Digitaliseringsprisen 2021

Bli med på kåring av vinneren av Digitaliseringsprisen på Digitaliseringskonferansen 26. mai.

Illustrasjon: To personer står ved siden av en gylden pokal

Innhold

    Om prisen

    Det ligger en klar forventning fra regjeringen om at offentlig forvaltning skal utnytte mulighetene som digitalisering gir for å lage gode tjenester for brukerne og samtidig effektivisere forvaltningen. Hvem bidrar best til å realisere regjeringen og KS sin digitaliseringsstrategi og visjon om én digital offentlig sektor? På Digitaliseringskonferansen vil de som har lyktes best med å møte disse forventningene få heder og ære for sitt arbeid.

    Da fristen for å foreslå kandidater til prisen gikk ut 9. april, hadde vi mottatt 22 forslag - og vi kan si allerede nå at det er mange gode kandidater!

    Kriteriene som blir lagt til grunn for vurdering av kandidatene:

    • Offentlig sektor er tjenesteeier​
    • Bidrar til å realisere regjeringen og KS sin digitaliseringsstrategi
    • Et samarbeid på tvers av offentlige virksomheter, sektorer og gjerne offentlig-privat sektor som bidrar til en enklere digital hverdag
    • Setter brukeren i sentrum ​
    • En innovativ digital løsning/tjeneste    ​
    • Deler og bruker data på en god måte 
    • God bruk av nasjonale fellesløsninger ​
    • Kan vise til klare gevinster og/eller et høyt gevinstpotensial

    De nominerte

    Virksomhet Tjeneste/løsning
    DFØ - Direktoratet for forvaltning og økonomistyring Tilsetting og Arbeidskontrakt (TOA)
    Barne,-ungdoms- og familiedirektoratet Nasjonal portal for bekymringsmelding
    Barne,-ungdoms- og familiedirektoratet Digitalt støttet mekling
    Den norske kirke, Kirkepartner, Ecclesia Systemer og Kirkedata Gravplassforvaltning
    Folkehelseinstituttet MSIS-Labdatabasen
    Kystverket BarentsWatch, SafeSeaNet/Nasjonalt SingleWindow m.fl
    Skatteetaten Folkeregisteret - prosjekt modernisering av Folkeregisteret

    NAV, Statens Pensjonskasse,
    Lånekassen, Kartverket,
    Tolletaten, Statens Vegvesen,
    Digdir, Statistisk Sentralbyrå,
    Brønnøysundregistrene,
    Norsk Helsenett, UDI
    og Skatteetaten

    Tenor testdatasøk
    Stavanger kommune Datasjø
    Landbruksdirektoratet VETS - et enklere møte med det offentlige for veterinæren
    Lillestrøm kommune i samarbeid med InfoTiles og Microsoft InfoTiles - Smartbyplattform
    Viken fylkeskommune Elements Cloud
    AirMont og Halden Kommune airMont - Monitorering av utslipp for bedre luftkvalitet og økt livskvalitet
    Sykehuspartner HF Covid-19 - rapportering av svar på hurtigtester
    Helse Sør-Øst og Direktoratet for e-helse Dokumentdeling i Kjernejournal
    BER - Beredskapsetaten i Oslo kommune TRIO - Digitalt samvirke
    NRK NRK TV
    Origo Feberklinikk og infrastruktur informasjonsflyt pandemi, Oslo kommune
    Lærerne i Norge Teams, Zoom
    KF Innbyggerkontakt
    Finans Norge Pensjonskontoregisteret
    Melissa Molholland: CEO i Crayon House Bistand til forskjellige tjenester og løsningslag

    Årets jury

    En jury ledet av Digitaliseringsdirektoratet velger ut tre finalekandidater som blir presentert på konferansen. Selve kåringen av årets digitale suksesshistorie gjøres av deltakerne på Digitaliseringskonferansen ved en digital avstemming.

    Juryen
    Juryen (f.v.): Liv Dingsør, daglig leder i Digital Norway, Marianne Hofseth-Olsen, administrerende direktør i Den Norske Dataforening, Øystein Eriksen Søreide, administrerende direktør i Abelia, Øyvind Husby, administrerende direktør i IKT-Norge, Kristin Weidemann Wieland, områdedirektør i KS og juryleder Olav Skarsbø, Digitaliseringsdirektoratet.

    Tidligere vinnere

    • 2019: NAVs nye nettjeneste for foreldrepenger
    • 2018: DSOP-samarbeidet: Samtykkebasert lånesøknad
    • 2017: NAV med Digital sykefraværsoppfølging 
    • 2016: Deichmanske bibliotek Tøyen
    • 2015: A-ordningen til NAV, Skatteetaten og SSB