Hopp til hovedinnhold

Årets prosjekter tar for seg likeverdige tjenester for skeive, mer bærekraftige helsetjenester gjennom kommunesamarbeid og enklere regelverk for alkoholbevilling.

Opprettet: 19. mai 2025

Stimulab er en ordning som støtter innovasjon i offentlig sektor med mål om å utvikle bedre tjenester for innbyggerne og mer effektiv forvaltning. Det er et samarbeid mellom Digitaliseringsdirektoratet og Design og Arkitektur Norge (DOGA). Stimulab støtter tidligfase prosjekter som er åpne og ikke på forhånd har bestemt løsning på sin utfordring. Alle de tre prosjektene stiller med egne midler. Samlet kostnadsramme for årets prosjekter er 9 millioner kroner pluss opsjoner.

– Vårt mål er at innbyggere og næringsliv i Norge skal få rask og enkel hjelp i møte med offentlig sektor. Stimulab bidrar til dette ved å legge til rette for trygg utprøving av ny teknologi og nye måter å jobbe på, slik at tjenestene kan fornyes og forbedres, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.

Felles for årets prosjekter er et tydelig behov for nytenkning og tverrsektorielt samarbeid. Tematisk spenner de fra likeverdige tjenester for skeive, til mer bærekraftige helse- og omsorgstjenester og enklere regelverk for alkoholbevillinger.

– Vårt mål er at innbyggere og næringsliv i Norge skal få rask og enkel hjelp i møte med offentlig sektor. Stimulab bidrar til dette ved å legge til rette for trygg utprøving av ny teknologi og nye måter å jobbe på, slik at tjenestene kan fornyes og forbedres.

Mangfold i praksis – likeverdige tjenester for skeive
(Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet)

Mange skeive i Norge lever gode liv, men statistikk og undersøkelser viser at gruppen fremdeles møter fordommer, hets og diskriminering – og har lavere livskvalitet enn befolkningen for øvrig. Til tross for lovpålagte plikter, rapporterer mange skeive om manglende tilgang til likeverdige offentlige tjenester.

Prosjektet fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) tar tak i dette ved å utforske hvordan offentlig sektor kan bli bedre på å møte skeive med respekt, forståelse og likeverd, slik at de mottar den støtten og hjelpen de trenger. Her samarbeider Bufdir med blant annet Utdanningsdirektoratet, Integrerings- og mangoldsdirektoratet (Imdi), Politidirektoratet, KS - Kommunesektorens organisasjon og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). De skal sammen jobbe frem helhetlig kompetansebygging og kunnskapsformidling om kjønns- og seksualitetsmangfold. Målet er mer inkluderende og tilgjengelige tjenester for alle – og bedre etterlevelse av aktivitets- og redegjørelsesplikten i likestillings- og diskrimineringsloven.

Mot bærekraftige helse- og omsorgstjenester
(interkommunalt samarbeid i Møre og Romsdal)

Helse- og omsorgssektoren står nå overfor betydelige utfordringer: økte kostnader, flere brukere og økt kompleksitet gjør at kommunene må tenke nytt om hvordan tjenestene leveres – og også om hvordan de skal organisere seg. Gjennom prosjektet skal deltakerkommunene i fellesskap identifisere, teste og evaluere tiltak og nye samarbeid som kan bidra til større balanse mellom tjenestebehov og tilgjengelige ressurser. Her er det mange med på laget: GassROR IKS, kommunene Molde, Kristiansund, Aukra, Rauma, Vestnes og Hustadvika, samt Høgskolen i Molde, Helse Møre og Romsdal HF og Helseinnovasjonssenteret AS.

Ved å finne tiltak med lokal forankring – som samtidig er relevante på tvers av kommunene – legges det til rette for læring på tvers, styrket samarbeid og mer treffsikre løsninger. Målet er å bygge felles kapasitet, med nasjonal overføringsverdi, tilpasset dagens og morgendagens innbyggerbehov.

Fra fragmentert til smidig – innovasjon i regelverket for bedre brukerreiser (Helsedirektoratet)

Alkoholregelverket er fragmentert, komplekst og krevende å forvalte – noe som skaper tidkrevende prosesser både for næringslivet og saksbehandlere i kommune og stat. Regelverket strekker seg over flere departementer og skaper samordningsutfordringer som hemmer effektivitet og kvalitet.

Helsedirektoratet går nå i gang med et regelverksarbeid som skal bidra til en mer smidig brukerreise for både næringsliv og forvaltning. Stimulab-prosjektet skal bygge på en nylig gjennomført utredning og gir mulighet til å teste nye arbeidsmetoder og samarbeidsformer som bryter sektorgrenser. Helsedirektoratet samarbeider med kommuner, statsforvaltere og andre relevante statlige virksomheter. Målet er å få innovasjonskraft inn i regelverksutviklingen – og for å forenkle og effektivisere prosessene og realisere betydelige gevinster for næringslivet, kommune og stat.

– Prosjektene handler om temaer som angår oss alle: Mer inkluderende tjenester, hvordan møte fremtidens helsebehov og fjerne unødvendig byråkrati.

Foto: Sopra Steria /Eggs

Stimulab utfordrer eksisterende strukturer og bidrar med innovasjon

Årets tre prosjekter viser bredden i hva innovasjon i offentlig sektor kan være, sier avdelingsdirektør i Espen Sjøvoll i avdeling for Sammenhengende tjenester og livshendelser i Digdir:
– Prosjektene handler om temaer som angår oss alle: Mer inkluderende tjenester, hvordan møte fremtidens helsebehov og fjerne unødvendig byråkrati. Prosjektene utfordrer eksisterende strukturer og legger til rette for nytenkning i både metode og organisering. Særlig viktig er det tverrgående samarbeidet som legger grunnlag for helhetlige løsninger, påpeker Sjøvoll.

Alle virksomheter som mottar midler fra Stimulab er selv ansvarlige for implementering eller nødvendig videreutvikling, slik at innovasjon blir realisert. Digdir og DOGA bruker erfaringene og resultatene fra Stimulab-prosjektene videre i forvaltningsutviklingen og for en samordnet digitalisering.

– Stimulab-prosjektene viser gang på gang at man kan få store resultater uten store midler. Når man tar utgangspunkt i brukerne og tenker nytt om hvordan man løser oppgavene sine, gir det mye tilbake til både innbyggerne – som får bedre tjenester, og til virksomhetene – som får gjort ting mer effektivt, sier direktør i DOGA, Tor Inge Hjemdal.

Dette skjer med Stimulab-prosjektene fremover:

Umiddelbart etter valg av årets nye prosjekter starter Stimulab-teamet samarbeid med hvert av prosjektene. Den tverrfaglige støtten fra Stimulab-teamet tilfører innovasjonskompetanse i forberedelse av en, for mange, ukjent innovasjonsprosess. Sammen utarbeider prosjektene og Stimulab en oppdragsbeskrivelse som danner grunnlaget for den innovative anskaffelsen.

Alle økonomiske midler går i sin helhet til å anskaffe tverrfaglig kompetanse i markedet. Denne kompetansen består i hovedsak av designkompetanse ettersom Stimulab stiller krav om at prosjektene skal utvikles gjennom en designdrevet prosess, men også annen kompetanse som forvaltningskompetanse, teknologi og gevinstidentifisering etterspørres, avhengig av prosjektets behov. Sammen med valgte leverandører skal prosjektene gjennomføre en trippel-diamant-prosess.

Dialogmøte med leverandørmarkedet

Alle de nye prosjektet presenterer seg og sine problemstillinger til leverandørmarkedet på dialogmøtet 18. juni 2025. Her er det mulighet for å melde sin interesse for å være med.

Valg av leverandører

Stimulab-teamet veileder prosjektene gjennom anskaffelsesprosessen fram til valg av leverandør i løpet av høsten 2025. Formalitetene omkring selve anskaffelsen håndteres av Digitaliseringsdirektoratet. Prosedyren som benyttes er «Konkurranse med forhandlinger». Selve anskaffelsesprosessen tar ca. tre måneder fra utlysning til kontraktsinngåelse.

Dette er Stimulab

Stimulab støtter statlige og kommunale virksomheter som våger å tenke nytt om roller og systemer, og som er villige til å endre disse for å levere bedre tjenester til brukerne. Gjennom tilskudd og faglig veiledning til enkeltprosjekter øker Stimulab innovasjonskapasitet og -kompetanse i de offentlige virksomhetene. Et viktig mål for Stimulab er bidra til at hele forvaltningen får økt kunnskap om og erfaring med innovative arbeidsmåter, med utgangspunkt i brukerbehov.

Kontakt

Sigrid Grønland Hoel

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: 94 83 32 02