Hopp til hovedinnhold

Formålet er å gå fra en papirbasert tinglysningsprosess til en hel-digitalisert prosess. Støtte: kr 7 600 000.

Sjøfartsnæringen skal bli tilbudt nye tjenester relatert til digital innsending av skjøter og heftelser, elektronisk tinglysing, bruk av elektroniske signaturer og betalingsløsning på nett.

Prosjektet skal lage:

  • elektroniske skjema for e-tinglysing
  • betalingsløsning på nett
  • elektronisk tinglysing

Prosjektet er avsluttet.

Suksessfaktorer i prosjektgjennomføringen

  • godt og konstruktivt samarbeid mellom Sjøfartsdirektoratets ledelse og prosjektet
  • engasjert prosjekteier og produkteier
  • godt engasjement i prosjektgruppen

  • Til tider manglende dialog mellom leverandør og kunde
  • Utfordringer med at Frontend og Backend utviklere hos leverandør opererte i forskjellige team
  • Målprismodellen utfordrende, spesielt når leverandøren havner i tidspress
  • Azure skymiljøet relativt nytt for leverandørens team
  • Tanken om smidig utvikling med kontinuerlige leveranser feilet da sentrale elementer i leveransen lenge blokkerte for smidig utrulling til kundens testmiljø

Viktige læringspunkter fra prosjektet

Vi kommer sannsynligvis ikke til å starte denne typen prosjekt flere ganger. I stedet sikter vi oss nå inn på å kjøre fremtidens utviklingsprosjekter etter DEVOPS tankegangen med mindre omfang og med administrasjon og styring i i egen regi. Vi vil heller inn utviklingsressurser ved behov. Dette vil sannsynligvis kreve en annen form for rammeavtale for systemforvaltning enn dagens avtale.

Anbefalinger fra Digitaliseringsrådet