Hopp til hovedinnhold

Politidirektoratets Stimulab-prosjekt «Innbyggerstemmen» er en av finalistene til prisen «Service Design Award 2023». Det betyr at prosjektet anerkjennes som en internasjonal casestudie for tjenestedesign i verdensklasse.

28. september 2023

Politidirektoratet hadde som mål å tenke nytt og styrke utenfra-og-inn-perspektivet i alle politiets utviklingsprosesser. Det har de i stor grad lykkes med, takket være dette Stimulab-prosjektet.

Team Innbyggerstemmen skal gi god dialog med publikum

Stimulab ved Digdir og Doga har bidratt i innsikts- og oppstartsfasen av prosjektet. Det er derfor også en stor anerkjennelse av Stimulab som metode at prosjektet nå er finalist til denne høythengende designprisen.

Et av resultatene av prosjektet er at Politiet i 2022 har etablert Team Innbyggerstemmen. Teamet fungerer som en intern tjeneste for hvordan politiet kan få en god dialog med innbyggerne og involvere dem mer i det daglige. Teamet gir støtte og coaching, mobiliserer ledere, deler innsikt og utvikler metoder og kompetanse på tvers av organisasjonen.

– Prosjektet viser hvordan brukerinvolvering gir bedre måter å løse oppgaver på, og hvordan polititjenestene kan utvikles i samarbeid og dialog med innbyggerne. Vi er stolte av Innbyggerstemmen som en del av Stimulab-porteføljen og ønsker Politidirektoratet lykke til i kåringen.

Involvering blir pensum på Politihøyskolen

Oppnådde resultater så langt er flere små og store eksempler på innbyggerinvolvering som testes ut og blir delt på tvers av organisasjonen:

  • Politiet inviterer lokalsamfunnet til å diskutere hvordan de kan løse konkrete lokale problemer sammen med innbyggerne.
  • Nettsvindel mot eldre sprer seg. Lokalt politi tester ut nye måter å nå ut til eldre på for å lære dem hva de trenger for å føle seg trygge på nettet.
  • LHBTQI+-delen av befolkningen har mindre tillit til politiet. Det samles derfor inn innsikt i hvordan man kan få LHBT+-borgere til å føle seg tryggere. En undersøkelse med mer enn 10 000 respondenter ga politiet verdifull og ny innsikt som har blitt brukt i flere beslutningspunkter, og i dialog med minoritetsnettverk.
  • I flere regioner opplever politiet at ungdom nekter å snakke med dem om kriminalitet de kjenner til, i frykt for å bli sett på som en «tyster». Det har lokalt politi fått kjennskap til gjennom anonyme undersøkelser, og denne innsikten brukes i dialog med ungdom og skoler.

Politiet har lykkes med å sette innbyggerinvolvering på agendaen hos lederne i politiet, og tilbakemeldingen fra distriktene er at de øker sin kompetanse i hvordan innbyggerne kan lyttes til. Fra 2023 er innbyggerinvolvering også blitt del av pensum på Politihøyskolen.

19 finalister i tre kategorier

Service Design Award arrangeres av Service Design Network, og er den første internasjonale tjenestedesignprisen som anerkjenner prestasjoner i både offentlig og privat sektor. En internasjonal jury som består av eksperter innenfor tjenestedesign har valgt ut 19 finalister i tre kategorier: Professional Commercial, Professional Non-profit/Public Sector med seks finalister, Professional Commercial and Student. Politidirektoratets prosjekt konkurrerer mot fem andre nominerte innenfor sin kategori (Professional Non-profit/Public Sector).

Vinnerne offentliggjøres på Service Design Global Conference 2023 i Berlin 5. oktober.

Les mer om Politiet og hvordan de har jobbet med innbyggerinvolvering

Kontakt

Sigrid Grønland Hoel

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: 94833202

Caroline Grubstad Hoff

Rådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: +47 97 19 24 51