Hopp til hovedinnhold

En ny digital løsning for meldingsutveksling mellom saksbehandlere i det offentlige og fastleger er nå under utvikling. Det skjer ved at saksbehandlere i det offentlige kan sende brev direkte til fastlegens pasientjournalsystem. Dette vil redusere manuell håndtering og spare tid for partene.

Opprettet: 17. desember 2025

Samarbeid på tvers


Digitaliseringsdirektoratet (Digdir), Norsk Helsenett (NHN), Den norske legeforening (DNLF), KS og KS Digital samarbeider om å effektivisere utveksling av informasjon mellom ulike aktører og fastlegene. Saksbehandlere i offentlig sektor vil da kunne sende brev direkte fra sine sak/arkiv- og fagsystemer til fastlegers EPJ (pasientjournalsystem).


– Effektivisering av kommunikasjonen mellom offentlige saksbehandlere og fastleger vil gi gevinster for alle parter. Det blir også tryggere deling av personopplysninger, sier avdelingsdirektør Terje Wistner i KS.


KS Digital utvikler løsningen som muliggjør digital meldingsutveksling fra kommunale, fylkeskommunale og statlige virksomheter direkte til fastlegenes pasientjournalsystemer. KS Digital utvikler kodebiblioteket som også brukes av Digdir i denne løsningen. Slik vil vi dekke både statlige og kommunale virksomheter. Løsningen benytter infrastruktur og API fra Norsk helsenett for utveksling av meldinger i helsesektoren.


– Vi er veldig glade for det tette samarbeidet med Digdir og NHN om de tekniske leveransene. Sammen får vi nå på plass en tjeneste mange har ventet på og etterspurt, sier daglig leder Sidsel Nordhagen i KS Digital.


Lansering av løsningen forutsetter av leverandørene gjør nødvendig utvikling av grensesnitt.
I praksis vil fastlegene nå få mulighet til å motta brev fra det offentlige samme sted som de har oversikt over øvrige meldinger og gjøremål – og de vil også kunne svare direkte herfra. Løsningen blir tilgjengelig for aktører i kommunal og fylkeskommunal sektor gjennom SvarUt, og i statlig sektor gjennom Digdirs eFormidling.


– Endelig får vi på plass en effektiv digital løsning som fungerer på tvers av sektorer. Dette vil styrke personvernet og gjøre kommunikasjonen mellom offentlige aktører og fastlegene både enklere og tryggere. Når digitalisering styres av reelle behov, skaper det gevinster for både pasientene og helsetjenesten, sier Ann-Karin Rime, president i Legeforeningen.


Den nye løsningen forventes å gi store tidsbesparelser for både fastleger og saksbehandlere i offentlig sektor. Samtidig styrkes pasienters personvern gjennom en mer sikker meldingsutveksling.


– Fram til nå har forsendelser mellom fastleger og saksbehandlere delvis bestått av manuell håndtering og oppfølging. Å flytte all kommunikasjon inn i pasientjournalistsystemet mener vi øker sikkerheten rundt håndtering av personverndata, noe som til syvende og sist kommer innbyggere til gode, sier avdelingsdirektør Nina Olsen Munthe i Digdir.

Prosjektet hadde sin oppstart våren 2025, og har kommet langt med utvikling av den tekniske løsningen. Saksbehandlere i offentlig sektor vil med den nye løsningen kunne sende melding direkte fra sine sak/arkiv- og fagsystemer til fastlegers pasientjournalsystem (EPJ). Fastlegen skal kunne svare direkte tilbake, i tillegg til å selv kunne starte en dialog. Dermed vil begge parter kunne utveksle informasjon fra sine ordinære arbeidsflater på en sikker og trygg måte, når leverandørene har gjort sin tilpasning i sine fag- og sak/arkivsystemer.


Det planlegges for utprøving av løsningen fra starten av 2026.