Hopp til hovedinnhold

De fire offentlige virksomhetene som deltar i Stimulab-ordningen 2023 har nå valgt leverandører og samarbeidspartnere til sine innovasjonsprosjekter, og har startet på diagnosefasen.

Opprettet: 22. februar 2024

Leverandørene skal bidra til prosjektene med designkompetanse, og et «utenfra og inn»-blikk for å skape bedre tjenester. Stimulab-teamet fra Design- og arkitektur Norge (Doga) og Digdir har bistått i anskaffelsesprosessene.

Fire Stimulab-prosjekter i 2023

I april 2023 ble fire offentlige prosjekter valgt ut til Stimulab-ordningen, og sammen utgjør de årets Stimulab-kull i 2023. Prosjektene fikk til sammen 6 millioner kroner i støtte. Støtten skal brukes til å kjøpe inn kompetanse på design, og relevant tilleggskompetanse som systemisk design, og gevinstidentifisering- og planlegging. Slik får prosjektene i ordningen tilført kompetanse som virksomhetene i utgangspunktet ikke har.

Krever tett samarbeid

Stimulab-ordningen krever at de offentlige virksomhetene og leverandørene samarbeider tett, og at de deler erfaringer med andre. Dette bidrar til innovative fyrtårn-prosjekter.

Å bistå med anskaffelse av designkompetanse til offentlige prosjekter som er vanskelige å løse er både krevende og lærerikt. Vi gleder oss til å se og formidle resultatene av disse prosjektene som betyr mye for mange,

Dette er prosjektene og leverandørene de har valgt

Prosjektene ble lyst ut i en åpen anbudskonkurranse høsten 2023 og har nå valgt sine leverandører som skal tilføre den relevante kompetansen.

Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) sitt prosjekt «Ingen sak med byggesak - effektiv og brukerrettet veiledning i alle ledd» har valgt Halogen, Rambøll og Norkart som leverandører og samarbeidspartnere.

Kriminalomsorgsdirektoratet sitt prosjekt «En trygg og forutsigbar overgang fra fengsel til et selvstendig liv i frihet» har inngått samarbeid med Menon Economics og DesignIt.

Helsedirektoratet ser til Sverige for sitt prosjekt «Systemdemonstrator: Eksperimentering med bedre og tverrsektorielle tilbakemeldingssløyfer mellom stat og kommune». De har valgt Sopra Steria til å bistå seg i dette arbeidet.

NAV Arbeids- og velferdsdirektoratet er valgt ut som pilot til et prosjekt under Tillitsreformen. Prosjektnavnet er «Forsøk i NAV med større lokalt handlingsrom - Tillitsreformen i NAV – lokal tjenesteutvikling» og de har valgt Comte og Agenda Kaupang som samarbeidspartnere.

Les mer om alle prosjektene her: 

Starter med diagnose

Prosjektene er nå i gang med arbeidet og har startet med diagnose-fasen. Her jobber virksomhetene sammen med leverandørene med å utforske problemfeltet helthetlig for å sikre at løsningen som skal utvikles er basert på reelle brukerbehov og ikke antakelser. Prosjektene jobber ofte tverrsektorielt for å møte brukernes behov på en helhetlig måte.

Prosjektperioden varer vanligvis omtrent ett år før vi kan se og høre om resultatene og erfaringene.

Kontakt

Caroline Grubstad Hoff

Rådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: 97 19 24 51

Anne Kristine Hanevold

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: 47 38 65 13