Hopp til hovedinnhold

Entur har tre hovedmål for arbeidet med digitale tjenester: Å tilrettelegge for gjennomføring av jernbanereformen, modernisere systemporteføljen og svare på løpende endringsbehov.

Entur ble etablert som en del av jernbanereformen. De er en konkurransenøytral aktør som skal gi de reisende en enkel mulighet for kjøp av billetter uten forkunnskaper om hvem som trafikkerer ulike strekninger.

Det skal også være mulig å kjøpe reiser på tvers av fylker og transportselskaper. Entur tilbyr en kostnadseffektiv og konkurransedyktig plattform for kollektivselskaper og tredjeparter.

Anbefalinger fra Digitaliseringsrådet

Dere opererer innenfor rammer hvor jernbanereformen setter noen absolutte frister og der eksterne stiller krav til leveransene. Dette vil dere også møte fremover. Dere jobber smidig, men rammebetingelsene fra eksterne aktører utfordrer den smidige tilnærmingen. Vi anbefaler at dere utvikler en styringsmodell som ivaretar rammebetingelsene samtidig som dere kan jobbe smidig.

For å lykkes med smidig tilnærming innenfor denne konteksten, er det viktig at Entur får til et godt samspill med eiere, styre og samarbeidspartnerne. Flere av anbefalingene nedenfor gir dere noen råd for hvordan dette kan løses.

Gitt de rammene dere opererer under vil det være behov for å prioritere på ulike nivå.

Start med styret og diskuter hvilke typer beslutninger det blir behov for å ta og hvem som skal ta dem. Oppdragsgivere bør være mest opptatt av gode leveranser og effekter, og ikke hvordan dere organiserer arbeidet internt. Involver oppdragsgiver på riktig nivå når dere må prioritere.

For å få fokus på leveranser kan dere fremstille en overordnet plan som viser hva som er ferdig når. Denne kan dere justere ved behov, men oppdragsgiver må kunne gjenkjenne bestillingen sin. Forklar planen for styret og oppdragsgiver slik at de ved hver leveranse vet hvor langt dere har kommet, hva som gjenstår og hva det har kostet. Bruk planen for å rapportere fremdrift.

Det er flere målgrupper (kollektivoperatører, togoperatører, kollektivreisende og tjenesteutviklere med videre) i tillegg til overordnede myndigheter (Samferdselsdepartementet) som har klare forventninger til hva dere skal levere. Disse må være trygge på at dere er leveringsdyktige. Kommunikasjon er derfor svært viktig. Kommunikasjon, og «rik kommunikasjon» er også sentral del av smidig. For å lykkes med dette må dere forstå hvilke behov målgruppene og overordnede myndigheter har og hvilken usikkerhet de føler på. Tilpass kommunikasjonen til ulike mottakere.

Dere bør i kommunikasjonen underbygge budskapet om at dere leverer på kort sikt, samtidig som dere rigger dere for fremtiden og forvalter eksisterende løsninger på en god måte.

Dere forteller at dere får bestillinger som beskriver detaljert hvordan det tekniske skal løses og når det skal være løst. Dette utfordrer måten dere jobber på. Vi er enig i at dette ikke er ideelt. Gode bestillinger bør definere hvilket behov som skal løses og hvilken effekt løsningen skal gi. Dere skal være de beste til å finne gode løsninger som svarer til behovene.

Vi anbefaler at dere samarbeider med oppdragsgiverne med å utvikle gode bestillinger som beskriver behov i form av for eksempel brukerreiser. I fellesskap bør dere også beskrive hvordan bestillingsprosessen skal være. Ved å gjøre dette vil både dere og oppdragsgivere få mer forutsigbarhet og tydeligere roller.

Når dere jobber smidig bør teamene prioritere løpende. Sørg for at teamene kan treffe så mange beslutninger som mulig, innenfor de rammene som er satt.

Et grunnleggende prinsipp i smidig er fleksibilitet i innhold, men ikke på tid og økonomi. Dette handler om å prioritere hva som må leveres, bør leveres og kan leveres. Sørg for at alle som blir berørt er kjent med hvordan dere prioriterer og hvem som skal prioritere hva.

Kontinuerlige leveranser til produksjon innebærer at teamene godkjenner mindre leveranser underveis. Det er viktig at teamressurser fra oppdragsgivere har fått avklart sine roller og ansvar. Følg opp at de autonome teamene tar dette ansvaret.

Det er flere offentlige virksomheter som jobber smidig. Vi anbefaler at dere snakker med andre virksomheter for å lære av hvordan de jobber smidig innenfor rammer som ikke er så smidige. Direktoratet for byggkvalitet har også gjort noen erfaringer for å få med seg departementet på den måten de jobber på. Direktoratet for e-helse bygger en plattform som andre aktører skal bruke. De har jobbet målrettet med mange aktører. SPK jobber med smidig utvikling, nyttestyring og kontinuerlige leveranser samtidig som de har harde frister og avhengigheter til flere samarbeidspartnere. Kystverket med Felles ressursregister har jobbet smidig samtidig som de samarbeider med flere departementer og etater. NAV er i ferd med å orientere seg i retning av smidig utvikling, autonome team og kontinuerlige leveranser.