Hopp til hovedinnhold
Emner:
  • Fellesløsninger
  • Altinn
Tid:
mandag 29. april kl. 12:30–14:00, 2024
Sted:
Webinar

29. april kl. 12:30 - 14:00 ønsker Digitaliseringsdirektoratet og Skatteetaten velkommen til felles lansering av "Krav og betalinger" og "Systembruker for virksomheter".

Se opptak fra sendingen

Opptak webinar 29.04.2023: Webinar nr. 4: "Modernisering av Altinn - endringer for sluttbrukersystem/leverandører"

Krav og betalinger fra Skatteetaten

Krav og betalinger er en samlet oversikt over det næringsdrivende skylder Skatteetaten i eksempelvis forskuddsskatt, restskatt og merverdiavgift. Krav og betalinger inneholder også informasjon om tilgodebeløp, og innbetalinger og utbetalinger mellom virksomheten og Skatteetaten.

Gjennom tjenesten ønsker Skatteetaten å legge til rette for at næringsdrivende og regnskapsførere får skatte- og avgiftsopplysninger direkte i sine systemløsninger, noe som bidrar til forenkling og effektivisering i oppgaveløsning.

Tjenesten skal bidra til at næringsdrivende får bedre oversikt over egen økonomi og at det blir enklere å betale til rett tid.

Systembruker for virksomheter fra Digdir

Digitaliseringsdirektoratet har i samarbeid med Skatteetaten, NAV og Brønnøysundregistrene utarbeidet nye løsninger for samspillet mellom næringsdrivende, systemleverandører og offentlig myndighet. En av disse er en ny løsning for tilgangsstyring som er brukervennlig, effektiv og sikker.

Denne nye løsningen Systembruker for virksomheter støtter detaljert tilgangsstyring ved maskin til maskin kommunikasjon. Systemtilbydere kan registrere sine systemer og nødvendige tilganger, og kundene deres kan godta om tilgangene kan benyttes på deres vegne. Løsningen er utviklet for å samarbeide sømløst med Maskinporten og for være kompatibel på tvers av offentlige sektorer.

Krav og betalinger er den første tjenesten som tar i bruk Systembruker for virksomheter, og både Digitaliseringsdirektoratet og Skatteetaten har ambisjoner om at Systembruker skal bli gjeldende løsningsmønster for finkornet tilgangsstyring av Maskinporten-integrasjoner mellom offentlig sektor, næringsdrivende og systemleverandører.

Agenda

• Tjenesten Krav og betalinger v/Skatteetaten
• Hvilke systemleverandører som kan ta i bruk Krav og betalinger
Systembruker for virksomheter – hvordan få tilgang til Krav og betalinger v/Digdir
• Hvor utviklere kan lese mer om både Krav og betalinger og om Systembruker for virksomheter
• Tidsplan for lansering
• Andre tjenester fra Skatteetaten som skal ta i bruk Systembruker for virksomheter

Still oss spørsmål

Det vil underveis i webinaret være anledning til å stille spørsmål via chat.

Alle som melder seg på webinaret vil få tilsendt en epost med lenke til strømmingen dagen før.

Kontakt

Erling Laugen

Seniorrådgiver, Digitaliseringsdirektoratet
Telefon: +47 97 78 75 15