Styrket samarbeid med privat sektor
Vi må effektivisere offentlig sektor for å få mer ut av ressursene. Det offentlige skal ikke gjøre selv det som markedet kan gjøre bedre. Digital samhandling med næringslivet og frivillige organisasjoner kan gi grunnlag for nye, innovative tjenester.
Innhold
Initiativ: Utarbeide felles prinsipper for samarbeid med privat sektor på digitaliseringsområdet
Regjeringen vil utarbeide felles prinsipper for samarbeid med privat sektor på digitaliseringsområdet med sikte på å videreutvikle et slikt samarbeid.
Ansvarlig departement | Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) |
---|---|
Utførende direktorat/virksomhet | Digitaliseringsdirektoratet |
Gjennomføres | 2020–2021 |
Status fremdrift (oppdateres halvårlig) | Ikke startet – Initielt arbeid i Digitaliseringsdirektoratet er igang |
Målsetting og leveranser:
-
Etablere prinsipper for offentlig privat samarbeid på digitaliseringsområdet som understøtter en «mangedobling» av økte samfunnsgevinster
-
Et samarbeid basert økt bruk og utbredelse av offentlige fellesløsninger til privat sektor kunne mangedoble samfunnseffekten utover å «kun» å bruke de til tradisjonell myndighetsutøvelse
Viktige understøttende aktiviteter
-
Erfaringene og kunnskapsgrunnlaget Altinn har opparbeidet under tiden i Brreg med oppstart av OPS'ene, og spesielt DSOP fra 2016
-
Utredning om privates bruk av fellesløsningene (KMD/Wikborg Rein)
-
Tilrettelegging for tverrsektoriell samhandling (Digitaliseringsdirektoratet)
Viktigste medvirkende virksomheter og samarbeidspartnere:
- KS
- Representanter fra kommunene
- Representanter fra privat næringsliv
Initiativ: Etablere et program for økt samhandling mellom offentlig sektor og oppstartsselskaper
Regjeringen vil sette i gang et arbeid med etablering av et program for økt samhandling mellom offentlig sektor og oppstartsselskaper etter modell av liknende programmer i USA og Europa.
Ansvarlig departement | Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) |
---|---|
Utførende direktorat/virksomhet | Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) |
Gjennomføres | 2020–2021 |
Status fremdrift (oppdateres halvårlig) | På plan – Senter for innovasjonskjøp (StartOFF) piloteres i oktober og november |
Målsetting og leveranser:
-
Mål om å etablere et senter for innovasjonsinnkjøp (StartOFF) fra og med 1. januar 2021
-
Pilotering av StartOFF høsten 2020 – StartOFF er et rammeverk for «oppstartsvennlige» anskaffelser, og legger til rette for nye, innovative måter å løse behov på, slik at små oppstartselskaper skal kunne være leverandører til det offentlige.
Viktige understøttende aktiviteter:
- Meld. St. 30 (2019–2020) – En innovativ offentlig sektor — Kultur, ledelse og kompetanse
Viktigste medvirkende virksomheter og samarbeidspartnere:
- Digitaliseringsdirektoratet
- Arkivverket
- Innovasjon Norge
- Næringslivet