Felles økosystem for nasjonal digital samhandling og tjenesteutvikling
Kommuner, fylkeskommuner og statlige virksomheter må kunne samhandle for å utvikle brukerrettede, sammenhengende og effektive digitale tjenester. Eksisterende plattformer for tjenesteutvikling skal utnyttes bedre.
Innhold
Initiativ: Etablere arenaer for samordning og koordinering
Ansvarlig departement | Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) |
---|---|
Utførende direktorat/virksomhet | Digdir og KS |
Gjennomføres | 2020–2024 |
Status fremdrift (oppdatert februar 2021) | På plan – I regi av Skate er det tatt skritt for å se på felles økosystem ut fra produktgrupper. Dette er et utgangspunkt for å se på om de ulike fellesløsningene fungerer godt sammen, om det er overlapp som tilsier bedre samordning og om det foreligger mangler som bør dekkes. |
Kontaktpersoner | Helle Stedøy (helle.astrid.stedoy@digdir.no), Helge Bang (helge.bang@digdir.no) |
Målsetting og leveranser:
-
I samråd med KS, Skate og brukerne av de nasjonale fellesløsningene, skal Digdir i 2020 utarbeide et forslag til samordnet modell for organisering, styring og finansiering av de felleskomponenter og fellesløsninger som Digdir har ansvaret for (initiativ Vurdere behovet for prinsipper for kostnadsdeling)
-
Etablere forretningsmodell og prinsipper for bruk av alle fellesløsninger i offentlig sektor (ansvar Digdir)Videreutvikle felles økosystem ut fra strategiske og operative behov
Viktige understøttende aktiviteter:
-
Forankre styringsmodell i dagens styringsråd og med Skate, som del av prosjekt «Organisering, styring og finansiering av Digdirs fellesløsninger» (OrgStyrFin)
-
Tiltaket «Behovsdrevet arkitektur/Felles økosystem» vil etablere aktuelle samhandlingsarenaer og arbeidsgrupper for felles økosystem
Viktigste medvirkende virksomheter og samarbeidspartnere:
- KS
- Skate
Initiativ: Koordinere statlige og kommunale interesser i felles økosystem
Ansvarlig departement | Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) |
---|---|
Utførende direktorat/virksomhet | KMD |
Gjennomføres | 2020–2024 |
Status fremdrift (oppdatert februar 2021) | På plan – Sees i sammenheng med initiativ Etablere arenaer for samordning og koordinering. En samarbeidsavtale om digitalisering er signert. I denne ligger oppfølging av felles tiltak i strategien. Neste møte i konsultasjonsordningen om digitalisering er i mai 2021. |
Målsetting og leveranser:
- Mulig samarbeidsavtale mellom KMD og KS (ansvar KMD)
- Digdir arbeider løpende med å koordinere statlig og kommune interesser i felles økosystem
Viktige understøttende aktiviteter:
-
Arbeidsgruppe for oppfølging av samarbeidsavtalen mellom KMD og KS
-
Konsultasjonsmøte om digitalisering den 14. september, neste møte er i mai 2021
-
Prosjekt «Organisering, styring og finansiering av Digdirs fellesløsninger» (Digdir)
Viktigste medvirkende virksomheter og samarbeidspartnere:
- KS
- Digdir
Initiativ: Legge til rette for samordnet styring av nasjonale fellesløsninger gjennom tildelingsbrev
Regjeringen vil legge til rette for at styring av de nasjonale fellesløsningene i økosystemet gjennom tildelingsbrevene til statlige forvaltere av de nasjonale fellesløsningene skjer på en samordnet måte.
Ansvarlig departement | Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) |
---|---|
Utførende direktorat/virksomhet | KMD |
Gjennomføres | 2021–2024 |
Status fremdrift (oppdatert februar 2021) | Ikke startet |
Målsetting og leveranser:
- Samordnede tildelingsbrev til statlige forvaltere av de nasjonale fellesløsningene
Viktige understøttende aktiviteter:
-
Prosjekt «Organisering, styring og finansiering av Digdirs fellesløsninger» (Digdir)
-
Arbeidet med felles økosystem for nasjonal digital samhandling og tjenesteutvikling
Viktigste medvirkende virksomheter og samarbeidspartnere:
- KS
- Statlige forvaltere av de nasjonale fellesløsningene og deres departementer
- Skate
Initiativ: Vurdere hvordan sikre e-ID og e-signatur, og retningslinjer for ansatt-ID
Regjeringen vil vurdere hvordan en kan sikre e-ID og e-signatur til alle grupper som har behov for det, og retningslinjer for bruk av ansatt-ID.
Ansvarlig departement | Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) |
---|---|
Utførende direktorat/virksomhet | Digdir |
Gjennomføres | 2020–2025 |
Status fremdrift (oppdatert februar 2021) | På plan – Det er satt i gang et prosjekt knyttet til behovsinnhenting. Prosjektet har gjennomført innledende samtaler med viktige interessenter |
Kontaktpersoner | Stig Slaatto-Hornnes (stig.hornnes@digdir.no), Tor Alvik (tor.alvik@digdir.no) |
Målsetting og leveranser:
- Full dekning av e-ID og e-signatur til alle relevante brukergrupper
Viktige understøttende aktiviteter:
- Videreutvikling av ID-porten
- Nordisk-baltisk samarbeid på e-ID (NOBID)
- Samarbeid om identitetsforvaltning (KOID)
Viktigste medvirkende virksomheter og samarbeidspartnere:
- Prosjektet involverer en rekke virksomheter fra offentlig, privat og frivillig sektor
Initiativ: Vurdere behovet for å etablere en CERT-funksjon for økosystemet
Regjeringen vil vurdere behovet for å etablere en CERT-funksjon for økosystemet.
Ansvarlig departement | Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) |
---|---|
Utførende direktorat/virksomhet | Digdir |
Gjennomføres | 2020–2021 |
Status fremdrift (oppdatert februar 2021) | På plan – Arbeidet med å utrede behovet for etablering av CERT-funksjon for Digdirs fellesløsninger er i oppstartsfasen |
Kontaktperson | Kjell Arne Knutsen, avdelingsdirektør Virksomhetsstyring i Digdir (kjell.arne.knutsen@digdir.no) |
Målsetting og leveranser:
-
Digdir skal innen 1. september 2021 utrede behovet for etablering av egen CERT-funksjon for direktoratets fellesløsninger. Oppdraget skal munne ut i en behovsanalyse med forslag til videre oppfølging