Hopp til hovudinnhald
Emner:
  • Informasjonsforvaltning
  • Datadeling
Tid:
Onsdag 26. april kl. 09:00–11:00, 2023
Stad:
Digitalt møte

Fagleg arena for informasjonsforvaltning er ein fast møteplass for dei med interesse for problemstillingar knytt til arbeid med informasjonsforvaltning. Dette er digitale møte der vi legg vi opp til at deltakarane kan stille spørsmål og dele historiar og erfaringar. Møta er opne for alle.

I dette møte har vi følgene agenda:

09:00 «Strategi for kunnskapsbasert utvikling, innovasjon og teknologi for Oslo kommune»

Oslo bystyre behandlet onsdag 22.03.23 byrådets forslag til felles utviklingsstrategi for Oslo kommune, og ga en enstemmig tilslutning til målene for strategien og tok øvrig innhold til orientering. Strategien er jobbet fram av flere byrådsavdelinger i fellesskap, og er sluttresultatet av en omfattende prosess med bred involvering. Både av de fleste virksomhetene i kommunen, og også sentrale fagmiljø på ulike felt. Med dette har vi i Oslo kommune fått en felles utviklingsstrategi, som det er bred tverrpolitisk enighet om og med solid forankring i alle sektorer og virksomheter i kommunen.

Strategien kan oppfattes som et tillegg og overbygning til de mange andre strategier, handlingsplaner og tiltak som foregår ute i kommunen - og gir en tydelig retning og forteller hvordan utviklingsarbeidet i sektorene og virksomhetene skal drives. I tillegg vil en del av ambisjonene i strategien lede fram til konkrete tiltak og løsninger som vil komme hele kommunen til gode.

Den felles utviklingsstrategien skal og vil være styrende både for mye av det arbeidet Oslo kommune vil drive med, og også hva Oslo kommune vil mene, i ulike samarbeidsfora som Skate, KommIT-strukturen, i dialog med og rundt digitaliseringsnettverkene, i økosystemene rundt helse og oppvekst, etc.
Presentert av Vidar Holmane og Terese Holstad Bjerke, Oslo kommune

10:00 «Helhetlig informasjon og digital assistanse»

For at offentlige tjenester skal oppleves som sammenhengende for brukeren må informasjonen vi publiserer fremstå som helhetlig for brukeren. Brukeren skal enkelt finne den informasjonen de trenger, forstå det de finner og få gjort det de skal.

Offentlig sektor bygger allerede flere gode tjenester for publikum på ulike områder, fra veiledende nettsider til innloggede tjenester der du får tilgang til egne data. Flere av livshendelsene jobber også med tiltak knyttet til helhetlig informasjon. Med så høy aktivitet på området er det essensielt at vi tilnærmer oss disse tverrgående utfordringene likt.

Helhetlig informasjon for digital assistanse (HIDA) er et tverrfaglig team i Digdir som jobber smidig for å finne ut hva offentlige etater trenger av felles føringer og hvilken kunnskap og løsninger vi kan dele. Målet vårt er å bidra til at det offentlige lager bedre og mer sammenhengende informasjon og digitale tjenester. I denne presentasjonen blir du kjent med utfordringsbildet og hvordan HIDA jobber.
Presentert av Karete Hvidsten og Astri Synnøve Verdal, Digdir

Vi gjer merksam på at det blir gjort videoopptak av møta. Deltakarar kjem med på opptaket berre når ein sjølv aktiverer eigen mikrofon eller kamera.

Skriv gjerne i Datalandsbyen om de har spørsmål til innleiarar eller forslag til tema for Fagleg arena, så tek vi med oss innspela vidare: Møter og arrangementer | Datalandsbyen (norge.no)

Kontakt

Terje Bertelsen

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: +47 99 41 40 09