Hopp til hovedinnhold

Formålet med prosjektet er å effektivisere samhandlingen mellom næringsaktørene og det offentlige samt å øke kvaliteten på saksbehandlingen. Støtte: kr 9 538 000.

Det skal etableres en ‘Min side portal’ for alle aktører i fiskeri- og havbruksnæringen som kan nås på mobil, nettbrett og PC. All dialog mellom næringen og Fiskeridirektoratet foregår i dag i form av brev, telefon, e-post samt en begrenset bruk av skjematjenester i Altinn.

Den nye løsningen vil i tillegg til en mer effektiv saksbehandling og rapportering omfatte kvotestatus for fiskeri, overføring av kvoter mellom fartøy, bruk av leiefartøy, oversikt over gjeldende regelverk og fiskerimeldinger.

Prosjektet er avsluttet.

Suksessfaktorer i prosjektgjennomføringen

Vi har bygget opp Min Side med Mikroarkitektur og med React som utviklingsplattform. Det gir oss en veldig stor fleksibilitet og skalerbarhet i løsningen. I tillegg til meget god ytelse og stabilitet.

Vi har fokusert på enkle prosesser med god datakvalitet som gir verdi for brukerne i tidig fase. Vi kunne vært enda flinkere på dette punktet.

Viktige læringspunkter fra prosjektet

Sørg for å velge en fremtidsrettet teknologi.

Bygg løsninger på beste praksis, det vil si med mikroarkitektur.

Sørg for å avdekke konkrete enkle behov.

Fokus på datakvalitet.

Fokus på datasikkerhet og integrasjon mot Altinn og bruk av ID-porten.

Fokus på design og brukervennlighet.

Sørg for å ikke ha for mange parallelle prosjekter gående samtidig. Det er meget problematisk for oss at vi ble «tvunget» til å kjøre prosjektet de definerte årene som midlene kunne deles ut. Vi kunne egentlig tenkt oss å vente 2 år slik at kunne sluttført andre mer viktige prosjekter før vi måtte starte på dette. At midlene er knyttet opp til regnskapsår er en veldig stor risiko.