Hopp til hovedinnhold
12. desember 2025

Innbyggerens stemme må bli hørt i alle forvaltningsnivå, for at vi skal utvikle tjenester som løser reelle brukerbehov. For å løse utfordringer som ingen eier alene må vi eksperimentere og teste i praksis. Nå deler vi nye erfaringer.

To personer som møtes og håndhilser under et møte
Når offentlige virksomheter snakker bedre sammen, blir også hverdagen litt enklere for familiene som trenger det mest. Helsedirektoratet har undersøkt hvordan man får en mer sammenhengende og tverrsektoriell tilbakemeldingssløyfe mellom stat og kommune innenfor livshendelsen Alvorlig sykt barn.
Foto: Thomas Koonce/Helsedirektoratet

Noen samfunnsutfordringer er vanskelige, på engelsk kalles de “wicked problems”. Og de kan fremstå som nærmest forhekset krevende. En vanlig årsak er at det er mange forskjellige aktører som “eier” problemet, og som derfor må samarbeide om å løse det. Eksempelvis når et barn rammes av alvorlig sykdom, da aktiveres et stort apparat i mange sektorer. Ansvaret for å koordinere hjelpen og informasjonen faller altfor ofte på foreldrene. Dette er en stor belastning midt i en allerede krevende livssituasjon. Slike utfordringer går igjen i alle sektorer.

Utfordringer ingen eier alene

I Stimulab er det uttesting og eksperimentering som er veien å gå, når man skal finne løsninger på de ekstra vanskelige problemene. Helsedirektoratet, som jobber med en av Regjeringens utvalgte livshendelser, Alvorlig sykt barn, har testet ut og eksperimentert hvordan vi i offentlig sektor kan samarbeide bedre, om utfordringer som ingen eier alene.

  • Livshendelser er en måte å organisere offentlige tjenester rundt hendelser som kan inntreffe i manges liv. I Regjeringens digitaliseringsstrategi er det prioritert sju livshendelser. Felles for flere av de ulike livshendelsene er at innbyggerne har utfordringer med å finne fram til informasjon på tvers av de ulike tjenestene.
  • Alvorlig sykt barn er én av de prioriterte livshendelsene i Regjeringens digitaliseringsstrategi. Hovedmålet er at barn og unge med sammensatte behov og deres foresatte skal oppleve et sømløst, persontilpasset og forutsigbart tilbud.
  • Stimulab er stimuleringsordningen for innovasjon og tjenestedesign, og skal støtte og stimulere til brukerorientert eksperimentering og nyskaping i forvaltningen. Digitaliseringsdirektoratet og DOGA står bak ordningen. 

Hvordan kan offentlige tjenester henge bedre sammen, uavhengig av hvem som egentlig har ansvaret? Det var det store og komplekse utgangspunktet til prosjektet. Målet er å skape en mer sammenhengende og tverrsektoriell tilbakemeldingssløyfe mellom stat og kommune innenfor livshendelsen Alvorlig sykt barn. Når offentlige virksomheter snakker bedre sammen, blir også hverdagen litt enklere for familiene som trenger det mest.

Dette er i tråd med digitaliseringsstrategien, innbyggere skal slippe å oppgi den samme informasjonen flere ganger til forvaltningen.

Tanken er enkel, men krevende: Alle som inngår i tilbakemeldingssløyfen – fra familier, via kommuner og statsforvaltere, til direktorater og helt opp til departementene – skal kunne stille spørsmål og få klare, relevante svar om situasjonen de står i. Særlig når det gjelder noe så alvorlig og sårbart som et barn som er alvorlig sykt, så er dette helt avgjørende.

Grafikk som illustrerer sammenhenger i samfunnet
Illustrasjon av tilbakemeldingssløyfen (EGGS, en del av Sopra Steria)

Ny erfaringsrapport lansert

Nå lanserer Stimulab en erfaringsrapport, der læringen fra prosjektet blir delt for andre som ønsker å jobbe med systeminnovasjon eller bli inspirert. 

Les rapporten

  • Systeminnovasjon er et begrep som brukes for å beskrive behovet for å koble sammen teknologi, informasjon og samfunnsaktører på en ny måte. Tilnærmingen åpner opp for å gå helhetlig til verks i arbeidet for å løse komplekse samfunnsfloker. 

Erfaringsrapporten tar utgangspunkt fra prosjektperioden i 2024, og det ble gjennomført intervjuer med deltagere og interessenter som har hatt sentrale og mindre sentrale roller i prosjektet.

Rapporten peker på gode erfaringer med å bruke innovasjon, eksperimentering og vilje til å teste nye måter å jobbe på, når vi ikke vet hva løsningen er. Denne kunnskapen kan være nyttig for andre som jobber med tverrsektorielle utfordringer og digitalisering.

Vi fra Digdir tar med oss erfaringene inn i koordineringen av alle livshendelsene og utviklingen av andre sammenhengende tjenester. Arbeidet gir også et viktig grunnlag for videreutvikling av Digdirs veiledning og virkemidler. Når innbyggernes stemme blir hørt, og vi tester nye måter å jobbe på, kan vi utvikle tjenester som faktisk møter reelle behov.

Læring for hele forvaltningen

Samordningen og styringen av digitaliseringen på tvers av sektorer skal styrkes, slik at vi møter utfordringene vi står overfor. Dette krever at flere virksomheter går sammen på tvers av sektorgrenser, tester ut løsninger og lærer underveis.

«Forvaltningen trenger innovasjon, eksperimentering og vilje til å teste nye måter å jobbe på. Eksperimentering og praktisk uttesting er helt nødvendig for å forstå og håndtere komplekse problemstillinger. Til tross for et økende utvalg av kanaler og formater for innbyggerdeltakelse, viser OECDs tillitsundersøkelse (OECD, 2024) at over 50 % av innbyggerne fortsatt føler at de mangler en stemme i offentlige beslutninger. Det er et presserende behov for å bygge bro over gapet mellom myndighetenes innsats og innbyggernes opplevde påvirkningskraft. Dette er et godt eksempel på meningsfull innbyggerdeltakelse som bidrar til å redusere dette gapet.», sier Kristin Karlsrud Haugse, fagdirektør i Digdir.

Stimulab er enig i at eksperimentering og praktisk uttesting er helt nødvendig for å forstå og håndtere komplekse problemstillinger. Erfaringene støtter opp under det vi ser i utviklingen av sammenhengende tjenester i forvaltningen. Livshendelsen Alvorlig sykt barn er modig som står i bresjen for forvaltningsutvikling. Læringen fra dette Stimulab-prosjektet er relevant langt utover helsesektoren. Departementene må få innbyggernes erfaringer.

Vil du lese mer om tematikken?

Les erfaringsrapporten her:

Prosjektet har dokumentert metode, erfaringer og læringspunkter: 👉 Se casebeskrivelsen og dokumentasjonen her

Om rapporten

  • Sopra Steria utarbeidet rapporten på oppdrag fra Stimulab.
  • Helsedirektoratet fikk i 2023 støtte til Stimulab-prosjektet "Systemdemonstrator: – eksperimentering med bedre og tverrsektorielle tilbakemeldingssløyfer mellom stat og kommune". Prosjektet ble gjennomført i 2024.
  • Erfaringsrapporten som publiseres gir en detaljert beskrivelse av erfaringene med systeminnovasjon i prosjektet. Det ble dokumentert erfaringer fra prosjektperioden, og gjennomført intervjuer med deltagere og interessenter som har hatt sentrale og mindre sentrale roller i prosjektet. Rapporten viser til erfaringer og råd innen disse områdene:
    • Hvordan rigge for systeminnovasjon?
    • Eksperimentering i systemiske innovasjonsprosjekter
    • Forankring i hele systemet
    • Tilbakemeldingssløyfen som tilnærming i systeminnovasjon 
Cathrine Warnes
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Cathrine Silju Warnes

Cathrine jobber med sammenhengende tjenester og livshendelser. Hun er opptatt av skjæringspunktet juss, organisering og teknologi, og har arbeidet med nasjonal arkitektur og informasjonsforvaltning. Cathrine har forsket på forholdet mellom systemutvikling og regelverksutvikling i offentlig forvaltning ved Universitetet i Oslo (UiO) og har erfaring fra Utdanningsdirektoratet. Hun har en mastergrad i forvaltningsinformatikk fra UiO.

Portrett Sigrid Grønland Hoel
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Sigrid Grønland Hoel

Sigrid Grønland Hoel er prosjektleder av Stimulab og seniorrådgiver i Digitaliseringsdirektoratet. Hun har flere års erfaring som produkteier i NAV, og har jobbet mye med brukerinvolvering og produktansvar. Hoel er utdannet kriminolog ved Universitetet i Oslo

Forfattere

Cathrine Warnes
Cathrine Silju Warnes
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Portrett Sigrid Grønland Hoel
Sigrid Grønland Hoel
Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Emne

Kommenter

Felt merket med en rød stjerne (*) er obligatoriske.

Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.
Er du et menneske?
Løs dette enkle mattespørsmålet og skriv inn svaret. For eksempel: For 1+3, skriv inn 4.