistrene
    • Lånekassen
    • NAV
    • Skatteetaten
    • Statens vegvesen
    • UNIT

    Initiativ: Innlede dialog med næringsliv, frivillige organisasjoner og virksomheter i offentlig sektor

    Regjeringen vil innlede dialog med næringslivet, frivillige organisasjoner og offentlige virksomheter for å få innspill til konkrete hindringer for digitalisering i regelverket.

    Ansvarlig departement Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD)
    Utførende direktorat/virksomhet Digitaliseringsdirektoratet
    Gjennomføres 2020–2024
    Status (oppdateres halvårlig) Grønn – god fremdrift

    Hovedleveranser:

    • I dialog med næringsliv, etablere nye forretningsmodeller og regelverk

    Understøttende aktiviteter:

    • Oppgave i ressurssenteret (Digitaliseringsdirektoratet) i samarbeid med andre aktører i Digitaliseringsdirektoratet og andre virksomheter ved behov

    Medvirkende virksomheter og samarbeidspartnere:

    • KS
    • Arkivverket
    • Brønnøysundregistrene
    • Digital Norway
    • Lånekassen
    • NAV
    • Skatteetaten
    • Statens vegvesen
    • UNIT

    Initiativ: Utarbeide en veileder for digitaliseringsvennlig regelverk og klart lovspråk

    Regjeringen vil utarbeide en veileder for digitaliseringsvennlig regelverk og klart lovspråk.

    Ansvarlig departement Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD)
    Utførende direktorat/virksomhet Digitaliseringsdirektoratet
    Gjennomføres 2020–2024
    Status (oppdateres halvårlig) Ikke startet

    Hovedleveranser:

    • Utarbeide en veileder for digitaliseringsvennlig regelverk og klart lovspråk 

    • Ambisjonen må være å få digitaliseringsvennlig regelverk og klart lovspråk integrert i utdanning av jurister  

    • Veilederen må linkes opp til lovteknikkheftet, og muligens til utredningsinstruksen 

    Understøttende aktiviteter:

    • Oppgave i ressurssenteret (Digitaliseringsdirektoratet) i samarbeid med andre aktører i Digitaliseringsdirektoratet og andre virksomheter ved behov

    Medvirkende virksomheter og samarbeidspartnere:

    • KS
    • Regelrådet
    • Universitetet i Oslo

    Initiativ: Omtale og vise til veileder for digitaliseringsvennlig regelverk

    Regjeringen vil omtale og vise til veileder for digitaliseringsvennlig regelverk i veiledningen Lovteknikk og lovforberedelse

    Ansvarlig departement Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD)
    Utførende direktorat/virksomhet KMD
    Gjennomføres 2020–2024
    Status (oppdateres halvårlig) Ikke startet

    Hovedleveranser:

    • Endre omtalen i Lovteknikk og lovforberedelse

    Medvirkende virksomheter og samarbeidspartnere:

    • Justis- og beredskapsdepartementet