Årets Brukerråd for fellesløsningene gikk av stabelen 24. og 25. september. Tema for konferansen var «Byggeklosser for trygg og inkluderende digitalisering». Arrangementet var heldigitalt og gratis. Gikk du glipp av sendingen eller ønsker å se den på nytt, kan du nå se opptak av begge dagene.
Opptak fra dag 1
Opptak fra dag 2
Se spørsmål og svar som kom inn
Program
Brukerrådet dag 1. «Byggeklosser for en trygg og inkluderende fremtid». Programledere er Mari Jøndahl og Olav Skarsbø.
09:00
Velkommen til Brukerrådet 2024
Frode Danielsen, Mari Forberg Jøndahl, Olav Skarsbø
Program klokka 09:00. Velkommen til Brukerrådet 2024 med Frode Danielsen, Mari Forberg Jøndahl, Olav Skarsbø
Medvirkende
Danielsen vart utnemnt til direktør i Digitaliseringsdirektoratet i mars 2023 etter å ha vore konstituert i stillinga sidan november 2022. Han var avdelingsdirektør for digitale fellesløysingar i Digdir i perioden 2021-2022, har jobba med nasjonale fellesløysingar i 15 år, og har mellom anna hatt ei sentral rolle i å bygge opp eit sterkt og leveransedyktig forvaltningsmiljø for løysingane. Danielsen er utdanna jurist frå Universitetet i Bergen.
Mari er fagdirektør i Digitaliseringsdirektoratet, og brenner for effektive, gode og tilgjengelige digitale tjenester. Hun har jobbet med digitalisering av tjenester både i privat og offentlig sektor i mer enn 20 år. Siden 2018 har fokuset vært rettet mot bruk av Nasjonale Fellesløsninger og å synliggjøre verdien av at vi løfter digitaliseringen i fellesskap til det beste for innbyggeren.
Olav er seniorrådgivar i Digdir og deltek blant anna i programrådet for Brukarrådet, Digitaliseringskonferansen og NOKIOS. Olav jobbar med Digdir sine nasjonale fellesløysingar, samanhengande tenester, heilheitleg informasjon og digital assistanse. Han er opptatt av eit godt samarbeid med marknaden og korleis vi i det offentlege kan gi innbyggaren, næringsliv og frivillig sektor gode og effektive digitale tenester.
Kampen om det digitale skiftet
Ingrid Aukrust Rones
Program klokka . Kampen om det digitale skiftet med Ingrid Aukrust Rones
Nå går det fort. Dette bør du som er leder, tjenesteutvikler og teknolog vite om bigtech og det som skjer på den internasjonale arenaen. Hvilken makt og rolle har EU i kampen om det digitale skiftet, og hvorfor er EU så viktig for oss som jobber med digitalisering i Norge? Og handler det kun om teknologi?
Medvirkende
Ingrid Aukrust Rones er Public Policy Manager hos Nordheim Digital. Hun jobber med digitale transformasjoner i skjæringspunktet mellom juss, politikk og teknologi. Som tidligere nasjonal ekspert i Europakommisjonen hadde hun ansvaret for medie og fremvoksende teknologi, og ledet en rekke innovative dialog- og kunnskapsprosjekter på områder med begrenset data. Hun har jobbet som konsulent i London og rådgiver i norsk offentlig sektor. Hennes unike og internasjonale perspektiv ser på sammenhengen mellom den teknologiske utviklingen og samfunnsutfordringene verden står overfor. Hun er opptatt av å formidle hvordan geopolitikk har en enorm innvirkning på det digitale skiftet i Norge.
Fra det store bildet til utfordringene i Norge
Frode Danielsen, Ingrid Aukrust Rones
Program klokka . Fra det store bildet til utfordringene i Norge med Frode Danielsen, Ingrid Aukrust Rones
Medvirkende
Danielsen vart utnemnt til direktør i Digitaliseringsdirektoratet i mars 2023 etter å ha vore konstituert i stillinga sidan november 2022. Han var avdelingsdirektør for digitale fellesløysingar i Digdir i perioden 2021-2022, har jobba med nasjonale fellesløysingar i 15 år, og har mellom anna hatt ei sentral rolle i å bygge opp eit sterkt og leveransedyktig forvaltningsmiljø for løysingane. Danielsen er utdanna jurist frå Universitetet i Bergen.
Ingrid Aukrust Rones er Public Policy Manager hos Nordheim Digital. Hun jobber med digitale transformasjoner i skjæringspunktet mellom juss, politikk og teknologi. Som tidligere nasjonal ekspert i Europakommisjonen hadde hun ansvaret for medie og fremvoksende teknologi, og ledet en rekke innovative dialog- og kunnskapsprosjekter på områder med begrenset data. Hun har jobbet som konsulent i London og rådgiver i norsk offentlig sektor. Hennes unike og internasjonale perspektiv ser på sammenhengen mellom den teknologiske utviklingen og samfunnsutfordringene verden står overfor. Hun er opptatt av å formidle hvordan geopolitikk har en enorm innvirkning på det digitale skiftet i Norge.
Hva er de viktigste satsningene for fellesløsningene fremover?
Andreas Gjertin Rafaelsen, Nina Olsen Munthe
Program klokka . Hva er de viktigste satsningene for fellesløsningene fremover? med Andreas Gjertin Rafaelsen, Nina Olsen Munthe
- Altinn og fellesløsningene, overblikk
- Om sikkerhet: teknologi, plattform, utvikling og prosesser
Medvirkende
Andreas G. Rafaelsen har jobba med utvikling av Altinn sidan 2010 og har hatt roller som arkitekt, løysingsansvarleg, og seinast leiar for utviklingsseksjonen sidan 2018. Han har også fleire års erfaring frå Kongsberg Spacetec, som prosjektleiar og utviklar. Rafaelsen er utdanna sivilingeniør i informatikk frå universitetet i Tromsø.
Olsen Munthe er utdannet jurist fra UiO. Hun gløder for digitale fellesløsninger i offentlig sektor og jobbet med markeds- og tjenesteoppfølging i direktoratet i en årrekke før hun ble avdelingsdirektør. Fra tidligere har hun også lang erfaring som avdelingsdirektør for veiledningstjenesten i Skatteetaten.
Hvordan jobber kommuner og stat sammen for å utvikle bedre og brukerrettede tjenester?
Andreas Gjertin Rafaelsen, Nina Olsen Munthe, Sidsel Nordhagen
Program klokka . Hvordan jobber kommuner og stat sammen for å utvikle bedre og brukerrettede tjenester? med Andreas Gjertin Rafaelsen, Nina Olsen Munthe, Sidsel Nordhagen
Samtale mellom Digdir og KS.
Medvirkende
Andreas G. Rafaelsen har jobba med utvikling av Altinn sidan 2010 og har hatt roller som arkitekt, løysingsansvarleg, og seinast leiar for utviklingsseksjonen sidan 2018. Han har også fleire års erfaring frå Kongsberg Spacetec, som prosjektleiar og utviklar. Rafaelsen er utdanna sivilingeniør i informatikk frå universitetet i Tromsø.
Olsen Munthe er utdannet jurist fra UiO. Hun gløder for digitale fellesløsninger i offentlig sektor og jobbet med markeds- og tjenesteoppfølging i direktoratet i en årrekke før hun ble avdelingsdirektør. Fra tidligere har hun også lang erfaring som avdelingsdirektør for veiledningstjenesten i Skatteetaten.
Sidsel Nordhagen har vært daglig leder i KS Digitale fellestjenester siden 1.10.2023. Hun har bred bakgrunn som topp- og mellomleder innen digitalisering og IT fra ulike virksomheter i både privat og offentlig sektor. Hennes erfaring kommer blant annet fra Sopra Steria, Lørenskog kommune, Helsedirektoratet og Oslo Børs. Hun har siden 2023 vært styremedlem i Helseplattformen as.
Digital inkludering. Hva bør skje, hva skjer?
Malin Rygg, Bjørn Erik Thon
Program klokka . Digital inkludering. Hva bør skje, hva skjer? med Malin Rygg, Bjørn Erik Thon
Samtale mellom Malin Rygg og Bjørn E. Thon (Likestillings- og diskrimineringsombudet).
Medvirkende
Rygg er direktør for Tilsynet for universell utforming av ikt i Digdir – Uu-tilsynet. Tilsynet har ansvar for å følge opp forskrift om universell utforming av ikt-løsninger, knyttet til likestillings- og diskrimineringsloven. Tilsynet er ti år i 2023 og har som visjon et samfunn uten digitale barrierer. Rygg er jurist med erfaring fra blant annet Konkurransetilsynet og har tidligere jobbet som advokat og dommer. Hun har også vært leder for Strategic Advisory Group on Accessibility (SAGA), som er en strategisk rådgivningsgruppe som skal arbeide med å inkludere universell utforming i alt relevant standardiseringsarbeid på europeisk nivå.
Bjørn Erik Thon tiltrådte som likestillings- og diskrimineringsombud i 2022. Han har tidligere vært direktør for Datatilsynet og var forbrukerombud fra 2000 til 2010. Thon er utdannet jurist, og har vært advokatfullmektig og dommerfullmektig. Var politisk rådgiver for Odd Einar Dørum i Justisdepartementet fra 1999-2000.
10:00
Pause
Program klokka 10:00. Pause med
10:15
Samarbeidsportalen – din kanal for å holde deg oppdatert om fellesløsningene
Erlend Husabø
Program klokka 10:15. Samarbeidsportalen – din kanal for å holde deg oppdatert om fellesløsningene med Erlend Husabø
Hva er nytt? Hvor finner du viktig informasjon om prosjekter, status på løsningene, arrangement etc
Medvirkende
eID - din nøkkel til digital inkludering
Stig Slaatto-Hornnes
Program klokka . eID - din nøkkel til digital inkludering med Stig Slaatto-Hornnes
Elektronisk ID er nøkkelen til mye av det vi trenger i hverdagen – ikke minst til mange offentlige digitale tjenester.
Vi innleder dette sporet med produktgruppeleder for Tillitstjenester, Stig Slaatto Hornnes.
Medvirkende
Stig Slaatto-Hornnes er fagdirektør i Digdir, og har i mage år jobbet med fellesløsningene. I dag er han blant annet ansvarlig for ID-porten, og har vært med på arbeidet med Nasjonal strategi for eID i offentlig sektor som ble lansert i 2023. Han deltar også i arbeidet med eIDAS 2.0, og vil snakke om arbeidet med innføring av dette i Norge.
MinID – sikrere og bedre
Stig Slaatto-Hornnes, Runar Elle Smelror, Sindre Børsheim Ramung, Eldar Venes
Program klokka . MinID – sikrere og bedre med Stig Slaatto-Hornnes, Runar Elle Smelror, Sindre Børsheim Ramung, Eldar Venes
På Brukerrådet i fjor lanserte vi MinID+, som markerte starten på arbeidet med å gjøre MinID sikrere og mer brukervennlig. I løpet av det siste året har vi fortsatt arbeidet med å styrke sikkerheten og forbedre brukeropplevelsen i MinID.
Hvilke krav og behov har helsesektoren, og hva har vi gjort for å styrke sikkerheten og øke brukervennligheten?
Medvirkende
Stig Slaatto-Hornnes er fagdirektør i Digdir, og har i mage år jobbet med fellesløsningene. I dag er han blant annet ansvarlig for ID-porten, og har vært med på arbeidet med Nasjonal strategi for eID i offentlig sektor som ble lansert i 2023. Han deltar også i arbeidet med eIDAS 2.0, og vil snakke om arbeidet med innføring av dette i Norge.
Runar Elle Smelror er konsulent i Deloitte og jobber som prosjektleder og prosjektkoordinator i DigiUng i Helsedirektoratet. Han har 10 års erfaring fra kliniske prosjekter rettet mot ungdom og digitale helseløsninger. Runar er opptatt av utvikling og bruk av digitale løsninger i helse- og omsorgssektoren for å sikre et kvalifisert og likt helsetilbud for alle.
Sindre Børsheim Ramung jobber med krav og løsningsarkitektur, spesielt for fellesløsningene MinID, Kontakt- og reservasjonsregisteret og eSignering. Sindre har jobbet i Digitaliseringsdirektoratet siden 2009.
Eldar Venes har bakgrunn som utvikler og jobber som teamleder for fellesløsningene MinID og Kontakt- og reservasjonsregisteret. Han har jobbet i Digitaliseringsdirektoratet siden 2013.
MinID – utstedelse i skolen
Nour Eddine Elkadi, Trond Gjellum, Hildegunn Vada
Program klokka . MinID – utstedelse i skolen med Nour Eddine Elkadi, Trond Gjellum, Hildegunn Vada
Vi jobber med utvikling av en løsning for å utstede MinID i skolen i samarbeid med Feide, KS og Udir.
Medvirkende
Nour-Eddine er prosjektleder for MinID for ungdom. Han er utdannet samfunnsøkonom og har enkeltemner innen digital forretningsutvikling og programmering.
Trond Gjellum er rådgiver ved Ellingsrud skole, en ungdomsskole i bydel Alna. Gjellum har jobbet 27 år i Oslo-skolen, og er utdannet sosialantropolog. Han mottok i 2011 premie fra Kunnskap Oslo for beste Oslo-forskning med sin masteroppgave "Skulle bare skremme'n!", en studie av etniske minoritetsungdommers bruk av den etniske majoritetens stereotypier i strategier for sosial identifikasjon.
Hildegunn Vada er produktområdeleder i Sikt, og leder arbeidet med Feide, kunnskapssektorens tjeneste for innlogging og datadeling. Hun er utdannet sivilingeniør fra NTNU, og har lang erfaring innen arbeid med eID og identitetsforvaltning i ulike roller som både utvikler, prosjektleder og leder.
Slik jobber BankID med digital inkludering
Jan Bjerved
Program klokka . Slik jobber BankID med digital inkludering med Jan Bjerved
Slik jobber BankID med digital inkludering.
Medvirkende
Hvordan vurdere risiko når man velger sikkerhetsnivå for innlogging til egne tjenester?
Stig Slaatto-Hornnes, Edvin Tengs Leirvåg, Jørgen Binningsbø
Program klokka . Hvordan vurdere risiko når man velger sikkerhetsnivå for innlogging til egne tjenester? med Stig Slaatto-Hornnes, Edvin Tengs Leirvåg, Jørgen Binningsbø
Mange offentlige tjenester har valgt å kreve sikkerhetsnivå «Høyt» for innlogging til noen eller alle tjenester. Resultatet er at en ikke ubetydelig andel av befolkningen ikke klarer å møte kravene, og dermed faller utenfor fordi de ikke har eller får BankID.
Medvirkende
Stig Slaatto-Hornnes er fagdirektør i Digdir, og har i mage år jobbet med fellesløsningene. I dag er han blant annet ansvarlig for ID-porten, og har vært med på arbeidet med Nasjonal strategi for eID i offentlig sektor som ble lansert i 2023. Han deltar også i arbeidet med eIDAS 2.0, og vil snakke om arbeidet med innføring av dette i Norge.
Edvin Tengs Leirvåg er utdannet jurist og har stor interesse for teknologi. Han jobber i Digdir med eID og informasjonssikkerhet.
Jørgen er produkteier, og har jobbet med videreutviklingen av ID-porten, Maskinporten og andre fellesløsninger siden 2015.
Altinn Autorisasjon - hvordan fungerer det?
Stig Slaatto-Hornnes, Espen Kørra
Program klokka . Altinn Autorisasjon - hvordan fungerer det? med Stig Slaatto-Hornnes, Espen Kørra
En praktisk gjennomgang av hvordan du administrerer tilganger i Altinn.
Medvirkende
Stig Slaatto-Hornnes er fagdirektør i Digdir, og har i mage år jobbet med fellesløsningene. I dag er han blant annet ansvarlig for ID-porten, og har vært med på arbeidet med Nasjonal strategi for eID i offentlig sektor som ble lansert i 2023. Han deltar også i arbeidet med eIDAS 2.0, og vil snakke om arbeidet med innføring av dette i Norge.
Espen Kørra er produkteier for Altinn Autorisasjon. Han begynte i Digdir i 2014, der han jobbet som både løsningsarkitekt og produkteier for eFormidling. Etter et kort avbrekk i 2021-2022, hvor han jobbet med robotisering i anleggsbransjen, vendte Espen tilbake høsten 2022 for lede arbeidet med Altinn Autorisasjon.
11:30
Pause
Program klokka 11:30. Pause med
Lunsj
12:00
eSignering – ny funksjonalitet
Morten Andre Hansen
Program klokka 12:00. eSignering – ny funksjonalitet med Morten Andre Hansen
Medvirkende
Maskinporten – sikker og effektiv deling av data
Stig Slaatto-Hornnes, Jørgen Binningsbø, Bjarne Muri
Program klokka . Maskinporten – sikker og effektiv deling av data med Stig Slaatto-Hornnes, Jørgen Binningsbø, Bjarne Muri
Løsningen har spart samfunnet for 1 milliard kroner. Hvordan fungerer Maskinporten og hvordan ta den i bruk?
Medvirkende
Stig Slaatto-Hornnes er fagdirektør i Digdir, og har i mage år jobbet med fellesløsningene. I dag er han blant annet ansvarlig for ID-porten, og har vært med på arbeidet med Nasjonal strategi for eID i offentlig sektor som ble lansert i 2023. Han deltar også i arbeidet med eIDAS 2.0, og vil snakke om arbeidet med innføring av dette i Norge.
Jørgen er produkteier, og har jobbet med videreutviklingen av ID-porten, Maskinporten og andre fellesløsninger siden 2015.
Bjarne Muri er konsulent og rådgiver i Computas med over 10 års erfaring som utvikler og arkitekt for offentlige etater. Han var tidlig ute med å bruke ID-porten på SAML og har fulgt overgangen til OIDC tett. Han har arbeidet med løsninger med Ansattporten og med sikkerhetsarkitektur for Maskinporten. Viktigst av alt så har han vært med å realisere mange kreative løsninger for å slippe riktige brukere inn og kategorisere dem smart. Bjarne er sertifisert i Azure arkitektur og har sin spesialitet knyttet til .NET kode og sikkerhet i Azure.
ID-porten vs Ansattporten
Stig Slaatto-Hornnes, Jørgen Binningsbø, Bjarne Muri
Program klokka . ID-porten vs Ansattporten med Stig Slaatto-Hornnes, Jørgen Binningsbø, Bjarne Muri
Erfaringer fra piloten og veien videre. Hvilke kundebehov ser vi i markedet?
Medvirkende
Stig Slaatto-Hornnes er fagdirektør i Digdir, og har i mage år jobbet med fellesløsningene. I dag er han blant annet ansvarlig for ID-porten, og har vært med på arbeidet med Nasjonal strategi for eID i offentlig sektor som ble lansert i 2023. Han deltar også i arbeidet med eIDAS 2.0, og vil snakke om arbeidet med innføring av dette i Norge.
Jørgen er produkteier, og har jobbet med videreutviklingen av ID-porten, Maskinporten og andre fellesløsninger siden 2015.
Bjarne Muri er konsulent og rådgiver i Computas med over 10 års erfaring som utvikler og arkitekt for offentlige etater. Han var tidlig ute med å bruke ID-porten på SAML og har fulgt overgangen til OIDC tett. Han har arbeidet med løsninger med Ansattporten og med sikkerhetsarkitektur for Maskinporten. Viktigst av alt så har han vært med å realisere mange kreative løsninger for å slippe riktige brukere inn og kategorisere dem smart. Bjarne er sertifisert i Azure arkitektur og har sin spesialitet knyttet til .NET kode og sikkerhet i Azure.
Hvordan setter vi nå sammen ulike fellesløsninger og bygger nye?
Jørgen Binningsbø, Espen Kørra, Tuva Benum
Program klokka . Hvordan setter vi nå sammen ulike fellesløsninger og bygger nye? med Jørgen Binningsbø, Espen Kørra, Tuva Benum
Tilgangsstyring, brukerstyrt systemtilgang og Systembruker
– hva er det og hvordan løser vi det?
Medvirkende
Jørgen er produkteier, og har jobbet med videreutviklingen av ID-porten, Maskinporten og andre fellesløsninger siden 2015.
Espen Kørra er produkteier for Altinn Autorisasjon. Han begynte i Digdir i 2014, der han jobbet som både løsningsarkitekt og produkteier for eFormidling. Etter et kort avbrekk i 2021-2022, hvor han jobbet med robotisering i anleggsbransjen, vendte Espen tilbake høsten 2022 for lede arbeidet med Altinn Autorisasjon.
Tuva Benum har over 20 års erfaring fra store moderniseringsprosjekter i offentlig sektor, der forenkling for næringsliv og innbyggere har vært sentrale mål. Nå jobber hun i Skatteetatens program Fremtidens innkreving med å legge til rette for at systemleverandører kan utvikle verdiøkende tjenester gjennom integrasjon med Skatteetaten. Fremtidens innkreving er Norges største og mest ambisiøse digitaliseringsprogram, og pågår fra 2022 til 2029.
eIDAS 2.0 - Digital lommebok
Stig Slaatto-Hornnes, Runar Brekke Ugelstad
Program klokka . eIDAS 2.0 - Digital lommebok med Stig Slaatto-Hornnes, Runar Brekke Ugelstad
- Status for arbeidet med regelverket i EU og Norge.
- Hvilke planer har vi for innføring og bruk i Norge?
- Hvordan påvirker eIDAS produktporteføljen?
Medvirkende
Stig Slaatto-Hornnes er fagdirektør i Digdir, og har i mage år jobbet med fellesløsningene. I dag er han blant annet ansvarlig for ID-porten, og har vært med på arbeidet med Nasjonal strategi for eID i offentlig sektor som ble lansert i 2023. Han deltar også i arbeidet med eIDAS 2.0, og vil snakke om arbeidet med innføring av dette i Norge.
Runar jobber i Nasjonal ressurssenter for deling og bruk av data. Han arbeider særleg med elektronisk identitet. Runar er utdanna jurist med ein mastergrad i rettsvitskap frå Universitet i Oslo og har skrive masteroppgåve om mobile data og sensitive personopplysninger. I tillegg har han spesialemner frå Bond University, Australia, og studert logistikk ved Høgskulen i Molde. Han har erfaring som advokat og der han mellom anna har arbeidd med forvaltningsrettslige spørsmål.
13:00
Pause
Program klokka 13:00. Pause med
13:15
Deling av politiattest - en nødvendig modernisering
Else-Marthe Sørlie Lybekk, Thomas Mathisen, Karl Jacob Sævil
Program klokka 13:15. Deling av politiattest - en nødvendig modernisering med Else-Marthe Sørlie Lybekk, Thomas Mathisen, Karl Jacob Sævil
I dag mottar man politiattest enten pr. post eller i digital postkasse. Enten må man printe ut politiattesten fra den digitale postkassen, levere den personlig eller pr. brevpost, eller så har man måttet sende politiattesten til mottaker via e-post, en som kjent usikker kanal.
Posten v/Digipost har samarbeidet med Norges Idrettsforbund om en løsning for enkel og trygg deling av politiattest.
Samarbeidet har forlenget den «digitale veien» ved å nå kunne dele politiattesten gjennom en sikker kanal, Digipost. Dette er en løsning som er mer i synk med tiden man lever i.
Vi har fokus på bedre støtte for sammenhengende tjenester. Hvordan jobber de ulike produktene for dette?
Medvirkende
Else-Marte Sørlie Lybekk er assisterende generalsekretær i Norges idrettsforbund og har tidligere vært fagsjef i Olympiatoppen, samt prosjektleder for Sunn jenteidrett. Hun har spilt 215 landskamper og vunnet en rekke prestisjetunge titler, inkludert OL-gull, verdensmesterskap, og tre europamesterskap. Hun har også vunnet den norske cupen, samt både serien og cupen i Tyskland. I løpet av sin karriere fra 1997 til 2008 samlet hun ni medaljer på elleve mesterskap. Med en dyp lidenskap for idretten er Else-Marte utdannet trener 3 i håndball. Som trebarnsmor og frivillig trener i Njård IL, har hun de siste åtte årene viet all sin fritid til å skape et positivt miljø for barn og unge innen breddehåndballen.
Thomas Mathisen er direktør for Digipost i Posten Bring, der han også har ansvar for selskapets tjenester innen digital signering og e-formidling. Som en av grunnleggerne av Digipost har Mathisen vært en drivkraft bak utviklingen av en sikker og brukervennlig digital infrastruktur for Norge. Mathisen har bakgrunn innen strategi og forretningsutvikling, med erfaring fra blant annet Accenture. Han er utdannet sivilingeniør fra NTNU, med spesialisering i industriell økonomi og teknologiledelse.
Karl Jacob er rådgiver i Digdir, og har nylig gått inn i rollen som produktsjef for Digital postkasse til innbygger. Han ønsker å bidra til å lage gode løsninger innen meldingsutveksling. Karl Jacob har jobbet mye mot sluttbruker i privat og offentlig sektor gjennom sin karriere.
Forbedringer og nyheter i kontakt- og reservasjonsregisteret
Sture Domaas Førre
Program klokka . Forbedringer og nyheter i kontakt- og reservasjonsregisteret med Sture Domaas Førre
Nå innføres verifikasjon av kontaktinformasjon, varsel ved registrering av duplikat kontaktinformasjon og strengere validering av mobilnummer.
Det gjøres grep for å bevisstgjøre brukere uten digital postkasse, det er innført et språkvalg-endepunkt, og testbrukere med diverse tilstander i KRR kan søkes frem i Tenor testdatasøk.
Få også med deg viktig informasjon om kommende endring: virksomhetsstyrt delegering av på-vegne-av-rettigheter.
Medvirkende
Sture Domaas Førre er produkteier for eSignering og kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR). Sture har jobbet i Digitaliseringsdirektoratet siden 2015 med teknisk forvaltning av fellesløsningene. Han var driftsleder for eSignering og Digital postkasse over en periode på fem år, og var fra 2020-2022 også prosjektleder for innføring av ny transportinfrastruktur for digital post til innbyggere. Fra 2022 var han driftsleder for eInnnsyn, eFormidling og ELMA, før han i januar 2024 gikk over til seksjon for strategi og tjenesteutvikling som produkteier.
14:00
Pause
Program klokka 14:00. Pause med
14:15
Status eInnsyn
Siv Kvåle Sanden, John Eivind Presterud
Program klokka 14:15. Status eInnsyn med Siv Kvåle Sanden, John Eivind Presterud
Produktsjef Siv Kvåle Sanden informerer om hva som har vært fokusområdet for eInnsyn siden sist Brukerråd.
De ser også på hvilke markedsaktiviteter som har vært gjennomført, hva som er planene videre og hva som skjer av teknisk utvikling.
Medvirkende
Siv Kvåle Sanden jobbar i seksjon for strategi og forretningsutvikling i Digitaliseringsdirektoratet. Ho er jurist og har sidan hausten 2023 jobba som produktsjef for eInnsyn. Saman med eInnsyn-teamet jobbar ho for styrke tilliten og engasjementet til offentleg forvaltning. Gjennom ein open og transparent forvaltning kan vi sikre tilgang til riktig informasjon og ta opplyste avgjerder.
John Eivind har jobbet som kravstiller/produkteier/løsningsarkitekt for eInnsyn siden høsten 2019. Han er lidenskapelig opptatt av hvordan norsk offentlighetslov styrker demokratiet og bygger tillit gjennom åpenhet, ansvarlighet og borgerdeltakelse. Innsynsrettigheter gir oss muligheten til å forme beslutninger, forhindre misbruk og fremme positiv utvikling. Med eInnsyn-plattformen går han inn for å effektivisere tilgangen til informasjon, og dermed øke tilliten og engasjementet mellom borgere og myndigheter.
Skriften på veggen - Fulltekstpublisering
Ole Jomar Moen
Program klokka . Skriften på veggen - Fulltekstpublisering med Ole Jomar Moen
Vi presenterer mulighetsrommet for fulltekstpublisering. Kan det gi en mulig vei mot færre innsynskrav?
Medvirkende
Ole Jomar Moen er Service manager for eInnsyn-løsningen. Han er en del av teamet som jobber med å gjøre offentlig forvaltning mer åpen og tilgjengelig.
Hvordan kan man enkelt hente ut data fra eInnsyn for bruk i statistikk?
Solveig Helene Warvik Geithus, Jon Sundby
Program klokka . Hvordan kan man enkelt hente ut data fra eInnsyn for bruk i statistikk? med Solveig Helene Warvik Geithus, Jon Sundby
Vi viser hvordan du enkelt kan få tilgang til, og oversikt over, statistikk i eInnsyn for internt bruk. Statistikken kan du bruke til å lage ulike spørringer, få oversikt over innholdet virksomheten har i eInnsyn, og hvilke journalposter det er størst aktivitet på.
Medvirkende
Solveig Helene Warvik Geithus jobbar med arkiv og dokumentasjonsforvaltning i Lotteri- og stiftelsestilsynet og har gjort det sidan hausten 2017. Ho har mellom anna bidratt i utviklinga Lotteri- og stiftelsestilsynet har hatt på eInnsyn, med oppretting av undereining og fulltekstpublisering av dokument dit sidan 1. september 2020. Ho sit i styringsrådet for eInnsyn.
Jon Sundby har siden 2009 vært spesialrådgiver ved Byrådsleders kontor, Oslo kommune. Han er systemeier for noen fellessystemer. bl.a. eInnsyn. Jon ønsker å bidra til befolkningens tillit til demokratiet gjennom gode løsninger for åpenhet og innsyn. Jon har samarbeid tett med Digdir helt fra starten av, og med utvikling av eInnsyn. Jon bidrar også som fagressurs i Styringsrådet for eInnsyn.
Full fart med fulltekst
Arne Sekkelsen, Joachim Schrader, Ingerid Gjølstad
Program klokka . Full fart med fulltekst med Arne Sekkelsen, Joachim Schrader, Ingerid Gjølstad
Fredrikstad kommune ønsker å legge til rette for åpenhet og innsyn i politiske prosesser og saksbehandling. I 2024 tok de i bruk eInnsyn til dette formålet. Kommunen har siden 2021 drevet med fulltekstpublisering og deler erfaringer med implementeringsprosessen i organisasjonen, og forteller hvilken nytte og verdi dette har hatt både for innbyggere og saksbehandlerne i kommunen.
Medvirkende
Joachim Schrader arbeider på byarkivet i Fredrikstad kommune som systemansvarlig for sak- og arkivtjenesten med oppgaver innen systemforvaltning, brukerstøtte og utvikling av nye løsninger innenfor digitalisering.
Ingerid Gjølstad er byarkivar for Fredrikstad kommune. Byarkivet er sentralarkiv for alle kommunens virksomheter, og håndterer årlig oppunder 300 000 registrerte dokumenter. Byarkivet har ansvaret for både arkivdanningen og arkivdepot for papirbaserte og digitale arkiver.
eInnsyn - en sikker og stabil fellesløsning
Bente Storsveen
Program klokka . eInnsyn - en sikker og stabil fellesløsning med Bente Storsveen
Høgskulen i Innlandet deler sin erfaring etter mange års bruk av eInnsyn.
Medvirkende
Bente Storsveen har over 37 års erfaring fra kommune, stat, tilsyn/direktorat og privat virksomhet innen fagområdet dokumentasjon- og informasjonsforvaltning.
eInnsyn på pensum
Øyvind Johan Heggstad
Program klokka . eInnsyn på pensum med Øyvind Johan Heggstad
Vi har besøkt Høgskulen i Volda og fikk et innblikk i hvordan de bruker eInnsyn i undervisningen på journalistutdanningen.
Medvirkende
Underviser blant annet i etikk, innsyn og offentlighet. Har jobbet med innsyn og offentlighet i over 25 år. Tidligere jobbet 23 år i NRK Møre og Romsdal. Vært medlem av Norsk Presseforbund sitt offentlighetsutvalg. Også jobbet i Sunnmørsposten og har erfaring som kommunikasjonsrådgiver i Ålesund kommune og Helse Midt-Norge.
Inspirasjonsforedrag
Frode Danielsen
Program klokka . Inspirasjonsforedrag med Frode Danielsen
Hvordan ser framtiden ut? Frode presenterer sin og Digdir sin fremtidsvisjon.
Medvirkende
Danielsen vart utnemnt til direktør i Digitaliseringsdirektoratet i mars 2023 etter å ha vore konstituert i stillinga sidan november 2022. Han var avdelingsdirektør for digitale fellesløysingar i Digdir i perioden 2021-2022, har jobba med nasjonale fellesløysingar i 15 år, og har mellom anna hatt ei sentral rolle i å bygge opp eit sterkt og leveransedyktig forvaltningsmiljø for løysingane. Danielsen er utdanna jurist frå Universitetet i Bergen.
15:10
Takk for i dag – og hva kan vi se frem til i morgen?
Program klokka 15:10. Takk for i dag – og hva kan vi se frem til i morgen? med
Brukerrådet dag 2. «Byggeklosser for en trygg og inkluderende fremtid». Programledere er Mari Jøndahl og Olav Skarsbø.
09:00
Velkommen til dag 2
Mari Forberg Jøndahl, Olav Skarsbø
Program klokka 09:00. Velkommen til dag 2 med Mari Forberg Jøndahl, Olav Skarsbø
Velkommen til andre dag av Brukerrådet 2024. Vi ser nærmere på hva som står på dagens agenda.
Medvirkende
Mari er fagdirektør i Digitaliseringsdirektoratet, og brenner for effektive, gode og tilgjengelige digitale tjenester. Hun har jobbet med digitalisering av tjenester både i privat og offentlig sektor i mer enn 20 år. Siden 2018 har fokuset vært rettet mot bruk av Nasjonale Fellesløsninger og å synliggjøre verdien av at vi løfter digitaliseringen i fellesskap til det beste for innbyggeren.
Olav er seniorrådgivar i Digdir og deltek blant anna i programrådet for Brukarrådet, Digitaliseringskonferansen og NOKIOS. Olav jobbar med Digdir sine nasjonale fellesløysingar, samanhengande tenester, heilheitleg informasjon og digital assistanse. Han er opptatt av eit godt samarbeid med marknaden og korleis vi i det offentlege kan gi innbyggaren, næringsliv og frivillig sektor gode og effektive digitale tenester.
09:05
Lag verdiskapende sammenhengende tjenester ved hjelp av fellesløsninger
Mari Forberg Jøndahl, Espen Sjøvoll, Torbjørn Pedersen
Program klokka 09:05. Lag verdiskapende sammenhengende tjenester ved hjelp av fellesløsninger med Mari Forberg Jøndahl, Espen Sjøvoll, Torbjørn Pedersen
For å skape verdifulle og sammenhengende tjenester, er det nyttig å benytte flere av Digdirs fellesløsninger sammen. Når aktører, løsninger og plattformer samarbeider på tvers og utnytter hverandres styrker, kan vi oppnå en mer effektiv og brukervennlig tjenesteutvikling som gir økt verdi for både brukere og leverandører.
De neste to timene viser vi hvordan dette kan skje i praksis, både nå og i framtida.
Medvirkende
Mari er fagdirektør i Digitaliseringsdirektoratet, og brenner for effektive, gode og tilgjengelige digitale tjenester. Hun har jobbet med digitalisering av tjenester både i privat og offentlig sektor i mer enn 20 år. Siden 2018 har fokuset vært rettet mot bruk av Nasjonale Fellesløsninger og å synliggjøre verdien av at vi løfter digitaliseringen i fellesskap til det beste for innbyggeren.
Espen Sjøvoll har leia arbeidet med innovasjon og brukarretting i Digitaliseringsdirektoratet sidan 2024. Han har lang erfaring i både privat og offentleg sektor, mellom anna i Arkivverket, Direktoratet for eHelse, Kulturdepartementer, og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Sjøvoll er samfunnsøkonom frå UiB.
Torbjørn er kommunalsjef for Innovasjon og digitalisering i Lillestrøm kommune og har i tillegg bred erfaring fra den norske IT-industrien fra sentrale stillinger innenfor konsulentvirksomhet og programvare- utvikling. Han sitter også i Digitaliseringsutvalget i KS og i programstyret for DigiViken.
09:15
Brukerreisen
Johann Finnur Sigurvinsson Olafsson, Nina Kristine Eksaa Kylstad, Ronny Birkeli, Camilla Falch, Jørgen Bakke-Pedersen, Margrethe Noraas, Jessica Cheng Fung
Program klokka 09:15. Brukerreisen med Johann Finnur Sigurvinsson Olafsson, Nina Kristine Eksaa Kylstad, Ronny Birkeli, Camilla Falch, Jørgen Bakke-Pedersen, Margrethe Noraas, Jessica Cheng Fung
I år setter vi fokus på hvordan fellesløsninger kan skape konkrete forbedringer for både brukere og samfunn gjennom et caseperspektiv. Årets case er «Enklere Skjenkebevilling» – en brukerhistorie som viser hvordan digitalisering og samarbeid kan forenkle prosesser, redusere byråkrati og gi bedre tjenester til innbyggere og næringsliv.
Bli med og se hvordan en digital fellesløsning kan gjøre hverdagen lettere for både søkere og forvaltning.
Medvirkende
Finnur er opprinnelig sivilingeniør, teknisk kybernetikk, fra NTNU. Han jobbet 17 år som konsulent med å implementere kjerneløsninger i det private næringsliv. I 2014 tok han skrittet over til UDI for å jobbe i offentlige sektor. Begynte i Digdir i 2022 og er Produktgruppeleder for tjenesteutvikling.
Nina Kylstad har bakgrunn som utvikler, og har 9 år i konsulentbransjen bak seg. Hun har vært tungt involvert i utvikling av Altinn på flere områder siden 2015, med hovedfokus på Altinn Studio som utvikler og team arkitekt de siste 5 årene. Med en fot godt plantet i kodebasen har Nina nå blitt produkteier for Altinn Studio, og ser frem til å være med å utvikle produktet fra «andre siden».
Ronny Birkeli har jobbet som utvikler og arkitekt siden før årtusenskiftet. Etter noen år i konsulentrollen gikk han over til å jobbe in-house med smidig produktutvikling i privat næringsliv. Han har hatt de fleste roller i smidige team, men alltid beholdt en fot i koden. Det gjennomgående fokuset har vært å bygge opp gode, selvstendige utviklingsteam, som jevnt og trutt leverer kvalitet til brukerne. I 2021 startet han i Digdir som utvikler og teamarkitekt. Men selv om han nå har nå «byttet side» og blitt produkteier på Altinn Studio Apps, så sitter fortsatt den ene foten fast i koden – noe han mener er en styrke for en produkteier på et produkt som har 50% GUI for sluttbrukere og 50% API for utviklere.
Det er 2 år siden Camilla byttet beite fra stat til kommunal sektor, og hennes fartstid på 20 år fra Skatteetaten, Brønnøysundregistrene og i Digitaliseringsdirektoratet kommer godt med i jobben som prosjektleder i Digitale Helgeland. I Digitaliseringsdirektoratet jobbet Camilla med forvalting og utbredelse av Altinn-plattformen, men også de andre nasjonale felleskomponentene til både KS og Digitaliseringsdirektoratet. Dette henne godt rustet til å se mulighetsrom felleskomponentene kan gi og forstå verdien av gjenbruk og samarbeid. Camilla syns det er veldig gøy å være "på andre siden av bordet" som tjenesteeier.
Jørgen er digitaliseringsrådgiver ved IKT-Agder med over 10 års erfaring fra både privat og offentlig sektor. Han har holdt i flere prosjekter som har implementert nasjonale fellesløsninger for mer helhetlige digitale tjenester. For tiden jobber han i et samarbeid med Digi Agder og Kristiansand-regionen om bruk av Altinn-plattformen til utvikling av innbyggertjenester.
Margrethe Noraas er utdannet fra Høyskolen i Agder innen IT og informasjonssystemer, og med flere års erfaring fra IT i offentlig sektor. I de senere år har hun jobbet i grenselandet mellom tjenester og teknologi, og brenner for at en samlet offentlig sektor setter fart på arbeidet med helhetlige tjenester for å skape en bedre hverdag for innbyggere, næringsliv og frivillighet. For tiden er hun blant annet engasjert i arbeidet med realisering av kommunens digitaliseringsstrategi "Smartere sammen".
Jessica er utvikler hos Utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune, og har vært det siden august 2023. Tidligere har hun bidratt til et digitaliseringsprosjekt for barnehager, som ble nominert til Digitaliseringsprisen 2023. Nylig har hun vært med på å lede et sommerprosjekt med studenter for å utforske bruk av Altinn 3 i kommunen. Jessica er også engasjert i å fremme mangfold i IT-bransjen gjennom sitt arbeid i kvinnenettverket Women in Netcompany.
10:05
Pause
Program klokka 10:05. Pause med
10:15
Samspillet mellom fellesløsningene - veien videre
Johann Finnur Sigurvinsson Olafsson, Mette Saltnes, Dirk Stuart Lammering, Jan Fredrik Håvie, Daniel Engehagen, Kyrre Nordhagen
Program klokka 10:15. Samspillet mellom fellesløsningene - veien videre med Johann Finnur Sigurvinsson Olafsson, Mette Saltnes, Dirk Stuart Lammering, Jan Fredrik Håvie, Daniel Engehagen, Kyrre Nordhagen
I denne delen retter vi blikket mot samspillet mellom flere sentrale fellesløsninger. Gjennom Felles arbeidsflate, Dialogporten og eFormidling, ser vi hvordan disse verktøyene jobber for å skape bedre tjenester. Vi skal også se på andre temaer som MinVei og Born Digital, som viser hvordan innovasjon og samarbeid kan levere effektive og brukervennlige løsninger på tvers av sektorer.
Medvirkende
Finnur er opprinnelig sivilingeniør, teknisk kybernetikk, fra NTNU. Han jobbet 17 år som konsulent med å implementere kjerneløsninger i det private næringsliv. I 2014 tok han skrittet over til UDI for å jobbe i offentlige sektor. Begynte i Digdir i 2022 og er Produktgruppeleder for tjenesteutvikling.
Mette Saltnes er produkteier for felles arbeidsflate og har jobbet med digital produktutvikling i forvaltningen siden 2017. Hun er overbevist om at gjenbruk og samarbeid er nøkkelen til å skape verdifulle løsninger.
Dirk Lammering er en innovatør og teknologi-byråkrat. Siden 2020 har han vært fagdirektør for innovasjon i Digdir. Han har jobbet i offentlig sektor siden 2014, og har drevet frem flere Offentlig-Private samarbeid bl.a. DSOP samarbeidet.
Jan Fredrik Håvie har jobbet som prosjektleder hos Skatteetaten siden 2010. Han kom fra konsulentbransjen med erfaring som prosjektleder, leder og rådgiver. I Skatteetaten har han ledet noen av de største IT-prosjektene, blant prosjektet som startet etatens nåværende moderniseringsprogram (MAG-prosjektet). De siste årene har han arbeidet mye med etatens nasjonale og internasjonale samarbeid, blant annet i DSOP, Nordisk Agenda og Nordic Smart Government and Business (NSG&B). Han leder Born Digital prosjektet i NSG&B som tester ut nye digitale samhandlingsmønstre der «ting bare skjer» gjennom nye digitale tjenester som kommer i AltInn og gjennom bruk av digitale lommebøker.
Daniel er opptatt av at digitalisering skal både øke rettssikkerheten og gi bedre brukeropplevelser til innbyggere. Sentralt for dette er utarbeiding av innovative konsepter og strategier ved bruk av juridisk design. Eksempel på dette er «MinVei» og «MineData»
I sin rolle som sjefsinformasjonsarkitekt og leder for elektronisk samhandling i NAV leder han også arbeidet med strategisk informasjonsarkitektur og rammeverk for etterlevelse.
Kyrre er prosjektleder for Modernisering Altinn i Digdir og kom fra stillingen som prosjekleder av Datafabrikken. Han har mange års erfaring som rådgiver og prosjektler, både fra mindre rådgivningsmiljø og store konsulentmiljø som EY og PwC. Han har ledet utviklingen av flere store infrastrukturprosjekt i energisektoren, som Skagerrak 4 og Nettplan Stor-Oslo. Han er utdanna sivilingeniør i industriell økonomi frå NTNU, med spesialisering innan energi og finans.
11:40
Pause
Program klokka 11:40. Pause med
12:00
Hvorfor datadeling
Olav Skarsbø, Tor Arild Sunnevåg
Program klokka 12:00. Hvorfor datadeling med Olav Skarsbø, Tor Arild Sunnevåg
Alle snakker om datadeling – også politikerne våre. Men hvorfor skal vi egentlig dele data? Og hva vil vi egentlig oppnå? Digitaliseringen har et potensiale vi ikke klarer å forløse uten å tenke annerledes. Samfunnsutfordringene medfører også at vi må tenke og jobbe smartere. Men hva betyr det egentlig for oss som innbyggere?
Medvirkende
Olav er seniorrådgivar i Digdir og deltek blant anna i programrådet for Brukarrådet, Digitaliseringskonferansen og NOKIOS. Olav jobbar med Digdir sine nasjonale fellesløysingar, samanhengande tenester, heilheitleg informasjon og digital assistanse. Han er opptatt av eit godt samarbeid med marknaden og korleis vi i det offentlege kan gi innbyggaren, næringsliv og frivillig sektor gode og effektive digitale tenester.
Tor Arild Sunnevåg er ansvarlig for produktgruppen Datadeling og er seksjonsleder for Strategi og forretningsutvikling i Digitaliseringsdirektoratet. Han jobber tett på Nasjonalt ressurssenter for deling av data og arkitektene i direktoratet for å ha en produktgruppestrategi som adresserer behovene i offentlig sektor for datadelingsproduktene.
Hvorfor skal vi dele data på data.norge.no når vi allerede har andre løsninger for å dele data
Kjersti Stenerud Steien, Jeff Reiffers
Program klokka . Hvorfor skal vi dele data på data.norge.no når vi allerede har andre løsninger for å dele data med Kjersti Stenerud Steien, Jeff Reiffers
Det er mye snakk om at man skal dele informasjon om data på data.norge.no. Hva er egentlig poenget med det, og hvordan henger det sammen med andre løsninger som skal fremme datadeling? Vi frisker opp visjonen for data.norge.no og setter løsningen i sammenheng med omverdenen den er del av.
Medvirkende
Kjersti er produkteier for data.norge.no (Felles datakatalog) og Datalandsbyen. Hun brenner for at flere skal dele dataene de sitter på og dokumentere dem på en måte som gjør dataene lett å finne, forstå og ta i bruk.
Altinn Assistant «Hvordan kan jeg assistere deg i dag?»
Benjamin David Brodie
Program klokka . Altinn Assistant «Hvordan kan jeg assistere deg i dag?» med Benjamin David Brodie
Generativ KI gjør stadig fremskritt, både i kvalitet og pålitelighet. Men hvordan blir det når vi ikke lenger «googler» for informasjon?
Altinn Assistant er vår første GenKI-tjeneste som svarer på tekniske spørsmål om Altinn 3. Vi forteller om erfaringer hittil og planer for videre anvendelse av denne banebrytende teknologien.
Medvirkende
Benjamin er ansatt hos itonomi og jobber som konsulent i «AI-enablement-teamet» i avdeling Brukeropplevelse og datadeling i Digdir, og holder til på Oslo-kontoret. Brodie tror at digitale tjenester kan i enda større grad bidra til et godt samspill mellom mennesker. Som KI-utvikler jobber han i grenseland mellom hjernen og maskinen.
Oppsummering av Brukerrådet og veien videre
Nina Olsen Munthe, Andreas Gjertin Rafaelsen, Mari Forberg Jøndahl, Olav Skarsbø
Program klokka . Oppsummering av Brukerrådet og veien videre med Nina Olsen Munthe, Andreas Gjertin Rafaelsen, Mari Forberg Jøndahl, Olav Skarsbø
Hvorfor er Brukerrådet viktig - og hva tar vi med oss videre?
Medvirkende
Olsen Munthe er utdannet jurist fra UiO. Hun gløder for digitale fellesløsninger i offentlig sektor og jobbet med markeds- og tjenesteoppfølging i direktoratet i en årrekke før hun ble avdelingsdirektør. Fra tidligere har hun også lang erfaring som avdelingsdirektør for veiledningstjenesten i Skatteetaten.
Andreas G. Rafaelsen har jobba med utvikling av Altinn sidan 2010 og har hatt roller som arkitekt, løysingsansvarleg, og seinast leiar for utviklingsseksjonen sidan 2018. Han har også fleire års erfaring frå Kongsberg Spacetec, som prosjektleiar og utviklar. Rafaelsen er utdanna sivilingeniør i informatikk frå universitetet i Tromsø.
Mari er fagdirektør i Digitaliseringsdirektoratet, og brenner for effektive, gode og tilgjengelige digitale tjenester. Hun har jobbet med digitalisering av tjenester både i privat og offentlig sektor i mer enn 20 år. Siden 2018 har fokuset vært rettet mot bruk av Nasjonale Fellesløsninger og å synliggjøre verdien av at vi løfter digitaliseringen i fellesskap til det beste for innbyggeren.
Olav er seniorrådgivar i Digdir og deltek blant anna i programrådet for Brukarrådet, Digitaliseringskonferansen og NOKIOS. Olav jobbar med Digdir sine nasjonale fellesløysingar, samanhengande tenester, heilheitleg informasjon og digital assistanse. Han er opptatt av eit godt samarbeid med marknaden og korleis vi i det offentlege kan gi innbyggaren, næringsliv og frivillig sektor gode og effektive digitale tenester.
13:00
Takk for nå!
Program klokka 13:00. Takk for nå! med
Byggeklosser for trygg og inkluderende digitalisering
Digital inkludering, større fleksibilitet, effektivisering, nye brukerbehov, datadeling, samarbeid på tvers og økt sikkerhet. Vi som jobber med digitalisering i det offentlige skal ta hensyn til mange behov. På Brukerrådet får du vite mer om hvordan fellesløsningene hjelper deg til å bygge nye tjenester på en trygg og fremtidsrettet måte.
Brukerrådet er til for alle som bruker eller kan ha bruk for løsningene og utviklingsmiljøene som Digdir tilbyr. Spesielt aktuelt nå er moderniseringen av plattformene for Altinn og ID-porten som gir muligheter for nye og innovative tjenester for innbyggere og virksomheter.
De nasjonale fellesløsningene kan hjelpe deg og din virksomhet til å lage nye, bedre og sikrere digitale tjenester. Hvilke løsninger for datadeling, tillitstjenester, meldingsutveksling og tjenesteutvikling kan du ta i bruk i din virksomhet? Og hva gjør Digdir på utviklingsfronten? Det er hovedtema på Brukerrådet.
Vi snakker - og lytter
Det skjer ingen omstilling uten digitalisering. Brukerrådet er en arena der vi både forteller om våre løsninger og planer, og der vi lytter til behov fra virksomheter som bruker fellesløsningene – nettopp slik at vi sammen kan modernisere og fornye offentlig sektor. Vi stiller med våre beste fagfolk til å fortelle hvordan dette er relevant for deg og din virksomhet og hvilke muligheter vi ser.