Hopp til hovedinnhold

Hva kan en digital assistent være, og hvordan kan vi realisere det? Kan en digital assistent bidra til å forenkle hverdagen vår og bidra til dialog med en samlet offentlig sektor? Vi har laget en konseptskisse og nå ønsker vi dine innspill. Ta en kikk på skissen og gi oss din tilbakemelding innen 25. juni.

16. juni 2021

Hva er en digital assistent

En digital assistent bidrar til at offentlig informasjon og tjenester oppleves som sammenhengende for deg som bruker. Den skal være et filter som viser relevant og ­individuelt tilpasset informasjon når du er logget på offentlige nettsider. Dette er i tråd med regjeringen og KS sin digitaliseringsstrategi "En digital offentlig sektor".

- Nå vil vi konkretisere enda mer hva dette kan være og sammenstille konseptskissen, som underveis skal valideres av Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) og referansegruppen vår, før sluttdokumentet leveres KMD i begynnelsen av september.

Prosjektet har hatt bred involvering

Sju offentlige virksomheter med over 30 deltagere, i tillegg til Digdir, har aktivt deltatt i prosjektet. Prosjektet har hatt løpende dialog med Datatilsynet og internasjonale aktører, som blant andre Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) og Myndigheten för digital förvaltning i Sverige (DIGG), for å få innspill og innsikt fra deres arbeid med digitale assistenter.

Kontakt

Dirk Stuart Lammering

Fagdirektør, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: +47 92 41 14 01