Brønnøysundregistrene ønsker å legge til rette for at prosessen med etablering og registrering av nye virksomheter fra stiftelse til innsendelse av registermelding kan gjennomføres digitalt, sømløst og effektivt i brukerens foretrukne brukerflate. Støtte: kr 8 961 137.
Tiltaket er en del av DSOP-samarbeidet. Hovedmålet med prosjektet er å legge til rette for realisering av en sammenhengende generisk tjeneste for etablererfasen i livshendelsen "starte og drive en bedrift" for aksjeselskap med kontantinnskudd og enkeltpersonforetak.
Prosjektets mål blir oppnådd når eksterne aktører kobler seg på løsningen. Tre eksterne aktører arbeider med å lage løsninger på sin side slik at tjenesten oppleves som sammenhengende. All utvikling finansiert av medfinansieringsordningen er ferdig.
Suksessfaktorer i prosjektgjennomføringen
Grundig arbeid med begreper og strukturering av data la grunnlaget for å etablere API i samarbeid med eksterne interessenter.
Prosjektet etablerte tidlig en bredt sammensatt interessent/referansegruppe. Gruppen ble holdt informert om fremdrift og den ble brukt for å etablere en relevant løsning.
Prosjektteamet var bredt sammensatt med tanke på kompetanse.
Prosjektet benyttet agile metoder og prinsipper. Testet hypoteser og leveranser på brukerne løpende slik at det var enkelt å justere leveranser og løsning underveis.
Viktige læringspunkter fra prosjektet
Viktigheten av å samhandle med referansegruppen fra start til mål.
Det er viktig å definere begreper og tidlig få på plass gode informasjonsmodeller når det skal etableres APIer som skal benyttet av en lang rekke eksterne aktører.
Viktig å involvere brukeren av en fremtidig løsning.
Viktig å ikke gape over for mye, ha et begrenset omfang og klart mandat, kombinert med en fleksibilitet for teamet til å velge en hensiktsmessig arkitektur og løsning.