Digitaliseringskonferansen er tilbake som fysisk møtepunkt og treffsted for alle som er opptatt av digitalisering i offentlig sektor! Nedenfor finner du programmet annen nyttig informasjon.
Velkommen til Thon Congress Gardermoen! Årets konferanse skal for alvor sette brukeren i sentrum. Du får høre mer om hvordan dette gir føringer for digitaliseringsarbeidet, ledelse, bruk og deling av data – og utvikling av sammenhengende tjenester på tvers. Les mer om årets tema.
Bruk påmeldingsknappen øverst på siden. Påmeldingen er bindende.
PROGRAM
Digitaliseringskonferansens første dag: Hvorfor sammenhengende tjenester? Programleder er Siri Lill Mannes.
For å få et inntrykk av utstillerområdet, konferanselokalene og stemningen på Digitaliseringskonferansen, kan du se denne filmen fra sist gang vi møttes på Gardermoen.
Glimt fra Digitaliseringskonferansen på Gardermoen i 2019.
Siri Lill Mannes er tilbake som programleder for Digitaliseringskonferansen. Samtale med konferansens mangeårige prosjektleder Jens Nørve om årets program. Hva har skjedd siden sist? Hva kan vi forvente å lære på årets konferanse?
Medvirkende


Hvordan oppleves det å være helt ny i Norge? Hvordan går det når de og andre innbyggere møter det offentlige for å finne informasjon, tjenester eller rett og slett få hjelp? Og hvordan går det når vi offentlig ansatte setter i gang med digitaliseringsprosjekter?
Medvirkende



Direktør Steffen Sutorius om status og utfordringer.
Medvirkende

Hvert år går vi gjennom status for digitaliseringen av Norge. Norsk offentlig sektor skal være verdensledende innen digitalisering av offentlige tjenester. Få innsikt i status på målene i digitaliseringsstrategien og hvor Norge står i forhold til andre land.
Medvirkende



Presentasjon av digitaliseringsprosjektene som kjemper om årets pris. Finalistene er Forsvaret, UDI og TISK-samarbeidet.
Pausen varer i 60 minutter.
For å få et inntrykk av utstillingen, konferanselokalene og stemningen på Digitaliseringskonferansen, kan du se denne filmen fra sist gang vi møttes på Gardermoen.
Glimt fra Digitaliseringskonferansen på Gardermoen i 2019.
Møt menneskene som viser i praksis hvordan samarbeid på tvers og digitalisering kan skape en enklere hverdag for innbyggere, samfunn og forvaltning. Om samarbeid på tvers og digitalisering som skaper en enklere hverdag for innbyggere, samfunn og forvaltning.
Entur-appen: Deling av data gir deg full oversikt over mobilitetstilbudet
Finn kollektivreiser, sparkesykler, delebiler og bysykler. Entur gjør det enklere for reisende å finne en bærekraftig reise, takket være deling av data blant statlige-, kommunale- og private mobiltetsaktører.
Ved Christel Borge, Entur.
Kan en digital infrastruktur være smidig og brukerorientert?
De mest dyptgripende teknologiene er de som forsvinner. De vever seg inn i tjenester og hverdagslivet til de ikke kan skilles fra det - de blir digital infrastruktur. Sammenhengende tjenester gir komplekse verdikjeder og økosystemer med mange aktører - avhengige av hverandre. Dette krever stabile og forutsigbare tjenester. Samtidig ønsker vi smidig brukerorientert utvikling med hyppige leveranser for rask gevinstrealisering. Kan vi få til brukerorientert infrastruktur - spesielt når brukernes mål og behov kan være svært forskjellige og kanskje i konflikt?
Ved Johnny Welle, Kartverket.
Hvilket ansvar har du for norske bedrifters konkurransekraft?
Effektivt samspill mellom offentlige aktører og bredden av næringslivet er avgjørende for å realisere potensialet i en økonomi som i økende grad drives av data og teknologi. Offentlige aktører forvalter kunnskap, virkemidler og kapital som er nødvendig for at norsk næringsliv skal lykkes med å øke eksporten utenom olje og gass med 50 prosent innen 2030. Hvilket ansvar har du for å se det store bildet? Kommuniserer du med et språk næringslivet kan forstå og forholde seg til? Er du bevisst behovet for en kontinuerlig, effektiv og åpen dialog mellom bredden av næringslivet og deg som offentlig aktør? Sikrer du at kompetansen og ressursene du besitter er anvendbar og tilgjengelig for et næringsliv med dårlig tid? Hvem sitt ansvar er det egentlig?
Ved Liv Dingsør, DigitalNorway
Medvirkende



Digitalisering og innovasjon handler ikke bare om å skape en enklere hverdag. Det er også en drivende kraft for å nå bærekraftsmålene. Vi viser at dette ikke bare er politiske ønsker men noe som faktisk skjer. Og hva med skyggesidene av digitaliseringen, hvordan håndterer vi dem?
Medvirkende



Om cybersikkerhet og dagens trusselbilde. Historien om dataangrepet mot Østre Toten kommune i 2021. Håndteringen, konsekvensene, reaksjonene og læringspunktene.
Medvirkende


Oppsummering av dagen.
Medvirkende

Utstillingsområdet er åpent til kl. 18.00.
Ingen festmiddag uten en prisutdeling! Hvem vinner Digitaliseringsprisen i år? Tre finalister kommer til å kjempe om trofeet, og vinneren kåres av deltakerne på festmiddagen.
Vi deler også ut den uhøytidelige "Ildsjel-prisen". I fjor gikk den til NTNU-professor Arne Krokan. Se intervju med ham nedenfor. Hvem gir han prisen videre til....?
Digitaliseringskonferansens andre dag: Hva skal til for at brukerne skal kunne oppleve at offentlige digitale tjenester henger sammen slik at de finner informasjon, får hjelp og får gjort det de skal? Sesjonen før lunsj er ved Digdir og flere aktører. Etter lunsj er det egne sesjoner ved Arkivverket og KS. Arkivverket belyser hvordan digitaliseringen skaper utfordringer for å ta vare på dokumentasjon. KS ser nærmere på hvordan statlige virksomheter og kommunene kan samarbeide best mulig i arbeidet med sammenhengende tjenester.
Ved Jens Nørve.
Medvirkende

Det er krevende å lage digitale tjenester som brukerne opplever som sammenhengende på tvers av etater og offentlige nivåer. Oppskriften er samarbeid og økt samhandlingsevne! Og det krever at vi deler og bruker ressurser, data og fellesløsninger. Felles økosystem bidrar med felles ressurser slik at samhandling mellom aktører og digitale løsninger blir enklere. Det er ofte kompleksitet i data, regelverk og styringsformer som utfordrer samhandling, men noen får det til. Lytt og lær av dem som har erfaringer!
Dette er felles digitalt økosystem
På ulike måter kan felles digitalt økosystem bidra til å øke samhandlings- og digitaliseringsevnen. Fellesressurser som Altinn, Folkeregisteret, Matrikkelen og Maskinporten er kjent for de fleste, men økosystemet har mye mer å tilby. I denne sesjonen får du innblikk i hvilke ressurser dette er og hvordan disse bidrar til bedre samhandling på hver sin måte. Lyntaler og korte innslag.
Tid for eksempler: Samhandling på tvers kan være utfordrende både organisatorisk, juridisk, semantisk og teknisk. Møt noen av dem som har erfaringer – hør mer om hvordan de fikk det til, utfordringer som måtte løses, kompleksitet og ikke minst hvilke felles ressurser og løsninger de har brukt.
KS/Origo/Skatteetaten: Dataene kommer!
I denne sesjonen vil du få høre hvordan kommunene og Skatteetaten samarbeider om å dele til kommunene fra Skatteetaten. Dette gjør livet enklere for innbygger og effektiviserer saksbehandlingen i kommunene. Innbygger slipper å sende dokumentasjon på skatte- og inntektsopplysninger til kommunen. Ansatte trenger ikke å kontrollere mottatte opplysninger og etterspørre dokumentasjon som mangler, de får frigjort tid til å følge opp innbyggere som har særlige behov.
Ved Anne Mette Dørum, KS, Bjørn Sletten, Skatteetaten og Tine Reuterdahl, Origo.
Digdir: Oppgjør etter dødsfall
Offentlige og private aktører arbeider sammen for å gjøre oppgjør etter dødsfall enklere og mer oversiktlig for de etterlatte. Informasjon om avdødes økonomiske forhold blir automatisk samlet inn fra aktørene, for eksempel formue og gjeld, skatteopplysninger, kjøretøy og eiendom. Arvingene vil også få informasjon om det er registrert et testament i testamentregisteret, og om det er tinglyst ektepakt i ektepaktregisteret. Tjenesten letter belastningen på de etterlatte i en krevende fase av livet, og i tillegg sparer det aktørene mye tid og ressursbruk på saksbehandling og veiledning. Prosjektet er en del av livshendelsen dødsfall og arv.
Ved Bredo Swanberg, Digdir
Eiendom Norge: Digital Samhandling ved Eiendomshandel
Et samarbeid mellom Kartverket, Altinn, Eiendom Norge, Finans Norge, Bits og flere private aktører, har ledet til en etterlengtet digital løsning for eiendomshandel. Formålet med Digital samhandling ved eiendomshandel er å digitalisere hele papirflyten i boligkjøpsprosessen, og all dialogen som går mellom bank og megler i forbindelse med en bolighandel.
Ukraina: Hvordan skape et produktivt og lærende samarbeid på tvers?
Ukraina-krisen etablerte en følelse av krise, felles engasjement og nødvendighet til å samarbeide for å ta imot et høyt antall europeiske flyktninger – det utfordret eksisterende prosesser. Viljen til å skape en god brukerreise for disse menneskene var stor. Siden februar har 12 virksomheter sammen sett på hindringer og flaskehalser i flyktningens reise, med fokus på overganger mellom tjenestene. Tre tiltak er grepet fatt i sammen; eID for flyktninger, helhetlig informasjon til flyktninger og tilgang til oppdatert adresse for forvaltningen.
Ved Nari Nysted, Digdir
Medvirkende







Oppsummering så langt om felles økosystem og sammenhengende tjenester, og litt om hva veien er videre for å få til enda med samhandling med brukers behov i sentrum. Hva er planene for videre utvikling av fellesressurser i felles økosystem?
Lunsjpausen varer én time.
Arkiv er viktig for å ta vare på dokumentsjon og for å dokumentere rettigheter til enkeltmennesket. I denne sesjonen vil Arkivverket vise dette med et konkret eksempel, der viktig rettighetsdokumentasjon ikke er mulig å finne igjen, og hvilke konsekvenser det får.
Riksrevisjonen har undersøkt arkivering i staten i to omganger, og Stortinget har nylig behandlet oppfølgingsmeldingen. Statsråden i Kommunal- og distriktsdepartementet er ansvarlig for å komme med forslag til forbedring, i samråd med Kultur- og Justisdepartementet. Arkivverket vil bruke elementer fra diskusjonen i debatten.
Med digitaliseringen av samfunnet øker datamengden eksplosivt, og det er blitt umulig å ta vare på dokumentasjon på en tradisjonell måte. På grunn av dette er det enda større fare for at dokumentasjon går tapt. Derfor satser Arkivverket på innebygd arkivering, som blir trukket fram som en mulig løsning på utfordringen.
Medvirkende







Pausen varer i 30 minutter.
Utvikling av sammenhengende tjenester skjer ofte i samarbeid med statlige virksomheter der statlige løsninger inngår som en del av den kommunale tjenesten. Hvilke muligheter og konsekvenser gir dette? Og hvordan samarbeider vi best mulig for å få disse tjenestene i bruk?
1. Finnes det grenser for samarbeid kommune-stat?
Konsekvenser og muligheter med at staten leverer tjenester til kommunal sektor. Når staten leverer tjenester til kommunal sektor – hvem har da ansvaret for tjenestene som tilbys innbygger?
Introduksjon v/ Kristin Weidemann Wieland, Områdedirektør i KS: Et digitalt, nasjonalt økosystem - for brukervennlige tjenester.
Behovet for samspill om utvikling av tjenester er åpenbart – men det er også mulige utfordringer med dette, som vi må være bevisst. Samtale om tema med: Jan Hjelle, ekspedisjonssjef i Kommunal- og distriktsdepartementet, Harald Hegeberg, Divisjonsdirektør strategi og utvikling i Bufdir og Kristin Weidemann Wieland.
Moderator: Jens Nørve, Digdir
2. Kommunal sektor løfter i flokk
Vi blir kjent med hvordan kommunal sektor jobber sammen om digitaliseringen, og hvordan stat og kommune med godt samarbeid kan få løsninger raskt i bruk, og hente gevinster av offentlige investeringer. Digitaliseringsnettverk som en del av strukturene for KS samordning spiller en viktig rolle i for å realisere våre felles ambisjoner om «En digital offentlig sektor».
Ved Kjetil Århus, direktør i Bergen kommune/ DigiVestland.
Medvirkende




Takk for i år!
Konferansen kan også følges digitalt via direkte strømming på digdir.no til redusert pris. Redigert opptak av konferansen blir tilgjengelig gratis på digdir.no tidligst 22. september.
Priser
Priskategori | Eks. mva. |
---|---|
Ordinær deltagerpris, begge konferansedager, inkl. festmiddag og overnatting 22.-23. august | 7700,- |
Ordinær deltagerpris, begge konferansedager, inkl. festmiddag uten overnatting | 6400,- |
Ordinær deltagerpris, begge konferansedager | 5500,- |
Studenter / StartUps, begge konferansedager | 2750,- |
Digital deltagelse | 2750,- |
For utstillere (se mer informasjon på utstillersiden) | Eks. mva. |
---|---|
Standard pakke for stand begge dager. Inkluderer:
|
35000,- |
*Tillegg for middag og overnatting for standdeltakere (ut over standard pakke). Pris pr person. | 2000,- |
Ekstra bemanning stand, inntil 2 deltakere pr stand begge konferansedager, med dagpakke, festmiddag og overnatting. Pris pr person. | 4000,- |